Gå til innhold

Smerter. Får ikke tak i gynekolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en 34 år gammel kvinne som har litt utfordringer. Og jeg har i to dager nå prøvd å få tak i gynekologen, men uten hell. Jeg har et sammensatt sykdomsbilde, både fysisk og psykisk. Kort fortalt kan jeg si at jeg har PTSD og får hjelp mot dette. Dette gir meg også fysiske plager. Det som kan være gjeldende her er at jeg har perioder hvor jeg spenner meg for mye, og ikke klarer å tisse. Det ble konkludert med psykosomatisk og jeg har lært å rike meg når det trengs. Dette er nå flere måneder siden jeg har trengt å gjøre. 

Det som plager: Jeg har hatt flere uvi. Dette har resultert i at jeg nå står fast på Hiprex. Dette har fungert godt. Før helgen fikk jeg mye svie ved vannlating og en hjemmetest ga utslag på nitritt. Jeg fikk selexid, 3 dagers kur av fastlegen. Dette hjalp ikke så veldig godt, men litt. 

Aktuelt: De siste to-tre månedene har jeg i ca halvannen uke før mensen hatt først en liten svak blødning, kun på toalettet, hvor jeg har tenkt at mensen har startet. Men det har kun vært det, for så å gå over til brunt utflod når jeg er på do, frem til jeg får mensen, da ca halvannen uke etter dette. (Fikk mensen i dag, som er regelmessig). Den siste måneden har magesmertene økt. Jeg har konstant trykk på blæren føles det som. Og jeg er trykkøm nederst i magen. Dette har eskalert de siste ukene. Det som er rart (For meg i alle fall), er at hvis jeg ikke har mulighet til å gå på do og tisse i løpet av 2-3 timer, så får jeg smerter nedentil, det svir og er direkte vondt. Når jeg da får gått på do svir det masse de første gangene jeg er på do, før det så gir seg - så lenge jeg har tilgang til å tisse flere ganger etter hverandre. Og nettene går jeg nå på do 2-3 ganger. Stort sett to ganger. Jeg har ikke feber. Men har smerter i nedre del av ryggen, men dette kan være vanlige ryggsmerter og, som ikke er så uvanlig for meg. Jeg har og stikk i sidene og i lysken som noen ganger stråler nedover føttene.

Jeg leverte inn en urinprøve hos fastlegen i dag som var fin. 

Jeg har vært utsatt for overgrep som liten og derfor er gynekolog skremmende. Men jeg gikk for litt under et år siden for celleprøve og det ble oppdaget flere muskelknuter. Jeg fikk tabletter for dette, blødningene, men ikke turd å prøve de, før i dag. 

Jeg er gift og bruker ikke beskyttelse, da vi før aktivt prøvde å få barn uten hell. Vært gjennom flere iVF forsøk for noen år siden. De fant ikke feil på noen av oss. Dette stresser vi ikke lenger med akkurat nå og tar det som det kommer. I tillegg til at jeg fikk lungeemboli etter bruk av p-piller for en del år siden, var heller ikke det aktuelt for meg mer. 

Hva kan dette være? Jeg begynner å bli sliten. Og om det trengs gynekologisk undersøkelse, skjer det mens man også har mensen? Er dette noe som "haster"? 

Mvh

Kvinne 34

 

Anonymkode: 5a8a5...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine symptomer er det jeg kan tolke: småblødning før menstruasjon, trykk over blæren, symptomer på urinveisinfeksjon uten effekt av antibiotikum, smerter i ryggen og det er påvist muskelknuter på livmoren. Jeg synes absolutt at du bør få utført en gynekologisk undersøkelse for å utelukke noe unormalt i underlivet som cyster på eggstokken. Det kan gjøres hos din fastlege som så evt kan henvise deg til gynekolog som også kan utføre ultralyd av underlivet. Det spiller ingen rolle om du har blødning når du er til undersøkelse. Kan du få time hos fastlegen før jul?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 

Ja jeg kan nok få legetime før jul. Men siden urinprøven var fin idag, kan uvi utelukkes? Kan feks en cyste gi meg disse smertene? 

Hva kan jeg "risikere" fastlegen gjør? Gynekologisk undersøkelse? Jeg er innstilt på det hvis det bør gjøres men ønsker det helst gjort hos en gynekolog pga min bakgrunn. 

Anonymkode: 5a8a5...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Cyste kan gi ukarakteristiske symptomer, ja. Legen er nødt til å foreta gynekologisk undersøkelse, det kreves før henvisning og for at gynekologen kan prioritere henvisningens grad av 'hast'.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for svar. 

Da skal jeg mote meg opp til å få time hos fastlegen før jul. Hva tenker du er "hastegraden" her? Er det noe jeg bør "bekymre" meg over?

Anonymkode: 5a8a5...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sikkert veldig dumt spørsmål, men er det ikke veldig ekkelt for både pasient og lege å foreta en gynekologisk undersøkelse ved blødning? (Selv om jeg tror at jeg nok er nesten ferdig innen da). Og hva vil fastlegen gjøre ved en gynekologisk undersøkelse når hun ikke har ultralyd? 

Unnskyld for "bombandering" av spørsmål, men bakgrunnen min gjør at jeg er så redd og følsom for sånne ting som dette... 

Anonymkode: 5a8a5...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Cyste kan gi ukarakteristiske symptomer, ja. Legen er nødt til å foreta gynekologisk undersøkelse, det kreves før henvisning og for at gynekologen kan prioritere henvisningens grad av 'hast'.

 

Hilsen Mette

Kreves gynekologisk undersøkelse til lege før henvisning til gynekolog...  Legen min sendte meg direkte til gynekolog med blødningsforstyrrelser og menssmerter med blodklumper from hell, uten å tilby meg noen undersøkelse.. Så akkurat der tror jeg leger er forskjellige. Riktig nok ble det vente tid noen mnd før gynekologtime. Om det hastet i mitt tilfelle, visste i hvertfall ikke legen min før henvisning. Så kan diskuteres om det kreves...

Anonymkode: e9b92...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Tenk på at gynekologer også er med ved fødsler som kan være nok så blodige. Inntil for ca 25-30 år siden hadde man ikke ultralyd i det hele tatt. Man kan undersøke om det er forstørrelse av eggstokker eller av livmoren. Jeg har i all fall lært mine studenter at de MÅ undersøke før henvisning.

Hilsen Mette

PS jeg kan ikke vurdere grad av hast, det er derfor at undersøkelse er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...