Gå til innhold

Mat til konfirmasjon....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

'Ellers er jo ikke stek (gjerne okse) egentlig så mye jobb som en skulle tro, og er jo mer type mat den eldre garde forventer å få i komf.''

Da ville jeg heller valgt indrèfilet, det slår aldri feil og den blir alltid mør;)

Ja, stek kan (i hvertfall i min begrepsverden) gjerne bestå av oksefilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nitty-gritty

    8

  • hidi, the scorpion

    7

  • bustebeisa

    6

  • mariaflyfly

    5

hidi, the scorpion

Mener du den toro gryten? Nei det synes jeg ikke passer seg i en konfirmasjon..

Koldtbord er litt kjedelig mener jeg, men tapas blir noe annet, og mye kan gjøres på forhånd.

Ellers ser jeg du har fått tips om flere gryeteretter som jeg synes høres bra ut. Hva med lam, gratinerte poteter, aspargesbønner med dijonsennep, og en god saus til?

Og ellers er det toglis datter sin dag, og jeg er overbevist at togli ikke bruker posemat!

Men mange gode forslag har hun fått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og ellers er det toglis datter sin dag, og jeg er overbevist at togli ikke bruker posemat!

Men mange gode forslag har hun fått:)

''Og ellers er det toglis datter sin dag, og jeg er overbevist at togli ikke bruker posemat!''

Baligryte ER posemat. Ikke sant, togli? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bali kyllinggryte kan du bare ikke servere. Det er nitrist, til nød mat til barn på en travel mandag. Kan ikke skjønne at konfirmanten skal bestemme dette, maten er neppe det viktigste for henne den dagen uansett (mener ikke at hun skal få noe hun misliker, men TORO? Det går ikke ann). Hva med en annen gryte, som boef Bourguignon? baligryte eller pizza kan hun få kvelden før når dere er opptatt med forberedelsene.

Det er ikke snakk om Bali alene, men selvsagt med mye annet godt oppi. Har servert det med hell før, og alle lurte på hvordan jeg hadde greid å lage den nydelige sausen ;)

Jo, jeg synes konfirmanten skal få bestemme mest ang sin egen dag.... innenfor visse grenser... pizza er f.eks. ikke aktuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bossen er avgjørende i en sådan stund!

Du nevnte venninner, duker o.l; her er et lite stalltips fra meg om du ikke er overstadig opptatt av glossy mote-interiør-style-high-maintenance-borddekning -dekorasjon els:

Søk ønsker fra "bossen" i fancy butikker, magasiner o.l og kjøp dekorasjonstilbehør som likner fra Nille o.l.. Pluss et par-tre profesjonelle blomsterdekorasjoner, så er lokalet verdig en konfirmasjonsboss ;-)

Med mindre du / dere leier et lokale dere er prisgitt arrangøren, men dette har dere styring på.

Poenget mitt var egentlig at det kan bli stilig og ikke så dyrt, samt at menyen bør konfirmanten bestemme med visse forbehold :)

Takk for tips! Vi skal ha det hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke snakk om Bali alene, men selvsagt med mye annet godt oppi. Har servert det med hell før, og alle lurte på hvordan jeg hadde greid å lage den nydelige sausen ;)

Jo, jeg synes konfirmanten skal få bestemme mest ang sin egen dag.... innenfor visse grenser... pizza er f.eks. ikke aktuelt ;)

''Jo, jeg synes konfirmanten skal få bestemme mest ang sin egen dag.... innenfor visse grenser... pizza er f.eks. ikke aktuelt ;)''

Det syntes jeg også da jeg var konfirmant, men av en eller annen merkelig grunn var det ingen andre som syntes at min mormors smørgrøt var noe godt forslag. :-P Husker ikke hva vi endte opp med engang, husker bare aspargessuppen til forrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Fish n'chips. Jeg stiller vanligvis ikke høye krav i matveien, og er for snarveier, men grensen går før Toro-gryte i konfirmasjon.

Kan du ikke heller lage en god gryte fra bunnen dagen før? Flyfly har (som vanlig) gode forslag.

Ellers er jo ikke stek (gjerne okse) egentlig så mye jobb som en skulle tro, og er jo mer type mat den eldre garde forventer å få i komf.

"Den eldre garde" foreslo faktisk Baligryta siden de syntes den var så god i barnedåpen ;) Uansett må vi ha noe konfirmanten vil elske å spise - akkurat det er viktig for meg :)

Jeg heller nok helst til noe annet enn Bali m tilbehør, men må konferere mer med bossen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Tusen takk for tips!

Bali kyllinggryte er utrolig god dersom man blander i mye godt i tillegg - så i så fall handler det mest om det psykologiske aspektet;) Jeg vil jo at konfirmanten skal få noe hun vil ha, men vi ser det an om hun endrer mening ;)

Jeg syns faktisk også Bali kyllingryte er god med litt ekstra ingredienser oppi. Hva med et litt spennende koldtbord med Bali som varmrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du den toro gryten? Nei det synes jeg ikke passer seg i en konfirmasjon..

Koldtbord er litt kjedelig mener jeg, men tapas blir noe annet, og mye kan gjøres på forhånd.

Ellers ser jeg du har fått tips om flere gryeteretter som jeg synes høres bra ut. Hva med lam, gratinerte poteter, aspargesbønner med dijonsennep, og en god saus til?

