Gå til innhold

fostervannsforgiftning


Gjest Gibby

Anbefalte innlegg

Gjest Gibby

Da jeg var ung, ca 16-17 år, ble jeg av en eldre bror smittet med skabb. På den tiden bodde en venninne av meg som var gravid. Hun ble brått sendt på sykehuset med fostervannsforgiftning. Jeg fikk da høre av min venninnes mor at det var min bror og meg som med vår smitte av skabb som var ansvarlig for dette. I dag, som voksen kvinne, lurer jeg på om dette kan være riktig. Kan man få fostervannsforgiftning om man er blitt smittet med skabb? Jeg kan ikke nå huske om min gravide venninne fikk skabb, for jeg fikk inntrykk av at hennes situasjon var kritisk av så mange grunner, men jeg vil anta det siden hennes mor beskyldte min bror og meg for å være ansvarlig. Hvis skabb ikke er en grunn til fostervannsforgiftning, kan det bidra til å forverre en gravid kvinnes situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mener du svangerskapsforgifttning? Da kan jeg kategorisk avvise påstanden. Det er absolutt ingen sammenhang mellom skabb og denne svangerskapskomplikasjon. Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi forekommer hos ca 5% av alle gravide, spesielt under første graviditet. Man vet ikke helt hvordan det oppstår, det er en viss arvelig komponent. Tilstanden kommer sist i graviditeten med heveleser, høyt blodtrykk, eggehvite i urinen. I de verste tilfeller kan det gå ut over fosterets vekst og den gravides allmenntilstand, og det kan være nødvendig å forløse før tiden. Jeg håper at du legger skyldfølelsen bak deg, for det er ikke sammenhang.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...