Gå til innhold

Mat til konfirmasjon....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

''Selv om jeg ikke har sansen for Toro selv, synes jeg det fort blir litt "matsnobberi" her inne når Toro nevnes.''

Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.

''Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.''

Her synes jeg du snur problemstillingen litt på hodet. Matsnobberiet består ikke i om du selv velger mat kun laget av ferske råvarer, men om man "ser ned" på at andre velger andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nitty-gritty

    8

  • hidi, the scorpion

    7

  • bustebeisa

    6

  • mariaflyfly

    5

nitty-gritty

''Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.''

Her synes jeg du snur problemstillingen litt på hodet. Matsnobberiet består ikke i om du selv velger mat kun laget av ferske råvarer, men om man "ser ned" på at andre velger andre løsninger.

Det er stor forskjell paa aa "se ned paa" og mene at noe smaker vondt eller er usunt. Jeg synes det er bekymringsverdig at barn serveres tilsetningsstoffer i boettevis hvert aar og knapt spiser mat laget av ferske ingredienser, men jeg tror ikke foreldrene er daarlige personer okke som.

Dog tror jeg mange kan innroemme at det handler om lyst og energi, ikke noedvendigvis tid og raad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell paa aa "se ned paa" og mene at noe smaker vondt eller er usunt. Jeg synes det er bekymringsverdig at barn serveres tilsetningsstoffer i boettevis hvert aar og knapt spiser mat laget av ferske ingredienser, men jeg tror ikke foreldrene er daarlige personer okke som.

Dog tror jeg mange kan innroemme at det handler om lyst og energi, ikke noedvendigvis tid og raad.

'' Jeg synes det er bekymringsverdig at barn serveres tilsetningsstoffer i boettevis hvert aar og knapt spiser mat laget av ferske ingredienser, men jeg tror ikke foreldrene er daarlige personer okke som.

''

Dette er jeg enig med deg i :-) Men akkurat når det gjelder mat i en konfirmasjon, så synes jeg ikke sunnhetsaspektet er vesentlig (såfremt det ikke serveres noe gjestene blir syke av...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg synes det er trist at mat laget av ferske raavarer med god smak, uten tilsetningsstoffer, naa regnes som matsnobberi.''

Her synes jeg du snur problemstillingen litt på hodet. Matsnobberiet består ikke i om du selv velger mat kun laget av ferske råvarer, men om man "ser ned" på at andre velger andre løsninger.

I denne tråden var det jo snakk om konfirmasjonsmiddag. For meg blir det litt rart å snakke om matsnobberi hvis man kommenterer at halvfabrikata strengt tatt ikke er festmat og at det finnes andre alternativer.

De fleste har jo også sagt at det er ok å servere toro-gryte som en av flere retter, togli ga jo også uttrykk for i hovedinnlegget at hun ikke var helt fornøyd med valget av bali-gryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

'' Jeg synes det er bekymringsverdig at barn serveres tilsetningsstoffer i boettevis hvert aar og knapt spiser mat laget av ferske ingredienser, men jeg tror ikke foreldrene er daarlige personer okke som.

''

Dette er jeg enig med deg i :-) Men akkurat når det gjelder mat i en konfirmasjon, så synes jeg ikke sunnhetsaspektet er vesentlig (såfremt det ikke serveres noe gjestene blir syke av...).

Nei, sunnhetsaspektet er mindre viktig, men smak enda viktigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hadde jo blitt heeeelt andre svar om togli sa: "Jeg er en klums paa kjoekkenet og har skikkelig daarlig raad. Kan jeg servere dette, som er billig og lett, til datterens konfirmasjon?".

I tillegg er halvfabrikata sjeldent billigere enn aa lage fra grunnen av i store porsjoner.

Synes svarene var som de alltid har vært her inne når folk spør om de kan servere noe. Kommer alltid mange svar om at det må lages noe annet, det må lages fra grunnen av. Folk ville blitt skuffet om de hadde fått servert ei Toro gryte.

Når jeg blir bedt i selskap, eller bare på middag hos venner, så er det hele pakka som teller for meg. Og om jeg hadde visst at Torogryta var dattera til Toglis sin favoritt, ville jeg blitt mye mer glad for å spise den, fremfor et flott tapasbord, nydelig gryte laget av de beste råvarer eller et flott bord med mye spennende og nytt.

