Gå til innhold

Hvite uthevede streker på kjønnsleppene


Gjest Jaik

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 32 år som nå er gravid i 7. måned. Jeg har vært plaget med noe kløe nedentil i svangerskapet, men ikke så mye de siste ukene. Leste om noen som hadde brukt Eurax ved kløe nedentil, og prøvde det, noe som hjalp. Men for noen uker siden oppdaget jeg noe hardt i overgangsfolden mellom indre og ytre kjønnslepper. Det er ikke så lett å kikke der nå når magen er så stor, men jeg ser at det er en hvit strek, 1-2 cm lang. Den er uthevet, ligner nesten på arrvev. Det er ikke vondt og klør ikke. I går oppdaget jeg at jeg har fått flere, nå også en i den andre overgangsfolden. Strekene er av ulik lengde. Jeg kan ikke si jeg plages av det, men synes ikke det er særlig delikat med tanke på sex og berøring. Er også redd for at det er noe som kan spre seg, for eksempel til klitoris eller til innsiden/slimhinnen. Har De noen som helst anelse om hva strekene er? Er det en sykdom, er det smittsomt, er det noe som har sammenheng med svangerskapet eller kan det være en bivirkning av bruk av Eurax? Har forresten også hatt ekstremt mye utflod i svangerskapet. Er plaget med mye utflod ellers også, men ikke som nå, når jeg må skifte truseinnlegg mange ganger daglig. Vasker med ofte med Asan våtservietter når det har vært mye utflod. For ca 2 mnd siden antok jeg at jeg hadde soppinfeksjon, da utfloden var illeluktende, hvit og det klødde mye. Tok da en soppkur, som hjalp ganske umiddelbart. Håper De kan gi meg noen svar som gjør meg litt klokere. Håper det ikke er vedvarende problemer jeg har fått og at det ikke brer seg mer. Er ganske urolig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du forsøkt å tørke bort ’strekene’ med en klut eller serviett? Mest av alt tror jeg det kan være ’utflod’ som har samlet seg i folden. Det dannes et sekret i dette område som smører de ytre kjønnsdeler, og det har tendens til å legge seg der. I og med at det ikke klør, tror jeg ikke at det er sopp, men det kan ikke utelukkes. Det kan selvsagt være Eurax-kremen som har lagt seg der. Så forsøk å tørke.

Jeg kan garantere degg at det ikke er kjønnssykdom eller smittsomt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS gi tilbakemelding om det gikk bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å tørke bort ’strekene’ med en klut eller serviett? Mest av alt tror jeg det kan være ’utflod’ som har samlet seg i folden. Det dannes et sekret i dette område som smører de ytre kjønnsdeler, og det har tendens til å legge seg der. I og med at det ikke klør, tror jeg ikke at det er sopp, men det kan ikke utelukkes. Det kan selvsagt være Eurax-kremen som har lagt seg der. Så forsøk å tørke.

Jeg kan garantere degg at det ikke er kjønnssykdom eller smittsomt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS gi tilbakemelding om det gikk bort.

Strekene kan ikke tørkes vekk. De er i huden, ligner arrvev, er helt harde. Jeg vasker daglig med Asan våtservietter og/eller Asan sepe og dusj, og vasker godt, så jeg vet at det ikke er noe som går bort. Den ene streken har altså vært der noen uker, og jeg har vasket grundig og mange ganger i løpet av den perioden. Strekene er uthevet, og så langt jeg kan se, har de ingen rød halo. Etter en nærmere titt er de kanskje ikke så hvite, men kanskje noe hvitlige i forhold til vevet rundt, men det kan også bare være pga at de er uthevet. De har en litt ruglete overflate, omtrent som fingervorter, tror jeg, bare at disse er lange og smale, bare ca 1 mm bred, altså streker. Jeg er ikke vant til å se der nede, så jeg vet ikke helt hvordan jeg vanligvis ser ut, men vet at disse strekene er nye, da de kjennes godt med fingrene og det var slik de ble oppdaget. Vet også at det begynte med en strek, og at det kom 2-3 fler etter noen uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har litt problem med å forstille meg hva det er. Hvis det er som utvekster med fliket, kan det være kjønnsvorter. De har tendens til å blomstre opp under graviditet. Det stemmer bare ikke med hvite streker. Blodkar kan utvide seg i underlivet, men det vil ses som blå 'streker'. Be din lege se på det neste gang du skal til undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Lichen planus. Jeg har det i munnen og vet at det kan oppstå i underlivet også(og ellers på kroppen, men da som noe psoriasislignende).

