Gå til innhold

Kanskje-gravid og rhesus negativ...


KariKari

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et underlig spm. Detaljene er noe pinlig og litt for utleverende, men jeg føler jeg må spørre.

6 juli hadde jeg og en kompis beskyttet samleie. Han fortalte han hadde onanert og hatt utløsning bare en times tid før vi hadde sex. Før vi satt på kondom, lekte vi litt og precum var i hele underlivet mitt, inkl ca 2-3 cm inn i sjeden før vi satt på kondomet. Derfra hadde vi sikker sex. Han kom i alt 3 ganger ila en lang og god natt sammen. Vi skiftet kondomer flere ganger. I følge stemplet på kondomet er di innenfor holdbarhetsdato. 

 

Vanligvis har jeg kraftige mensblødninger og kan stille klokken etter når jeg skal ha perioden. Den varer i ca 5-7 dager fra start til helt slutt. / dager etter samleiet fikk jeg en svak mens for meg å være. Først kom noe brunt slim og deretter friskt rødt blod. Ikke mye, men nok til å bruke bind i 5 dager. Det var ikke mer enn at jeg kunne brukt et truseinnlegg. Vanligvis må jeg ha de store bindene og skifte hver andre time minimum. Jeg tenkte det var en svak mens og tenkte ikke mere over det. Jeg registrerte nyoppståtte smerter i nedre del av ryggen, oppblåst følelse og kvalme. Jeg har vært unormalt trøtt og sovnet på sofa og noe på dagtid, hvilket jeg aldri gjør ellers. Nå i dag har jeg gått 8 dager over forventet mens -hvis jeg har regnet riktig. Jeg har de samme smertene i livmor og nedre del av mage som pleier å komme dagen før mens og vedvarer 1-2 dager ut i syklusen, men jeg blør ikke en dråpe. Smertene i nedre del av rygg vedvarer og forplanter seg videre innover og ned i lårene. Jeg er ikke tissetrengt. Jeg er sulten. Jeg har sovet dårlig. Men bryst er ikke øm eller forandret. Humøret er bedre enn det har vært på lenge.

Jeg er såpass gammel at jeg vet alt dette KAN føre til graviditet, samt at det KAN være noe helt annet. Som feks stress (jeg har ikke stresset), tidlig overgangsalder? eller noe annet. Min mor, mormor og søsken har ikke vært i tidlig overgangsalder.

Siste GU var for 2 år siden hvor celleprøvene var helt fine, men en liten kjertel var forstørret så jeg var på kvinneklinnikken og fikk en ultralyd. Den kom ut helt fin. Ellers har jeg det fint med meg selv og ingen større helseproblemer. Fine blodprøver og alt er som det skal være. Jeg skjønner at jeg KAN være gravid, selv om vi beskyttet oss. Jeg er rhesus negativ og en evt abort eller en tidlig test bør kanskje registreres kjapt? Jeg har vært gravid en gang tidligere uten å ta den sprøyten rhesus negative skal ta etter en abort.

 

Jeg begynte å fundere på dette først i går da jeg var en uke over tiden. Jeg planlegger ikke graviditet og har ikke stresset noe for å bli det.

Jeg vil gjerne ha svar fra fagpersoner. For meg som er såpass gammel og har rhesus negativ og ønsker barn i fremtiden, er det ikke bare å se det an. 

Dette ble noe uryddig og det ble visst mer enn ett spm......

Hva tenker fagpersonene? 

(har time hos lege 13 august)

Kvinne 36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikkje enda

 

(svarte på feil linje. Skulle være svar til fagperson)

Endret av KariKari
Feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Har du tatt en graviditetstest?

Hilsen Mette

 

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Har du tatt en graviditetstest?

Hilsen Mette

Ikkje enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da kan vi vente med å diskutere evt graviditet til du har sjekket om du er gravid. Det er ikke noe problem å være rhesus negativ i første graviditet. Det er omkring fødselen at det kan dannes farlige antistoffer som kan være skadelige for neste foster. Det settes sprøyte for å unngå det. Ved aborter i de første tre måneder dannes ikke antistoffer. Det vil bli sjekket for evt antistoffer tidlig i graviditeten.