Mange steder serverer de sodd ved konfirmasjonene. Personlig har jeg ikke sansen for sodd, men koste meg med det da jeg fikk det servert, nettopp fordi det var en tradisjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes svarene var som de alltid har vært her inne når folk spør om de kan servere noe. Kommer alltid mange svar om at det må lages noe annet, det må lages fra grunnen av. Folk ville blitt skuffet om de hadde fått servert ei Toro gryte.

Når jeg blir bedt i selskap, eller bare på middag hos venner, så er det hele pakka som teller for meg. Og om jeg hadde visst at Torogryta var dattera til Toglis sin favoritt, ville jeg blitt mye mer glad for å spise den, fremfor et flott tapasbord, nydelig gryte laget av de beste råvarer eller et flott bord med mye spennende og nytt.

Mange steder serverer de sodd ved konfirmasjonene. Personlig har jeg ikke sansen for sodd, men koste meg med det da jeg fikk det servert, nettopp fordi det var en tradisjon der.

Skriver under på denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Synes svarene var som de alltid har vært her inne når folk spør om de kan servere noe. Kommer alltid mange svar om at det må lages noe annet, det må lages fra grunnen av. Folk ville blitt skuffet om de hadde fått servert ei Toro gryte.

Når jeg blir bedt i selskap, eller bare på middag hos venner, så er det hele pakka som teller for meg. Og om jeg hadde visst at Torogryta var dattera til Toglis sin favoritt, ville jeg blitt mye mer glad for å spise den, fremfor et flott tapasbord, nydelig gryte laget av de beste råvarer eller et flott bord med mye spennende og nytt.

Mange steder serverer de sodd ved konfirmasjonene. Personlig har jeg ikke sansen for sodd, men koste meg med det da jeg fikk det servert, nettopp fordi det var en tradisjon der.

Men det er da ingen som har sagt de rynker paa nesa over venners matvalg om de foerst er bedt bort? Jeg spiser til og med ting jeg blir syk av for ikke aa gjoere noen lei seg ;)

Naar togli foerst spoer, dog... Saa synes jeg ikke det er rart folk foreslaar festmat paa en fest-dag :) Datteren til togli kan tross alt spise Toro-mat alle andre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ingen som har sagt de rynker paa nesa over venners matvalg om de foerst er bedt bort? Jeg spiser til og med ting jeg blir syk av for ikke aa gjoere noen lei seg ;)

Naar togli foerst spoer, dog... Saa synes jeg ikke det er rart folk foreslaar festmat paa en fest-dag :) Datteren til togli kan tross alt spise Toro-mat alle andre dager.

Jeg tror bustebeisa henviser til tidligere innlegg - jeg mener også å huske en del innlegg her inne hvor folk gir uttrykk for "at de hadde blitt skuffet" hvis de hadde fått servert diverse retter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten det er bedre å begynne med bare en spiker, tror jeg...

Lurer litt på hva det ekstra "snadderet" man skal putte oppi er. Jeg synes ofte at det ikke hever smaken å bruke all verdens forskjellige ingredienser blandet sammen, men det er godt mulig at det er jeg som er sær.

Ekstra kylling, paprika, fløte, creme fraiche.. altså mer av de tingene som allerede er oppi.

Jeg er personlig ikke glad i posemat, så vi har det veldig sjelden - men Baligryta er faktisk utrolig nydelig når man stæsjer den opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg tror bustebeisa henviser til tidligere innlegg - jeg mener også å huske en del innlegg her inne hvor folk gir uttrykk for "at de hadde blitt skuffet" hvis de hadde fått servert diverse retter...

Ok, det vet jeg ingenting om. Haaper ikke jeg har sagt det, for det mener jeg i de fleste tilfeller ikke.

Jeg innroemmer dog at jeg er glad i god mat og synes det hoerer med aa servere passende mat paa spesielle dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ingen som har sagt de rynker paa nesa over venners matvalg om de foerst er bedt bort? Jeg spiser til og med ting jeg blir syk av for ikke aa gjoere noen lei seg ;)

Naar togli foerst spoer, dog... Saa synes jeg ikke det er rart folk foreslaar festmat paa en fest-dag :) Datteren til togli kan tross alt spise Toro-mat alle andre dager.

Jeg er veldig enig med deg i denne tråden, men jeg tror mye handler om at folk faktisk ikke har spesiell festmat på menyen lenger. Når man ser hvor mange som spiser Grandiosa på julekvelden, f.eks..

