Gå til innhold

Undervekt og hormontrøbbel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Dersom uregelmessige blødninger og hormontrøbbel skyldes undervekt, vil det vises på blodprøver? Jeg har slitt med appetitten det siste året (vet ikke helt når det begynte), jeg tror det skyldes sorg. Har alltid ligget på grensen mellom normalvektig og undervekt, men det har ikke vært noe problem før. Jeg har blitt gravid og født barn. Men gynekologen min mener at jeg ikke har tålt å miste seks-syv kilo sammenlignet med "normalvekten" min fra før forrige svangerskap, og det skjønner jeg (ser ikke ut uten klær). Jeg bare lurer på om blodprøvene kan slå fast at det er derfor jeg har problemer nå. Jeg vet at hun testet for blodplater og senkning også, og er jo selvfølgelig redd for at manglende appetitt skylde ting som leukemi. Men jeg tror egentlig ikke det. Jeg er veldig lei meg fordi en i familien har slitt med uhelbredelig sykdom det siste året, og det er skikkelig vondt å se hvordan ting er nå, vi vet at vi ikke har mye tid igjen sammen, bare at det ikke er lang tid. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det med appetitten, før jeg fikk trøbbel med blødninger og gynekologen kommenterte vekten min. Men jeg ble ganske stresset når gynekologen ikke ville "bli lurt", som hun sa, og testet for mer alvorlige ting. Det var ikke lenge side forrige celleprøve, men hun tok uansett en ny en. Jeg bare vet ikke hva jeg kan forvente, og hva prøvene vil vise dersom det "bare" er sorgen og appetitten som skaper trøbbel med blødninger og sånn. Og så lurer jeg på, dersom de prøvene gynekologen tok er helt fine, bør jeg uansett snakke med fastlegen? Jeg går til privat gynekolog, jeg synes det er så greit å få time raskt, pluss at hun er superhyggelig og flink. Men dersom de prøvene hun tok er fine, kan den manglende appetitten skyldes annen kreftform enn underlivskreft og leukemi, eller ville blodprøvene avdekket dette?

Det ble mange spørsmål. Jeg er bare litt bekymret nå. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal tenke lengre. Jeg håper at det "bare" er å gå opp i vekt, det skal jeg klare. Men dårlig appetitt er virkelig et reelt symptom som jeg bekymrer meg over.

Anonymkode: 1f1be...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan du forklare litt nærmere hvordan dine blødninger oppfører seg? Hvor lang tid går det imellom dem?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Kan du forklare litt nærmere hvordan dine blødninger oppfører seg? Hvor lang tid går det imellom dem?

Hilsen Mette

Jeg blør daglig, med mindre jeg tar Primolut. Tre tabletter daglig i ti dager... har hatt forventet effekt av de (har tatt de flere ganger nå), og så har det gjerne stoppet litt for deretter å begynne igjen. Gynekologen sa jeg kunne ta færre enn tre tabletter daglig, men jeg vet ikke om jeg tør det. Bare tenker at jeg vet at de virker, og ikke vil ta mindre dose i tilfelle effekten forsvinner. Men kan man ta tre tabletter daglig i mer enn ti dager i strekk? Altså, at man bare begynner rett på en ny pakke uten å vente på blødning i mellomtiden? Blitt litt desperat etter å ikke blø. Dette har pågått i snart et år. Jeg var hos gyenologen igjen for litt over to uker siden nå, og har ikke hørt noe om prøvesvarene ennå. Hun ville kanskje ha ringt om det var noe alvorlig? Hun sa jeg ville få brev innen to-tre uker, så jeg tenker at prøvesvarene sikkert er klare innen nå, og at legene ringer om det er noe farlig?

Anonymkode: 1f1be...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis menstruasjonen stopper opp kan det skyldes forskjellige forhold som vekttap, mye trening, spiseforstyrrelser eller unormal hormonproduksjon i eggstokkene. En sjelden gang kan årsaken være en godartet svulst på hypofysen. Det kan også skyldes lavt stoffskifte. Ved en hormonprøve (en blodprøve) kan det avklares hva som er årsaken.

