Gå til innhold

Mat til konfirmasjon....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

''Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god.''

Det blir litt som å koke suppe på spiker! :-)

Har man bare mye nok godt oppi, blir det jo godt, men da kunne man jo like gjjerne ha brukt spiker'n som basis og ikke Toro-posen.

Jeg holder en knapp på Luddes Namskillebabasuppe! ;)

http://www.tilknytningspedagogene.no/leve-med-barn/matlaging/160-namskillebabasuppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nitty-gritty

    8

  • hidi, the scorpion

    7

  • bustebeisa

    6

  • mariaflyfly

    5

''Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)''

Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god? Og hva er det som skal til for at den skal bli god? Man får jo ikke dekket til den heslige industrismaken uansett,

mener

''Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god?'' Tenker som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)''

Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god? Og hva er det som skal til for at den skal bli god? Man får jo ikke dekket til den heslige industrismaken uansett,

mener

Til hverdags blir den hvertfall god med fløte, creme fraiche og raspet ingefær :o) Men jeg ville ikke servert det som festmat altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizza?.Er koldtbord det samme som snitter?

Hvis det er til våren kan dere kanskje grille pølser og hamburgere.Er det i februar-april,bør man vel være inne?

Hva med å kjøpe 2 kilo karbonadedeig og 3 kilo kjøttdeig og lage hjemmelagede hamburgere?

Lager du de på forhånd,skal de jo bare varmes.

Man får kjøpt både elektiske varmefat og for 3-4 stearinlys som burgerne kan ligge på og ha en som bare steker,og en som deler brødene.ost kan man ha på ett eget fat samt ketshup type Heinz.

Kjøp noen kasser med 1,5 liter brus.Holder 12-16 flasker?

Har du fryser kan dere jo ha iskrem og kaffe litt senere,å bake kake i tilleg til jobben med burgere blir for mye.

Eller koster de gode danske burgerne 150 sek nå for 2 kg.

4 kg ferdige burgere bør holde om du også kjøper grill-pølser,brød og lomper.Wiener heter "Varm korv" på svensk,mens grill heter det samme tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryterett er jo veldig praktisk da, med tanke på at den kan lages ferdig dagen før.

Jeg har hatt 4 konfirmasjoner. 3 ganger har vi hatt "finere gryterett", etter konfirmantens ønske. En gang hadde vi ovnsstekte kyllingfileter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode tips her!

Jeg vurderer faktisk å ha tapas der Bali kyllinggryte (med ekstra mye digg i;)) er en av "tapasrettene". Det viktigste for meg er at konfirmanten får dagen presis som hun vi ha den, så da går det an å gå for en slik mellomløsning :)

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord blir hva man gjør det til, og trenger ikke være kjedelig.

Men, Toro-gryte til konfirmasjonen? .... Jeg vet ikke, eller jeg vet at jeg hadde lagt ned veto ;-)

Når det er sagt, så kjenner jeg noen som hadde taco til 40 personer i en konfirmasjon ^^

Og andre har sodd og spekemat. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)''

Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god? Og hva er det som skal til for at den skal bli god? Man får jo ikke dekket til den heslige industrismaken uansett,

mener

Både Bali kylling og Toro Tikka Masala eske synes jeg er god. Til å være noe som er enkelt å lage. Førstnevnte best med litt ekstra oppi, sistnevnte klarer seg selv.

Synes jeg, da - men jeg er jo ikke kresen ;-)

Poenget er vel at man slipper å ha veldig mye erfaring med den slags retter og slipper å handle inn alt det en erfaren hjemmekokk har fylt skapene sine med...

Jeg har da en del i skapene mine og lager en god del fra bunnen av (sånn ca - om man godtar bokse-tomater f.eks.) - men av og til er det jo greit med noe som er enklere.

Og til konfirmasjon har jeg sansen for at konfirmanten faktisk har sitt å si for matvalget. Selv om det er under morens verdighet. Man kan jo ha flere retter å velge mellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne ha Bali-gryte her hjemme på en hverdag eller på hyttetur - men aldri i verden om jeg ville ha servert det i konfirmasjon! Selv ikke med mye ekstra godt oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne ha Bali-gryte her hjemme på en hverdag eller på hyttetur - men aldri i verden om jeg ville ha servert det i konfirmasjon! Selv ikke med mye ekstra godt oppi.

...selv om det var det konfirmanten ønsket seg....? (I tillegg til annen mat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...selv om det var det konfirmanten ønsket seg....? (I tillegg til annen mat.)

Hvis det er annen mat i tillegg (som jeg ser at togli nå trolig går for), så er det jo greit nok. Men ikke som eneste rett, nei,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god.''

Det blir litt som å koke suppe på spiker! :-)

Har man bare mye nok godt oppi, blir det jo godt, men da kunne man jo like gjjerne ha brukt spiker'n som basis og ikke Toro-posen.

Jeg synes nesten det er bedre å begynne med bare en spiker, tror jeg...

Lurer litt på hva det ekstra "snadderet" man skal putte oppi er. Jeg synes ofte at det ikke hever smaken å bruke all verdens forskjellige ingredienser blandet sammen, men det er godt mulig at det er jeg som er sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koldtbord blir hva man gjør det til, og trenger ikke være kjedelig.

