Gå til innhold

underlivsoperert/urinsyregikt


HanneTG

Anbefalte innlegg

Eg er i starten av 50åra og blei underlivsoperet på hausten i fjor. Eg blei anbefalt å fjerne eggledarar, eggstokkar og livmor pga. at der blei funne celleforandringar i livmorslimhinna, så dette blei gjort. I ca. 20 år har eg visst at eg har hatt litt høgt urinsyreinnhold i blodet, men har ikkje hatt anfall av gikt. No i januar(ca. to månadar etter operasjonen) og i februar i år har eg hatt to anfall, fyrst i høgre storetåledd, dette anfallet gjekk tilbake etter vel ei veke, uten medikamentell hjelp. Det andre anfallet kom i slutten av februar, dette kom i venstre storetåledd og eg har fortsatt så vondt at eg ikkje kan gå i vanlige sko. Står no på Zylorich 300mg. daglig, begynte på det i starten av mars i år.Lurer på om litt tilførsel av hormon som brått tok slutt pga. operasjonen kan vere med å hjelpe til med at ikkje nye anfall kjem; meiner at eg har lest det ein plass at dei kvinnlige kjønnshormona held urinsyregiktanfall i sjakk før overgangsalderen, og overgangsalderen min kom jo veldig brått. Legen som opererte meg spurte meg om hetetokter då eg var på fyrste kontrollen etter operasjonen, det er eg ikkje plaga med, men derimot er eg ille plaga med desse urinsyregiktannfalla, men ho kunne ikkje svare meg på om der var sammenhengar slik eg antyda. Blir glad for svar! – HanneTG Svar på innlegg Nytt innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har sett i litteraturen før jeg kunne svare på ditt spørsmål. Det er faktiske noen få studier som viser at urinsyre-nivået øker etter overgangsalderen og at østrogen kan redusere det. Jeg synes derfor at det er forsøket verdt å prøve østrogenbehandling. Jeg foreslår at du får målt urinsyrenivået rett før du starter behandling og at du for eksempel bruker 25 mikrogram østrogenplaster. Da livmoren er fjernet, kan du bruke ren østrogen, og det er på mange måter en fordel. Bl.a. gir det ikke samme risiko-øking for brystkreft som østrogen kombinert med gestagen (som er den behandling man gir til kvinner som har sin livmor i behold). Etter en måneds tid –eller to- kan du få tatt ny blodprøve, evt øke dosen til 50 mikrogram hvis det ikke var ønsket effekt. Denne sammenhang var ny for meg, så man lærer hele tiden noe nytt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i litteraturen før jeg kunne svare på ditt spørsmål. Det er faktiske noen få studier som viser at urinsyre-nivået øker etter overgangsalderen og at østrogen kan redusere det. Jeg synes derfor at det er forsøket verdt å prøve østrogenbehandling. Jeg foreslår at du får målt urinsyrenivået rett før du starter behandling og at du for eksempel bruker 25 mikrogram østrogenplaster. Da livmoren er fjernet, kan du bruke ren østrogen, og det er på mange måter en fordel. Bl.a. gir det ikke samme risiko-øking for brystkreft som østrogen kombinert med gestagen (som er den behandling man gir til kvinner som har sin livmor i behold). Etter en måneds tid –eller to- kan du få tatt ny blodprøve, evt øke dosen til 50 mikrogram hvis det ikke var ønsket effekt. Denne sammenhang var ny for meg, så man lærer hele tiden noe nytt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Til Mette Moen: Takk for grei og rask reaksjon, vil no ta dette opp med fastlegen min. Helsing HanneTG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...