Gå til innhold

Yasmine 21 p-piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

P-piller:  Prøver å ha minst mulig mensen i året. Gynekologen sa jeg kunne øke med å ta 4 sammenhengende brett før 1 uke mensen.  Har lyst å ta 5 brett. Blir det for mange? Er 44 år og fått nok av mensen.

Anonymkode: c8b01...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ingen grense for hvor lenge du kan ta p-pillen uten pause. Hvis du får det man betegner som ‘gjennombruddsblødning’, så holder du pause i tre dager og fortsetter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. si du det? Men må jeg starte på nytt p pille brett, om jeg er nødt til å ta en pause i 3 dager for gjennombrudd blødning? eller fullfører jeg bare det brettet jeg stoppet på? Ble usikker her nå. Tror jammen jeg vil prøve meg med 5 brett i slengen.

Takk for kjempegode tilbake meldinger. Å så raskt. En liten p-pille klem til deg. :)

Anonymkode: 6eea7...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Alle pillene er like, så du behøver ikke å starte på et nytt brett, men det kan jo bli litt vanskelig å holde kontroll med inntak når du stopper noen dager. Du må finne et system for. Hvis du ikke får gjennombruddsblødning er det absolutt ingen grunn til pause etter 5 måneder, men hvis du føler deg mer komfortabel, så er det OK.

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det er bare morsomt å bruke sin erfaring etter 45 år i gynekologien.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv takk. Intressant å høre om gynekologi også.  Å blir imponert og respekt over at du har holdt på så mange år. :)

 ja det var liksom det,at det står ukedager bak brettet. Om man må ta 3 dagers pause. Men har ei fast bok jeg kan notere i. Så jeg skal nok få til et system.

Ja altså.. ikke pause etter 5 mnd? Hvor lang tid kan man gå uten en mensen pause da? trodde det var sunt med en mensen nå og da?

Anonymkode: 6eea7...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da man for mer enn 50 år siden skapte p-pillen, ble det gjort med en ukes pause hver måned, tre uker med pille og en uke uten hvor det kom blødning. Det var kun av psykologiske årsaker, og man håpet at den katolske kirke derved kunne akseptere metoden (men det kunne den likevel ikke). Pillen tatt over lang tid gjør at livmorslimhinnen blir så tynn at det ikke er noe å blø ut av. Akkurat som under amming, og her aksepteres det at det ikke kommer blødning. Hvis livmorslimhinnen dannes og blir tykk, så må den ut, men ikke når den er tynn. Det beskytter mot livmorkreft, og pillen beskytter også mot eggstokkreft. Det skyldes at aktivitet i livmoren og eggstokkene kobles ut, at da er det mindre risiko for kreft. Smart!

 

Hilsen Mette

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WOW! Det her var skikkelig intressant å høre om. Har aldri hørt om at katolske kirken og p pillen i den settingen. Slukte hvert ord rått!! Likte å lese alt du sa. Kunnskap er makt, er det noe som heter. Synd det ikke finnes seminar for oss pasienter, om gynekologi og kvinnens underliv. Så kunne kunnskapsrike damer som deg holdt foredrag. Menn hadde hatt godt av å hørt på også.  Du har aldri vurdert å ta opp et spesielt tema, en gang i mnd på doktor online? Så kan vi brukere komme med ønsker?  for eksempel: Denne mnd tar vi opp tema kjønnsykdommer!! osv..

Jeg skal bare fortsette og øke på med et brett mer, for hver tredje mnd. skjønner jeg. Var slik jeg startet. et brett i 3 mnd. så to brett i 3 mnd. osv...

 Stor klem til deg. Hilsen bringebæra :D 

Anonymkode: 6eea7...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har holdt utallige foredrag for kolleger, og også for en del 'kvinneforeninger'. Doktoronline tar fra tid til annen opp ulike emner på klikk.no.

Du kan gjerne fortsette med brett uten pause annet enn evt tre dager ved blødninger.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...