Gå til innhold

Redd for kreft


Underbar

Anbefalte innlegg

Det siste halve året har jeg tenkt mye på eggstokkreft. 

Bakgrunn: to svangerskap utenfor livmor (senest nå i høst), ett vanlig prøverørsforsøk og i tillegg fire fryseforsøk, hvor to av dem endte med graviditet og fødsel. Er diagnostisert med endometriose og har fjernet en eggleder. Den resterende ble i 2007 undersøkt, og den var tett.

I tillegg til den nylige exu'en har jeg noen diffuse symptomer jeg ikke blir klok på: 

Jeg har innimellom noen små blødninger mellom mensperiodene. Disse kommer spesielt etter hard trening, men de kan også komme "ut av det blå". Det er lite, men ferskt blod. 

Magen min har vokst mye de siste månedene uten at jeg har hatt store endringer i kostholdet.

Jeg har slitt med lave jernlagre lenge. Nettopp tatt ny måling, så jeg er spent på hvordan det ser ut nå. Jerntilskudd hjelper en periode, men så faller nivåene etter en tid likevel. 

Har store eggløsningssmerter, og ellers i syklusen kan jeg også få korte, intense smerter i underlivet som "stikk" eller kramper. 

Den siste måneden har vannlating- og avføringsmønsteret  endret seg betydelig. Tisser veldig ofte, men mengden er ikke alltid så stor. Har avføring 5-10 ganger daglig, og det kommer som regel ikke mye hver gang. Små harde klumper. Føler jeg aldri får tømt meg skikkelig. Spiser fiberrikt og relativt sunt.

Allmenntilstanden er OK, men jeg har skjønt at man kan gå lenge med eggstokkreft uten særlige symptomer..

Hadde flere GU og UL i forbindelse med exu'en i høst, men da lette de jo ikke spesifikt etter en svulst. 

Er det grunn til bekymring her, eller er jeg overhysterisk? Tenker mye på dette og om jeg burde få meg sjekket.. Men vil ikke fremstå som hypokonder heller :-/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øhh... hadde du hatt eggstokk kreft hadde de sett at det hadde vært noe merkelig når du tok alle de GU i høst. Om de tok utralyd innvendig av deg, så ser de om det er noe mistenkelig skygger på eggstokkene. Som de hadde ville tittet nærmere på. Tror ikke du trenger å engste deg. du sier ikke noe om hvor gammel du er. Men tipper du bikker snart 40? Uregelmessig mensen hører med i den alderen. Overaktig blære, at du må tisse mer. Kan være av stress? Hard trening?  eggløsnings smerter og små stikk kan komme fra endometriosen din.

Anonymkode: f8505...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har fått så mange symptomer som du beskriver: magen har vokst, endret vannlating og avføring, mellomblødninger og smerter som kommer og går, så synes jeg du skal få en ny undersøkelse med gynekologisk ultralyd. Det at du er undersøkt for noen måneder siden er ingen langvarig garanti. Som du også selv har lest, så er det ingen typiske symptomer ved tidlig eggstokkreft, det kan være mye annet som tarmproblem eller overaktiv blære. Jeg synes absolutt du skal få en undersøkelse. Gynekologisk undersøkelse med ultralyd og en blodprøve vil langt på vei kunne avklare om det er noe galt. Best å få det avklart og ikke gå rundt med bekymringer.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, overstimulering av eggstokkene er ikke risikofaktor for eggstokkreft. Det har vært diskutert om langvarig tablettstimulering (pergotime gitt i løpet av mange måneder) kunne øke risiko, men det at du ble gravid vil redusere din risiko.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare spørre.. kan fallende ferritinnivåer (fra 63 til 12 på to måneder) være nok et symptom på dette...? 

Ingenting stemmer i kroppen min for tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...