 

Med hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, KariKari skrev:
15 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Da kan vi vente med å diskutere evt graviditet til du har sjekket om du er gravid. Det er ikke noe problem å være rhesus negativ i første graviditet. Det er omkring fødselen at det kan dannes farlige antistoffer som kan være skadelige for neste foster. Det settes sprøyte for å unngå det. Ved aborter i de første tre måneder dannes ikke antistoffer. Det vil bli sjekket for evt antistoffer tidlig i graviditeten.

 

Med hilsen Mette

Takk for svar. Jeg skulle ønske du kunne svare med et ja-scenario og ett nei-scenario. Dersom du mener dette er bortkastet tid, takker jeg for svaret jeg fikk:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg beklager at jeg ikke helt forstår ditt spørsmål, hva er et ja-scenario og et nei senario? Som sagt vil svar på en graviditetstest være avgjørende for videre dialog mellom oss. Jeg gjør likevel et forsøk og tar for meg dine setninger med et spørsmålstegn:

Jeg er såpass gammel at jeg vet alt dette KAN føre til graviditet, samt at det KAN være noe helt annet. Som feks stress (jeg har ikke stresset), tidlig overgangsalder?

Svar: At gå en uke 'over tiden' kan være første tegn på begynnende overgangsalder, men det kan komme ti år før menopausen (siste menstruasjon) Det er andre hormonforstyrrelser som kan påvirke syklus, f.eks. stoffskifteforstyrrelser og andre hormonforstyrrelser. Slanking og intens trening kan utsette/stoppe menstruasjonen.

Jeg er rhesus negativ og en evt abort eller en tidlig test bør kanskje registreres kjapt?

Svar: Nei, det er ikke nødvendig (se tidligere svar)

Hva tenker fagpersonene? 

Svar: jeg tenker at en graviditetstest er viktig.

Var det svar på dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg beklager at jeg ikke helt forstår ditt spørsmål, hva er et ja-scenario og et nei senario? Som sagt vil svar på en graviditetstest være avgjørende for videre dialog mellom oss. Jeg gjør likevel et forsøk og tar for meg dine setninger med et spørsmålstegn:

Jeg er såpass gammel at jeg vet alt dette KAN føre til graviditet, samt at det KAN være noe helt annet. Som feks stress (jeg har ikke stresset), tidlig overgangsalder?

Svar: At gå en uke 'over tiden' kan være første tegn på begynnende overgangsalder, men det kan komme ti år før menopausen (siste menstruasjon) Det er andre hormonforstyrrelser som kan påvirke syklus, f.eks. stoffskifteforstyrrelser og andre hormonforstyrrelser. Slanking og intens trening kan utsette/stoppe menstruasjonen.

Jeg er rhesus negativ og en evt abort eller en tidlig test bør kanskje registreres kjapt?

Svar: Nei, det er ikke nødvendig (se tidligere svar)

Hva tenker fagpersonene? 

Svar: jeg tenker at en graviditetstest er viktig.

Var det svar på dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Det er jeg som skal beklage for de rotete og uklare spørsmålene mine. Du svarer veldig greit og forståelig. At man kan ha en dialog med eksperten, er ikke noe jeg forventet. Derfor ønsket jeg å vite hva man skulle foreta meg dersom jeg er gravid eller dersom jeg ikke er gravid, i ett og samme svar fra deg. Ble du litt klokere nå?:)

 

Dette med rhesus negativ og graviditet finner jeg veldig lite informasjon om på internettet generelt. Den informasjon som ligger der allerede er mye synsing og noen skrekkhistorier har jeg inntrykk av. Kjempeflott at du gir info rundt temaet:) 

 

Graviditetstesten er straks klar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er gravid, bestiller du time hos din lege for svangerskapskontroll. Gravide anbefales (for å redusere spesielle sjeldne fosterskader som ryggmargsbrokk) å spise 400 mikrog folat daglig i de første tre måneder og totalt avstå fra alkohol.

Her finner du god informasjon om rhesus-neg. Men det er altså ikke noe problem i første graviditet.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet-2668.html?page=4

Er du ikke gravid, ser du det an. Går det mer en tre måneder uten blødninger, oppsøker du din fastlege for en hormonsjekk, blodprøve.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...