Gå til innhold

Når MÅ en test slå ut?


tanken2

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 40 år og har to barn. Nå har jeg ikke hatt mensen siden 27.07 Det ser ut som om jeg har hatt minst 2 el,men ingen blødning har kommet. For ei uke siden tok jeg en test,men den ble tatt på kvelden på urin som var veldig lite konsentrert (veldig lys,hadde drukket mye og tisser veldig ofte)

Testen var negativ (som forventet)

Har lest at mensen kan være borte i opptil 6mndr før man trenger oppsøke lege/gyn, men hvis jeg hadde vært gravid ville testen uansett slått ut nå så lenge etter forventet mens eller kan jeg fortsatt være gravid?

Frykter mest at det kan være en skummel sykdom (feks kreft)

Har ikke vært hos Gyn på 8år og er heller ikke hos legen for ofte da jeg "aldri" er syk.

Håper du kan hjelpe meg med noen svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det at menstruasjonen stopper opp er ikke et symptom på kreft. I din alder (40 år pluss) er det ikke uvanlig at det kommer uregelmessighet i syklus på grunn hormonelle forandringer. Det har absolutt ikke hensikt å ta eggløsningstest i den situasjon, det bare forvirrer. Graviditet må selvsagt utelukkes, men det har du tilsynelatende sjekket. Hvis du ikke har hatt en gynekologisk undersøkelse på 8 år, er det på høye tid å få det gjort. Hensikten med celleprøve (som anbefales tatt hvert 3.år) er nettopp å fange opp forandringer hos friske uten symptomer. Er det første symptomer som blodig utflod, hyppige blødninger, blødninger mellom menstruasjoner eller ved samleie, så kan det være tegn på at det ikke lenger er forstadium til livmorhalskreft hvor enkel behandling er mulig, men mer fremskreden sykdom som krever mer inngripende behandling. Så benytt anledningen til en kontroll hvor det også kan tas blodprøver som kan avsløre om du er ved å komme i overgangsalderen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...