Takk for tips!

Jeg vil gjerne ha tapas, men det vil ikke bossen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, jeg synes konfirmanten skal få bestemme mest ang sin egen dag.... innenfor visse grenser... pizza er f.eks. ikke aktuelt ;)''

Det syntes jeg også da jeg var konfirmant, men av en eller annen merkelig grunn var det ingen andre som syntes at min mormors smørgrøt var noe godt forslag. :-P Husker ikke hva vi endte opp med engang, husker bare aspargessuppen til forrett.

Haha, smørgrøt tror jeg hadde blitt too much for meg også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk også Bali kyllingryte er god med litt ekstra ingredienser oppi. Hva med et litt spennende koldtbord med Bali som varmrett?

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg kan ikke skjoenne at man en gang vurderer aa servere halvfabrikata paa en slik dag. Ungene mine faar det ikke til hverdags en gang. Maisstivelse er tredje listede ingrediens...

Jeg hadde definitivt gaatt for smaaretter/koldtbord eller en hjemmelaget gryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips!

Jeg vil gjerne ha tapas, men det vil ikke bossen :P

Men tapas kan vel være så mangt, ikke bare hotte kjøttboller og sånt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia....

Har lest omtrent halvpartene av svarene du har fått. :-)

Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)

Og om du ønsker å glede hovedpersonen, ser jeg ikke noe galt i å servere ei slik gryte. :-)

Men... det er alltid et men. :-) Jeg ville kanskje valgt noe annet i tillegg. Synes ikke det gjør noe om man har et tapasbord, pluss ei gryte med noe godt i. Da kan både hovedperson og gjester selv velge hva de har lyst på. :-)

Til de to eldste døtrene mine, var jeg så heldig at gaven fra et familiemedlem var mat og lokale. Mannen hennes er kokk og hadde tilgang på gode og rimelige råvarer. Så på mange måter ble det en vinn vinn situasjon for begge parter. :-) Vi/de serverte en skikkeli buffe med bæde kjøtt, fisk, skalldyr og fugl.

Til dåpen til minste prinsessemor, stod baccalao på menyen, men for de som ikke liker det, hadde vi i tillegg en gryterett med mye ekstra godt i. Begge deler ble spist av de fleste og folk var veldig fornøyd med begge deler og det var like mye skryt for all maten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia....

Har lest omtrent halvpartene av svarene du har fått. :-)

Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)

Og om du ønsker å glede hovedpersonen, ser jeg ikke noe galt i å servere ei slik gryte. :-)

Men... det er alltid et men. :-) Jeg ville kanskje valgt noe annet i tillegg. Synes ikke det gjør noe om man har et tapasbord, pluss ei gryte med noe godt i. Da kan både hovedperson og gjester selv velge hva de har lyst på. :-)

Til de to eldste døtrene mine, var jeg så heldig at gaven fra et familiemedlem var mat og lokale. Mannen hennes er kokk og hadde tilgang på gode og rimelige råvarer. Så på mange måter ble det en vinn vinn situasjon for begge parter. :-) Vi/de serverte en skikkeli buffe med bæde kjøtt, fisk, skalldyr og fugl.

Til dåpen til minste prinsessemor, stod baccalao på menyen, men for de som ikke liker det, hadde vi i tillegg en gryterett med mye ekstra godt i. Begge deler ble spist av de fleste og folk var veldig fornøyd med begge deler og det var like mye skryt for all maten. :-)

''Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)''

Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god? Og hva er det som skal til for at den skal bli god? Man får jo ikke dekket til den heslige industrismaken uansett,

mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke smakt Bali gryterett, menn er skeptisk til bruk av Toro og andre halvfabrikata i et slikt selskap. Jeg skjønner at du gjerne vil at konfirmanten skal være fornøyd, men det må kunne gå an å finne annen mat som faller i smak.

Men dersom dere skal ha koldtbord/tapas, kunne dere jo ha supplert bordet med Bali gryterett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Toro baligryte kan som du sier et sted her gjøres veldig god om man bare bruker posen som basis og hiver i mye annet snadder. :-)''

Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god. Hva er vitsen med å servere en halvdårlig rett som må "sprites opp" for at den skal bli god? Og hva er det som skal til for at den skal bli god? Man får jo ikke dekket til den heslige industrismaken uansett,

mener

''Jeg er litt overraska over alle som sier at dersom man bare "putter mye godt oppi", så blir den god.''

Det blir litt som å koke suppe på spiker! :-)

Har man bare mye nok godt oppi, blir det jo godt, men da kunne man jo like gjjerne ha brukt spiker'n som basis og ikke Toro-posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg ville ikke ha servert Toro Baligryte - selv om jeg pyttet oppi masse annet enn det som det står skal tilsettes.

Vil konfirmanten absolutt ha kylllinggryte ville jeg heller funnet en god oppskrift og laget den fra bunnen av.

Ser mariaflyfly har lagt ut flere gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun svart "Bali Kyllinggryte!" sporenstreks tror jeg at jeg hadde satt en gryte på bordet sammen med annen mat for konfirmantens del, men siden det ikke er tilfelle ville jeg ikke servert Toro i en konfirmasjon. Vi hadde en treretter med suppe til forrett, entrecote med rødvinsaus til hovedrett og creme brulee til hovedrett og alle mann var fornøyde med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...