Gå til innhold

Mulig endometriose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, setter stor pris på dette forumet og håper på hjelp.

I fjor sommer (2015) opplevde jeg en mer smertefull menstruasjon enn vanlig. Jeg tenkte ikke så mye over dette i og med at det har skjedd et par ganger før og gått over til neste gang. Men den gangen gjorde det bare ikke det. Smertene kom tilbake like sterkt ved neste mens, og selv om jeg tok 3 naproksen så kunne jeg likevel kjenne smerter.

Følgende oktober, noen måneder etterpå, hadde jeg eggeløsnings smerter for første gang. Dette var ikke spesielt smertefullt men kjentes nærmere ut som om noen knep litt på den ene eggstokken og det gikk over etter et par timer. Måneden etterpå hadde jeg samme symptom med ryggsmerter. Den tredje måneden derimot la jeg merke til at jeg så hoven ut nederst i magen 2 dager før eggeløsning og såg veldig oppblåst ut selv om det ikke kjentes sånn ut. Da jeg kjente på magen la jeg også merke til ett sårt punkt ca. 3-4 cm ned fra navlen og mot den høyre eggstokken. Jeg prøvde å ikke bli engstelig over dette, siden moren min fortalte med at det muligens bare var fordøylses problemer. 2 dager etterpå, på "hoved" dagen da jeg har eggeløsning så våknet jeg opp midt på natten av kraftige smerter i hele bekkenet.

Smertene nådde fra den høyre eggstokken og over hoftebenet til ryggen og hele opplevelsen var horribel. Det kjentes ut som hele eggstokken min sto i brann, da hadde jeg også stikk smerter i rektum og skjelving øverst i bena. Jeg vekte moren min og etter vi ringte legevakten anbefalte de oss å komme. På vei ut til legevakten ga smertene seg mye, og etter venting i rundt en time var eggstokken mer sår enn smertefull. Sykepleieren tok en urinprøve og ingenting ga utslag.

Når jeg fikk prate med en lege spurte hun en del spørsmål. Som når jeg siste hadde hatt avføring (tidiligere samme dag, ved 12 tiden.) Om jeg muligens kunne være gravid (Null sjanse for, er jomfru.) Sist jeg hadde mens (Dette kunne jeg ikke huske helt men mellom 1-2 uker siden.)

Hun skrev også ned alle symptomene mine, kjente på magen min med fingre og lyttet med stetoskop. Innen da hadde smertene mine nesten gått helt bort. Alt jeg kunne kjenne var en sår smerte når hun trykte på eggstokken min. Jeg hadde ikke feber og pulsen min var normal. Utifra symptomene mine og undersøkelsen konkluderte hun med at det mest trolig var en cyste på eggstokken som hadde sprukket.

I ettertid var jeg kjempe letta, trodde endelig at smertene mine var over men slik gikk det ikke. Ved neste mens var smertene like ille som før, tenkte jo at dette var på grunn av cysten så prøvde å ikke miste hodet helt. Ved neste eggeløsning hadde jeg smerter i en eggstokken og smerter som kjentes ut som innvendige stikk. Å tisse var også ubehagelig, kjentes ut som en vekt inni meg som prøvde å hale med ned. 2 dager etterpå så fikk jeg en kraftig smerte, der det kjentes egentlig ut som om noe "løste" seg. I kort tid etterpå hadde jeg litt rosa aktig utflod som gikk over med engang.

Den mensen jeg fikk etter er den mest smertefulle jeg har hatt noensinne. Det virker ikke som jeg blør mer enn vanlig men smertene er helt utholdelige, selv når jeg tar full dose av naproksen. Jeg lå bare i flere timer og grein i foster stilling på sengen. Jeg måtte fokusere på å ikke stramme magemusklene og bare for å puste. Den natten klarte jeg ikke å sove skikkelig før klokken var fire.

Ved sist eggeløsning (for noen dager siden) hadde jeg mye lettere smerter. Kjente en kraftig smerte når jeg strakk ryggen for hardt men ellers gikk det fint. Hadde litt spotting også, men ellers var det nesten ingen problemer.

Ryggsmerter har jeg veldig ofte, nærmest kronisk vil jeg si. Dette er jo ikke et stort problem synes jeg, ikke i forhold til eggløsnings eller menstrusjons smertene mine. Har også lagt merke til en litt fjern pulsering av verking ved åpningen til vagina, (disse smertene er ikke spesielt sterke og forsvinner vanligvis etter noen sekunder). Har tidligere brukt tamponger under mens men fant dette helt uutholdelig de 2 siste gangene jeg har hatt mensen. Aner ikke hva dette kan være men det kjennes nesten ut som om hele musklaturen i kroppen strammer seg sammen og kramper seg opp.

Jeg har jo lest litt og mulige grunner og det er vell endometriose som høres mest logisk ut, selv om jeg ikke har spesielt sterke blødninger og har kun mens i fem dager, er det ikke? 

Jeg vet jo at jeg må kontakte en lege om dette. Men ville gjerne hørt litt mer om hva dette kan være først? Beklager for lengden på dette innlegget men ville få med alt. Jeg er 19 år gammel forresten, vet jo at alder kan ha noe å si. Aldri født.

Anonymkode: 5b06f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jo, det kan være endometriose som er livmorslimhinne lokalisert utenfor livmoren, f.eks, på bukhinne, eggstokker eller omkring tarm og urinveier for å nevne de vanligste lokalisasjoner. Det er en godartet tilstand, men som ofte kan medføre smerter, spesielt ved menstruasjon, i dagene før menstruasjonen og evt ved eggløsning. Tilstanden kan bare påvises ved kikkhullsundersøkelse (laparoskopi) i narkose. Behandlingen kan være kirurgisk eller hormonbehandling, ofte en kombinasjon. I noen tilfeller prøver man hormonbehandling, selv om man ikke har utført laparoskopi. Det første man velger til unge kvinner er gjerne p-pille tatt uten pause så menstruasjonen stopper opp. Du kan drøfte det med din lege, evt få henvisning til gynekolog. MIcrogynon kan være er bra valg. Hvis det ikke hjelper, vil det være aktuelt med laparoskopi. Du har allerede funnet informasjon om sykdommen på nettet. http://www.endometriose.no/ er adressen til Den norske endometrioseforening.

Vennlig hilsen Mette

PS sterke/rikelige menstruasjoner er ikke et symptom ved endometriose, men det er en risikofaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...