Gå til innhold

Gravid, redd for spontanabort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har akkurat fylt 40 år og er gravid med mitt første barn. Jeg er 4 uker på vei, så det er veldig nytt. Jeg er veldig redd for spontanabort med tanke på alderen min. Kan du si noe om risikoen? Er det noe jeg kan gjøre selv for å forhindre det? 

 

 

Anonymkode: 6a054...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Risikoen øker med alderen, det er ingenting å gjøre med det. Man vet ikke nøyaktig hvor mange svangerskap som ender med spontanabort, fordi veldig mange av dem skjer etter svært kort tid, men antakelig er det ca. 1 av 5 - og fler hvis mor er godt voksen.  Men husk på at man antar at kromosomfeil er en viktig årsak - altså at naturen ordner opp i noe som uansett ikke er liv laga. Brutalt, men sant.

http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Spis folat, stump røyken, unngå alkohol, ikke drikk overdrevent mye kaffe og lev relativt sunt, så slipper du å bebreide deg selv hvis det skulle gå galt.  Dette gjelder uansett alder.

Jeg mistet (nr. 2) da jeg var 38, men fikk barn et år senere da jeg var nesten 40.  Kan du få tatt ultralyd når du er 7 - 8 uker på vei, kan det hende du får se hjerteslag.  Da er abortrisikoen atskillig lavere.  Den bittelille amøben jeg så sprette omkring på en skjerm sommeren 1998, fikk sine første minutter i en seniorkamp i fotball i dag ;)

Ønsker deg lykke til, du får sikkert svar fra gynekologen senere! 

 

PS: Du er like gravid selv om du ikke har all verden symptomer kjempetidlig.  Hvis du ikke har blødinger kan du ta det med ro og  være glad hvis formen er fin.  Ikke hør på de som mener du bør være kvalm og elendig, det er en misforståelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

 

Først vil jeg gratulere med at du er gravid, for det er ikke alltid så enkelt når kvinnen har passert 40 år. Så var der ditt spørsmål om risiko for abort. Den er ganske høy, bort imot ca 50% i din alder. Man regner med at langt de fleste aborter skyldes at noe har gått feil med fosterutviklingen, oftest unormale kromosomforhold. Risiko for kromosomfeilen Downs syndrom er ca 1 % ved 40 års alderen. Disse forhold har man ingen mulighet for å påvirke.  Laban nevner en rekke livsstilsfaktorer som er gunstige for normal utvikling av fosteret, men som i mindre grad kan redusere abortrisikoen. Sykmelding, sengeleie, seksuell avholdenhet etc. har ingen forebyggende effekt mot abort. Be din lege om å henvise deg til 'tidlig ultralyd' (ca uke 12) hvor fosterets utvikling kan vurderes med hensyn til eventuelle avvik. Fastlegen vil også vurdere om det kan være aktuelt med enda tidligere ultralyd.

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...