Mange kan ikke lage noe annet enn halvfabrikata, og hvorfor det er blitt slik har nok mange årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Jeg er veldig enig med deg i denne tråden, men jeg tror mye handler om at folk faktisk ikke har spesiell festmat på menyen lenger. Når man ser hvor mange som spiser Grandiosa på julekvelden, f.eks..

Mange kan ikke lage noe annet enn halvfabrikata, og hvorfor det er blitt slik har nok mange årsaker.

''Jeg er veldig enig med deg i denne tråden, men jeg tror mye handler om at folk faktisk ikke har spesiell festmat på menyen lenger. Når man ser hvor mange som spiser Grandiosa på julekvelden, f.eks..

Mange kan ikke lage noe annet enn halvfabrikata, og hvorfor det er blitt slik har nok mange årsaker.''

Jeg synes det er veldig synd. Jeg tror barnas framtidige helse vil avhenge av at de kan lage og liker sunn, ren mat. Jeg liker Jamie Olivers ide om "Ten Recipes to Save Your Life" - hvor man laerer barn og ungdom ti oppskrifter som er enkle, raske, sunne og billige slik at de sjeldnere tyr til halvfabrikata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra kylling, paprika, fløte, creme fraiche.. altså mer av de tingene som allerede er oppi.

Jeg er personlig ikke glad i posemat, så vi har det veldig sjelden - men Baligryta er faktisk utrolig nydelig når man stæsjer den opp ;)

Mer av det som allerede er oppi kan sikkert funke, ja.

Noen burde sikkert be Toro lage en egen pose med baligrytesaus, uten alt det andre oppi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer av det som allerede er oppi kan sikkert funke, ja.

Noen burde sikkert be Toro lage en egen pose med baligrytesaus, uten alt det andre oppi ;-)

Bali-posesaus finnes da allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er veldig enig med deg i denne tråden, men jeg tror mye handler om at folk faktisk ikke har spesiell festmat på menyen lenger. Når man ser hvor mange som spiser Grandiosa på julekvelden, f.eks..

Mange kan ikke lage noe annet enn halvfabrikata, og hvorfor det er blitt slik har nok mange årsaker.''

Jeg synes det er veldig synd. Jeg tror barnas framtidige helse vil avhenge av at de kan lage og liker sunn, ren mat. Jeg liker Jamie Olivers ide om "Ten Recipes to Save Your Life" - hvor man laerer barn og ungdom ti oppskrifter som er enkle, raske, sunne og billige slik at de sjeldnere tyr til halvfabrikata.

''Jeg synes det er veldig synd. Jeg tror barnas framtidige helse vil avhenge av at de kan lage og liker sunn, ren mat. Jeg liker Jamie Olivers ide om "Ten Recipes to Save Your Life" - hvor man laerer barn og ungdom ti oppskrifter som er enkle, raske, sunne og billige slik at de sjeldnere tyr til halvfabrikata.''

Veldig enig. Vi har helt fra ungene var bittesmå brukt tid og lagt ned innsats i mat. Vi er slett ikke matsnobber, men vi er glad i mat alle sammen, og vi liker tradisjonsrik mat. Derfor har vi tatt det valget, og jeg er veldig glad for det i dag. Ungene elsker jula, ikke bare for pakkene, men også fordi vi da har festmat på menyen.

Å lære ungene å lage seg enkle, sunne retter tror jeg er helt essensielt, for når de kommer hjem til tomt hus bør det ikke være potetgull eller Mr. Lee eller rett-i-koppen-suppe hver dag.

Må forøvrig også legge til at vi har en diabetiker i hus, og vi ser veldig godt at halvfabrikata gjør ugreie ting med kroppen hennes. Det er også en god påminnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer av det som allerede er oppi kan sikkert funke, ja.

Noen burde sikkert be Toro lage en egen pose med baligrytesaus, uten alt det andre oppi ;-)

Evt en pose som ikke heter Toro, for da blir smaken straks bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ingen som har sagt de rynker paa nesa over venners matvalg om de foerst er bedt bort? Jeg spiser til og med ting jeg blir syk av for ikke aa gjoere noen lei seg ;)

Naar togli foerst spoer, dog... Saa synes jeg ikke det er rart folk foreslaar festmat paa en fest-dag :) Datteren til togli kan tross alt spise Toro-mat alle andre dager.

Vi blir aldri enige uansett.... :-)

Men det er mye man kan spise hver dag, og det går an å kombinere. Festmat pluss Torogryte.... Og gledelig eller desverre... alt etter som man ser, når jeg har opplevd en slik kombinasjon, så går faktisk torogryta mange ganger først.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...