Gå til innhold

Endometriose eller noe annet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Har fjernet livmor ved kikkhullskirurgi pga sterke smerter under menstruasjon og moderate smerter fra eggløsning til menstruasjon. Har for inntil et halvt år siden prøvd hormonspiral, div. p-piller for å kunne dempe smertene.Ingenting av dette hjalp og fjerning av livmor ble neste tiltak. Har tre barn og er fornøyd med det. Etter at jeg sluttet med alt av prevensjon for at halvt år siden virker det som smertene har forverret i perioden fra eggløsning til menstruasjon. Det har kun vært 4-5 helt smertefrie dager pr måned.

Etter operasjonen som ble foretatt for fire uker siden har jeg ikke hørt noe om funn av endometriose i bukhulen.

 Etter opperasjonen kjenner jeg igjen smerten fra eggeløsning og fram til menstruasjon. Smerten sitter hovedsaklig nede på høyre side i magen og  nedover i hofta. Det kjennes ut som om smertene sitter dypt. Kjenner at det blir verre når jeg går. Før operasjon funka det greit med sykling uten at smertene forverret seg.

Er nå usikker på hva det kan være, bør jeg evt prøve p-piller igjen for å se om det hjelper. Kan nevne at jeg alltid får diare ved eggløsning og menstruasjon. Det kommer også friskt blod fra endetarm rett før menstruasjon.

Er 40 år, brystbrann og tåler ikke NSAIDs pga magen

Anonymkode: 62abe...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er viktig at du får klar beskjed om de fant endometriose i bukhulen eller adenomyose i livmoren (den spesielle form for endometriose hvor det er kjertler i muskellaget av livmoren).

Hvis du har smerter når du går og sykler, så tror jeg ikke at det er endometriose som er årsak til smertene. Mange typer av smerter kan forverres i perioden etter eggløsning. Du beskriver at det bare er 4-5 dager i måneden at du er uten smerter, det betyr jo i realiteten at du har kroniske smerter.

Så var det blødning fra endetarm før menstruasjon. Det kan ses ved endometriose som er lokalisert til tarmen, men det er meget sjelden. Du bør få en undersøkelse av tarmen, evt. med kikkertundersøkelse, og det kan være aktuelt med MR for å utelukke endometriose som ligger i dypet.

Hvis p-piller ikke har hjulpet deg før, så er det liten grunn til å tro at det nå skal hjelpe deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei og tusen takk for at du svarte på tidligere innlegg!

Har nå fått svar på at jeg ikke har adenomyose. Det ble funnet noe endometriose i form av små brune prikker på bekkenbukhinne på venstre side. MR av bekken er tatt og endoskopi er gjort og det ble heldigvis ikke funnet noe galt. Jeg har femdeles sterke smerter i magen som varierer noe med syklus. Har egentlig blitt verre etter operasjonen. Kan noen små flekker med endometriose gi smerter?

I svaret ditt over skriver du at flere typer smerter kan forverres i perioden etter eggløsning. Jeg lurer veldig på hvilke smerter du mener?

Med vennlig hilsen kvinne 40år

Anonymkode: 62abe...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke samsvar mellom grad av endometriose og symptomer, så jeg vil anbefale deg å forsøke hormonbehandling.

Det med smerter som kan forverres før menstruasjon er i realiteten alle smerter, f,eks. gikt, fibromyalgi osv.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...