Gå til innhold

livmorfremfall?


Gjest brit90

Anbefalte innlegg

Gjest brit90

hei. jente 21 her. jeg fødte for snart tre uker siden, datteren min måtte forløses med vakuum pga dårlig hjertelyd og jeg ble klippet. tror ikke jeg revnet noe utover det. etter jeg kom hjem har jeg gått tur annenhver dag og ikke kjent så mye etter klippet utenom de første dagene. men nå de siste dagene har jeg kjent at noe på en vil ut av skjeden. jeg trodde først at det var renselsen jeg kjente. men så meg i speil nedentil å ser da noe som jeg mener er livmor halsen. er liksom en rund ball med et hull i midten, og ligger mot fremre skjedevegg. er dette noe som vil gå tilbake av seg selv siden det bare er 3 uker siden jeg fødte? jeg føler meg for ung til å ha livmorfremfall i en alder av 21 år! jeg måtte spre kjønnsleppene for å se dette, det hang ikke ut på utsiden. jeg er livredd for at det er prolaps, vil ha flere barn om noen år så jeg får vel ikke oppereres før det heller. å hvordan blir det med sex, er det skadeligt? jeg har tatt knipeøvelser fra dagen etter jeg fødte. men når jeg knep i stad kjente jeg etter med en finger i skjeden om det strammet seg, å det gjorde det så vidt:( hva skal jeg gjøre? hilsen fortvilet og lei jente:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder etter din beskrivelse som det kan være livmorhalsfremfall, men ikke ta sorger på forskudd, det kan rette seg. Det er bare tre uker siden fødselen, så vevet har vært satt på strekk og det må ta seg tilbake, det tar ofte seks uker eller mer. Det er viktig med knipeøvelser, få evt. henvisning til fysioterapeut som kan gi rett instruksjon i bruk av de rette muskler. Så må du også huske at inntil du får menstruasjonene tilbake, så er hormonnivået (østrogen) ganske lavt. Når østrogenene kommer tilbake, kan det styrke vevet. Sex er ikke skadelig. Om det skulle fortsette med fremfall (prolaps), kan det legges opp en støttering til det blir aktuelt med operasjon etter avslutning av fødsler. Så ikke fortvil, men gled deg over ditt barn. (Hvis du er i barselgruppe, så hør med de andre nybakte mødre om de har liknende symptomer, det skal ikke undre meg).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...