Men, Toro-gryte til konfirmasjonen? .... Jeg vet ikke, eller jeg vet at jeg hadde lagt ned veto ;-)

Når det er sagt, så kjenner jeg noen som hadde taco til 40 personer i en konfirmasjon ^^

Og andre har sodd og spekemat. For eksempel.

''Når det er sagt, så kjenner jeg noen som hadde taco til 40 personer i en konfirmasjon ^^ Og andre har sodd og spekemat. For eksempel.''

Om min konfirmant (neste vår) får bestemme blir det vel grandis eller kjøttpudding...

Og om neste konfirmant får ene-bestemmelsesrett står vel Big One classic på menyen er jeg redd. Evt. middagspølser med min hjemmelagde potetmos...

Jeg tror ikke jeg lar mine bestemme konfirmasjonsmenyen helt skjøl kjenner jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)''

Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god? Og hva er det som skal til for at den skal bli god? Man får jo ikke dekket til den heslige industrismaken uansett,

mener

*smile*

Jeg er en person som ikke har sansen for Toro i det hele tatt. :-) Verken sauser eller gryteretter.... Men jeg har faktisk fått servert en Bali kyllinggryte som rett og slett var kjempegod. :-)

Og.... Selv om jeg ikke har sansen for Toro selv, synes jeg det fort blir litt "matsnobberi" her inne når Toro nevnes. Viss konfirmasjonsbarnet liker denne gryta, hvorfor skal ikke hun få viljen sin? Ser ikke noe galt i å kjøre litt dobbelt opp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

*smile*

Jeg er en person som ikke har sansen for Toro i det hele tatt. :-) Verken sauser eller gryteretter.... Men jeg har faktisk fått servert en Bali kyllinggryte som rett og slett var kjempegod. :-)

Og.... Selv om jeg ikke har sansen for Toro selv, synes jeg det fort blir litt "matsnobberi" her inne når Toro nevnes. Viss konfirmasjonsbarnet liker denne gryta, hvorfor skal ikke hun få viljen sin? Ser ikke noe galt i å kjøre litt dobbelt opp. :-)

''Selv om jeg ikke har sansen for Toro selv, synes jeg det fort blir litt "matsnobberi" her inne når Toro nevnes.''

Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om jeg ikke har sansen for Toro selv, synes jeg det fort blir litt "matsnobberi" her inne når Toro nevnes.''

Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.

Jeg er like mye "matsnobb" jeg. Gubben mobber meg støtt og stadig fordi jeg ønsker å lage mat fra grunnen av. Smiler og ler av ham, og fortsetter som vanlig. Og han setter pris på maten min. Og jeg på hans, for han er også en dyktig kokk. :-)

Men.... jeg har til nå aldri blitt fornærmet, eller følt at folk har valgt en lettvint løsning om jeg har fått servert grandiosa, eller Toro i gitte situasjoner. For alle er ikke like dyktige kokker. (jo da, vi kan si at det er kjempe enkelt, men jeg har ei søster lurte på hva en kaserolle var.... for hun hadde bare hørt om gryter). Alle har ikke like god råd. Alle har ikke like god tid.

Derfor kaller jeg det matsnobberi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg er like mye "matsnobb" jeg. Gubben mobber meg støtt og stadig fordi jeg ønsker å lage mat fra grunnen av. Smiler og ler av ham, og fortsetter som vanlig. Og han setter pris på maten min. Og jeg på hans, for han er også en dyktig kokk. :-)

Men.... jeg har til nå aldri blitt fornærmet, eller følt at folk har valgt en lettvint løsning om jeg har fått servert grandiosa, eller Toro i gitte situasjoner. For alle er ikke like dyktige kokker. (jo da, vi kan si at det er kjempe enkelt, men jeg har ei søster lurte på hva en kaserolle var.... for hun hadde bare hørt om gryter). Alle har ikke like god råd. Alle har ikke like god tid.

Derfor kaller jeg det matsnobberi.

Men det hadde jo blitt heeeelt andre svar om togli sa: "Jeg er en klums paa kjoekkenet og har skikkelig daarlig raad. Kan jeg servere dette, som er billig og lett, til datterens konfirmasjon?".

I tillegg er halvfabrikata sjeldent billigere enn aa lage fra grunnen av i store porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om jeg ikke har sansen for Toro selv, synes jeg det fort blir litt "matsnobberi" her inne når Toro nevnes.''

Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.

''Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.''

Det er jeg jammen meg helt enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like mye "matsnobb" jeg. Gubben mobber meg støtt og stadig fordi jeg ønsker å lage mat fra grunnen av. Smiler og ler av ham, og fortsetter som vanlig. Og han setter pris på maten min. Og jeg på hans, for han er også en dyktig kokk. :-)

Men.... jeg har til nå aldri blitt fornærmet, eller følt at folk har valgt en lettvint løsning om jeg har fått servert grandiosa, eller Toro i gitte situasjoner. For alle er ikke like dyktige kokker. (jo da, vi kan si at det er kjempe enkelt, men jeg har ei søster lurte på hva en kaserolle var.... for hun hadde bare hørt om gryter). Alle har ikke like god råd. Alle har ikke like god tid.

Derfor kaller jeg det matsnobberi.

Jeg tenker likt som deg mht matsnobberi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...