Gå til innhold

begynt å lekke litt/livmor


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Har noen spørsmål jeg. Jeg har nå 6 mnd etter fødsel begynt å lekke litt urin om natten. Jeg tror det kommer av at jeg ligger på magen da, og det blir et ekstra press på blæra. Jeg har ikke dette problemet på dagen, såvidt jeg har registrert. Når jeg kjenner i skjeden så kjenner jeg livmortappen mye lenger nede enn hva den var bare for noen måneder siden. Lekkingen begynte samtidig med dette. Jeg går tidvis med et slags trykk/press i bekkenområdet og nederst i magen. Føles som om noe trykker nedover. Jeg har en mistanke om at livmoren min har begynt å falle ned. Jeg har trent knipeøvelser hele tiden og vet at jeg gjør det riktig. Jeg føler egentlig at jeg har en sterk bekkenbunn, og klarer å knipe av urinstrålen uten problemer. Jeg er litt redd angående urinlekkasjen og er så redd det skal bli værre. 1. Hvordan kan en slik nedsunket livmor opereres? Har lest litt om det, og det står at noen ganger kutter man bare nederste del av livmortappen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal hjelpe? Må man ikke heise på plass livmor for å få den på plass igjen? 2. Jeg lurer på om du tror at lekkeproblemene mine blir borte om jeg får heist opp livmora, ettersom jeg tror lekkinga kommer av at livmora presser på blæren... ? 3. Leser at mange kan bli urinkontinent etter en livmorfremfall-operasjon. Gjelder det alltid? er det noe man kan gjøre for å forebygge? Jeg vil jo gjøre noe med livmora mi siden den gjør at jeg lekker, men om jeg begynner å lekke enda mer er det jo ikke akkurat bra. 4. Må man alltid kutte en del av livmortappen ved en livmorfremfall operasjon? Jeg har ikke lyst å kutte den. 5. Etter en livmorfremfall operasjon, er det da vanlig å få tilbakefall? Er det noe man kan gjøre for å forhindre det? 6. Hvor mye tåler man etter en slik operasjon? Kan man leve som normalt? Bør man unngå hopp og sprett trening for alltid? bør man unngå løft for alltid? 7. Kan litt "hard sex" etter en slik operasjon dytte borti livmor og få den til å løsne igjen? eller er ikke dette noe man trenger å tenke på? 8. Om man gjennomgår et nytt svangerskap etter at man er operert for livmorfremfall, er det da sannsynlig at livmoren "løsner igjen"? selvom man tar keisersnitt? 9. Om jeg begynner å lekke etter en slik operasjon, er det da noe å gjøre med? vil jeg få hjelp av en eventuell TVT operasjon? er livredd for å lekke for alltid... 10. Livmoren min er nok ikke mye nedsunkket, for den ligger jo fremdeles et stykke inn. Men den er nok nedsunket til at det plager meg. Vil man da operere? Eller nekter de meg det? Opererer man bare livmoren om den vises i skjedeåpningen? Kan det være de nekter meg å operere siden jeg er så ung? Vil ikke at dette skal ødelegge "mine beste år" :/ Setter stor pris på svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har fått menstruasjon tilbake etter fødselen, har du ikke fått dine hormoner (spesielt østrogen) tilbake, og du kan derfor ikke vurdere situasjonen helt, mye kan endre seg.

1. Ofte er det ikke bare livmor men også skjedeveggen som faller ned og man kan stramme opp i skjeden, gjøre den litt trangere. Men henger livmortappen for langt ned, vil man gjerne kutte litt av den.

2. Det er langt fra sikkert.

3. Det stemmer, man kan ikke vite det på forhånd, men man kan legge en ring i skjeden og løfte opp og se hvordan det går som en slags test.

4. Nei, det kommer an på forholdene.

5. Etter en operasjon kan man etter ca seks uker løfte normalt.

6. Man kan leve normalt

7. Det trenger du ikke tenke på, sex går bra.

8. Litt vil det løsne under en graviditet, derfor er det lurt å vente til man har de barn man ønsker. (ikke noe problem å bli gravid om det ytterste del av livmortappen er borte.

9. Det at du lekker om natten tyder på at det IKKE er stressinkontinens som er det man behandler med TVT-operasjon. Du får evt sjekke deg for urgeinkontinens hvor det kan komme plutselig sammentrekking av blæremuskulaturen. Det behandles med medikamenter.

10. Du vil fåen grundig vurdering og råd ang operasjon. Be om henvisning til gynekologisk poliklinikk hvis problemet fortsetter.

Fikk jeg svart på alle dine spørsmål? Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...