De fleste klør visst noe intenst av dette, men jeg hadde ingen problemer med det selv da fotsåler, munn og resten av kroppen også var "angrepet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Lichen planus. Jeg har det i munnen og vet at det kan oppstå i underlivet også(og ellers på kroppen, men da som noe psoriasislignende).

De fleste klør visst noe intenst av dette, men jeg hadde ingen problemer med det selv da fotsåler, munn og resten av kroppen også var "angrepet".

Jeg har tatt en titt på bilder på nettet nå, og Lichen var noe av det jeg tenkte på etter alt jeg har sett, men i mild form. Har sett en del lichenoide lesjoner i munnhulen (ikke min egen), og vet hvordan de kan arte seg der. Likevel, Lichen virker for meg som oftest å gå i ett med underlaget, at det ikke er uthevet, slik at man kjenner det med fingrene. Men Lichen kommer jo i mange ulike varianter, da, både røde og hvite, for såvidt. Syns ikke det ligner det heller, men det ligner ihvertfall ikke kjønnsvorter, ser ikke så gale ut, og er ikke klumpete. Jaja, jeg har nå tenkt å "face" min store angst, har bestilt time hos gynekolog neste uke, så får vi se om jeg får svar på det! Takk for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt en titt på bilder på nettet nå, og Lichen var noe av det jeg tenkte på etter alt jeg har sett, men i mild form. Har sett en del lichenoide lesjoner i munnhulen (ikke min egen), og vet hvordan de kan arte seg der. Likevel, Lichen virker for meg som oftest å gå i ett med underlaget, at det ikke er uthevet, slik at man kjenner det med fingrene. Men Lichen kommer jo i mange ulike varianter, da, både røde og hvite, for såvidt. Syns ikke det ligner det heller, men det ligner ihvertfall ikke kjønnsvorter, ser ikke så gale ut, og er ikke klumpete. Jaja, jeg har nå tenkt å "face" min store angst, har bestilt time hos gynekolog neste uke, så får vi se om jeg får svar på det! Takk for respons!

Å gå til gynekolog er det beste valget :)

Når det gjelder uthevinger; Når jeg drar tunga langs "kinnveggen" min, kan jeg tydelig kjenne "trådene" av lichen. Ikke fordi jeg prøver å overbevise deg om at det er det altså, men bare fordi du nevnte at de er flate. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har sett korrespondansen og etter å ha studert mine bøker ser det ut som det kan være lichen planus. Jeg har bare sett det som røde, smertefulle forandringer. Det kan skyldes at vi leger ikke ser den type du beskriver fordi kvinne ikke kommer til lege. Hvis din lege henviser deg, så be om å komme til hudlege, de har mer erfaring enn gynekologer med 'hudlidelser'.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett korrespondansen og etter å ha studert mine bøker ser det ut som det kan være lichen planus. Jeg har bare sett det som røde, smertefulle forandringer. Det kan skyldes at vi leger ikke ser den type du beskriver fordi kvinne ikke kommer til lege. Hvis din lege henviser deg, så be om å komme til hudlege, de har mer erfaring enn gynekologer med 'hudlidelser'.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har studert litt nærmere med speil, og slik jeg mener det ser ut nå, syns jeg ikke lenger det er usannsynlig at det kan være HPV. Aner ikke helt hvordan smitten kan ha kommet, men har lest at man kan bli smittet både via fingre og via håndkle, noe som jeg har hatt mulighet for. Med mindre det kan ligge latent i årevis og ikke gi utslag før under et svangerskap. Jeg har aldri selv hatt herpes, verken oral eller genital. Uansett, har time hos gynekolog i morgen, håper hun kan gi meg svar og i tillegg litt råd om hvilke hensyn jeg må ta osv om det er en slik smitte og om noe må gjøres før fødselen. Men som sagt, det svir ikke, er ikke vondt, og det klør mye mindre nå enn det gjorde før jeg oppdaget forandringene. Men er ikke det typisk for HPV, at det klør og er ubehagelig like før utbrudd?

Takker for svar ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...