Nå ser det ut til at du har blødning nesten konstant. Gynekologen har tydeligvis oppfattet det som svikt i eggløsning og da er det lurt å regulere blødningene med hormon som Primolut. Jeg vil anbefale deg å bruke Primolut, 2 tabletter daglig, i 14 dager og så holde pause i 14 dager hvor du sannsynligvis vil få en blødning. Hvis du tar primolut uten pause, så vil du ikke få blødning i det hele tatt.

Hvis prøvene tatt hos gynekologen er normale, bør du ta kontakt med fastlegen for videre utredning. Manglende appetitt uten andre symptomer er ikke typisk tegn på leukemi.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20. november 2016 den 14.15, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg håper at du er blitt beroliget. Hilsen Mette

Ja, jeg ble veldig beroliget, hehe. Det var fornuftig det du skrev, tusen takk. Jeg måtte lese det høyt for mannen min, han er så oppgitt over at jeg stresser. Men vi ble enige om at det var grunn til å stresse ned da. :) Jeg bare lurer på om jeg kan spørre om en ting til. Jeg har ennå ikke fått telefon eller brev fra gynekologen, så tenker at det ikke er noe alvorlig galt med meg, nå er det jo gått tre uker. Men jeg ser at hun har lagt ut en resept på Trisekvens på meg... en "kur" som hun har skrevet på den lappen som klistres på pakken. Det er bare én pakke jeg kan hente ut, og jeg har ennå ikke hørt noe mer fra henne, får vel brev snart. Men jeg lurer på - brukes Trisekvens mot andre ting enn overgangsalder? Når det er snakk om en "kur"? Jeg har lest hva som står i pakningsvelegget, at det brukes mot overgangsalder. Det er jo litt... tja, jeg vet ikke... kjipt. Jeg er i tjueårene. Men da skulle jeg kanskje tatt de lengre enn bare noen måneder (maks tre, som er en pakke?). Jeg skjønner ingenting lengre jeg. Min mor fikk meg da hun var næremere førti, så hun kom ikke tidlig i overgangsalder, har ikke hørt noe om at det ligger i slekten eller sånn. Eller kan jeg ha "trigget" det frem med lav vekt det siste året? Jeg fikk barn for bare litt over et år siden, så synes det er kommet veldig brått da. Og jeg skjønner at det kanskje blir litt tipping fra din side, at jeg burde vente på prøvesvarene. Bare tenker litt på dette her. Håper du vil prøve å svare selv om det sikkert ikke er så lett å vite hva en annen lege tenker.

Anonymkode: 1f1be...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Trisekvens brukes i situasjoner hvor det ikke produseres tilstrekkelig østrogen fra eggstokkene, altså ikke bare i overgangsalderen. Jeg vet ikke helt hva legen mener med 'kur'? du har vel fått Trisekvens for 3 omganger, dvs 3 x 4 uker?

Hvis det regulerer dine menstruasjoner, er det greit. Hvis ikke, må du snakke med din lege om annen behandling.

Man kan ikke trigge frem overgangsalder ved å ha lav vekt, men lav vekt kan føre til at eggstokkene går i en dvale. Det kommer klart frem ved hormonprøver om det er overgangsalder eller 'dvale-tilstand'

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Trisekvens brukes i situasjoner hvor det ikke produseres tilstrekkelig østrogen fra eggstokkene, altså ikke bare i overgangsalderen. Jeg vet ikke helt hva legen mener med 'kur'? du har vel fått Trisekvens for 3 omganger, dvs 3 x 4 uker?

Hvis det regulerer dine menstruasjoner, er det greit. Hvis ikke, må du snakke med din lege om annen behandling.

Man kan ikke trigge frem overgangsalder ved å ha lav vekt, men lav vekt kan føre til at eggstokkene går i en dvale. Det kommer klart frem ved hormonprøver om det er overgangsalder eller 'dvale-tilstand'

Hilsen Mette

Ja, 3 x 4 uker - det er en pakke jeg har fått. Regner med hun mener at jeg skal ta hele pakken i så fall. Har bare ikke fått noe beskjed utover selve resepten og "kur" foreløpig. Tipper jeg får brev i starten av neste uke.

Det siste du skriver var godt å høre. Litt lettere å akseptere at det er overgangsalder dersom jeg ikke har gjort det mot meg selv, på en måte. Får uansett se hva blodprøvene sier, men jeg håper på en dvaletilstand.

Anonymkode: 1f1be...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...