Gå til innhold

hvilken prevensjon skal jeg velge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kvinne, 25.

Jeg har vært i fast forhold i et år, og vi brukte fertilitetsapp (glow) de første 10 mnd. Da vi ble gravide var det vår egen feil, siden vi ikke fulgte godt nok med og hadde ubeskyttet sex i en grønn (fertil) periode. Tok en abort for ca 2 mnd siden og begynte etter det å vurdere annen prevensjon. Er bekymret for bivirkninger, særlig de som går på psyken/humørsvingninger. Har et krevende yrke, der jeg må være i kontakt med følelsene mine, og hvis jeg enten føler meg nummen, eller overfølsom vil dette være svært utfordrende i hverdagen - selv i korte perioder. 

Andre fakta som teller inn: 

- Er sykemeldt en dag i mnd pga menstruasjonsmerter (lett kvalme, dårlig mage, sterke kramper). Dette er uheldig, men jeg har lært meg å leve greit med det. Smertestillende, en kopp te og rolig aktivitet, så går det over. 

- Har Ibs (irritabel tarm). Fikk diagnosen for 3 år siden, etter et heftig år der ingen visste hva som var galt. Regulerte kostholdet og hvis jeg holder meg unna mat som trigger symptomene går alt helt fint. 

- Min far har hatt 3 blodpropper, og min farmor døde av hjerteinfarkt. 

- Snuser fast (vet ikke om dette har noe å si, men nevner det i tilfelle). 

 

Vil gjerne kun ha svar fra ekspert. Setter pris på at andre vil hjelpe, men har lest meg opp på emnet selv og har allerede fått mye input av kvinnene i mitt liv, så nå vil jeg helst bare høre hva fagpersonell har å si. 

 

 

Anonymkode: 4615e...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du vil ha en prevensjonsmetode som kan redusere dine menstruasjonssmerter, redusere blødningsmengden, som ikke øker risiko for blodpropp og som du ikke skal huske på, så er hormonspiralen Jaydess ideelt for deg. Det går så lite hormon over i kroppen, at det ikke påvirker humøret. Det er ikke noe i veien for å bruke spiral selv om du ikke har født.

Det er min absolutte anbefaling. Så sterke menstruasjonssmerter som du beskriver kan være et symptom på den godartede tilstand endometriose(se i helseleksikon), men hormonspiralen er også god symptombehandling ved denne tilstand.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...