Gå til innhold

Endometriose?


starlight92

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 24 år som har prøvd å bli gravid nå i 1,5 år. Det har ikke skjedd, og vi har derfor begge to vært til gynekolog for en samtale- samboeren min har levert sædprøve som var "helt grei, typ midt på treet" og jeg tok blodprøver som jeg fikk beskjed om at så bra ut, og som beviste at jeg hadde eggløsning. Har også tatt innvendig ultralyd, celleprøve og sjekket for kjønnssykdommer, men alt så fint ut fikk jeg beskjed om.

Har alltid slitt med fryktelig mye smerter i forbindelse med mensen, både før og under og av og til ellers i syklusen og. Såpass at jeg må ta smertestillende og fremdeles ikke får sovet gjennom natten. Pleide å besvime mye når jeg var i tenårene pga disse smertene. Etter jeg sluttet på p pilla for 1,5 år siden har jeg hatt småblødninger både før og av og til etter mensen. Kan dette på noen måte ødelegge for en graviditet? Tenker da på (som regel ikke ferske) blødninger som ofte varer 3-4 og 5 dager før mensen kommer. 

Er det anbefalt å ta en lapraskopi når man tror man har endometriose for å få dette bekreftet, og eventuelt fjernet slik at fruktbarheten kan bedre seg og man kan fortsette å prøve på egenhånd? Eller kan det gjøre mye skade slik at det er bedre å søke om hjelp? (assistert befruktning) Tenker på om dette har noen hensikt hvis hele systemet er tettet igjen og det ikke kommer til å fungere uten en operasjon først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er typisk for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. Ca en tredel av de som har endometriose har problemer med å oppnå graviditet.

Det er to måter å behandle på. Man kan utføre laparoskopi (kikkhullsoperasjon) og fjerne synlig endometriose. Det vil øke sjansen for graviditet. Den andre mulighet er å gå rett på prøverørsbehandling (IVF). Hormonbehandling bedrer ikke mulighet for graviditet.

I og med at du er så ung, vil det kanskje være på sin plass å starte med laparoskopi. Så får man også sjekket egglederne. IVF har godt resultat med mer enn 50% graviditet.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da skal jeg foreslå dette for min gynekolog neste gang jeg kommer dit. Er veldig redd for laparoskopi, både med tanke på narkose og at jeg er redd for eventuelle komplikasjoner. Men skjønner at det kanskje er nødvendig for å sjekke og eventuelt fjerne. 

Endret av starlight92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Laparoskopi er et ganske enkelt inngrep med lite komplikasjoner. Hvis du vil unngå det, kan du ønske å gå rett på IVF, prøverørsbehandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk.

jeg har vært hos min gynekolog som ga meg resept på femar,og sa at vi skulle fortsette å prøve og at vi sikkert snart blir gravid. (Etter å ha prøvd i 1.5 år..) alle tester både på meg og han er helt fine og jeg har eggløsning,men ustabile sykluser.

Hun sa at de egentlig ikke brydde seg så mye om hvis for eksempel egglederne var tette og at neste steg uansett blir ivf. 

Skal jeg prøve å mase litt mer med tanke på laparoskopi eller er det bare å vente på ivf? Hun virket veldig overbevist på at ivf var eneste mulighet hvis vi ikke klarer det selv.. Hvor mye bedre blir egentlig mulighetene hvis det viser seg at jeg har endometriose og de får fjernet noe,evt tette eggledere..?

 

Har jo skjønt det som at ivf er en ganske omfattende prosess med mye utgifter (som selvsagt er verdt det hvis det ikke er noen enklere løsning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...