Gå til innhold

Tips videre? Lenge til gyn time


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Takk for tidligere svar. Det var jeg som har uvi symptomer uten utslag og skulle til fastlegen for sjekk igjen, med mulig gyn undersøkelse. Fikk til svar at det ikke var vits å sende inn urin til dyrkning når den var helt fin på stixen. CRP var og fin. I disse feriedager har jeg klart meg "greit nok". Mindre smerter, sikkert fordi jeg har vært hjemme og bedre tilgang til å gå ofte på do og drikke mer. Nå er hverdagen her igjen og symptomene har blomstret opp på nytt. Fastlegen tok ikke gyn undersøkelse siden jeg synes det er så tøft (men var innstilt på å ta det ved behov) og sendte henvisning til gynekolog i stedet, for å slippe to runder med undersøkelse da de ikke har ultralyd på legekontoret. (Dette var legens forslag). Dessverre er ikke gyntimen før i midten av februar. Svært lang ventetid. Jeg håpet at alt var over, men nå er det tilbake for fullt. (Sikkert pga dårligere mulighet til å gå ofte og tisse og litt mindre væske i kroppen, men absolutt nok væske i løpet av dagen). 

Er det noe å gjøre? Vurderer privat gynekolog, men jeg er så redd for slike undersøkelser. 

Mellomblødningene jeg har hatt de to, tre siste månedene er nå borte og venter mensen hvilken som helst dag nå. Typiske tegn er sterk nattesvette dagene i forkant. Så sterk at jeg må skifte ila natten. Legen sa at muskelknutene jeg har på livmoren var nokså store. Fikk foreslått cerazeette av gynekologen, men ikke turd å prøve enda. (Har hatt lungeemboli etter p-piller før). Har og fått tabletter for å bremse blødningene, noe som har fungert. Hvorfor vil hun ha meg på zeracette? Minsker det muskelknutene? 

Selv kunne jeg ønske at de kunne sende urinen til dyrkning, men det er tydeligvis ikke vits? 

Mvh

Kvinne 33 år. 

Anonymkode: 2b853...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at når sviingen og smertene kommer i underlivet så får jeg frysninger og føler at feber er på vei, men har ikke feber. Dette bedrer seg straks jeg får gått ofte nok på do i noen timer fremover. 

Anonymkode: 2b853...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke annet en gjenta at fastlegen burde ha foretatt en gynekologisk undersøkelse. Det burde være et krav før henvisning. Jeg vet ikke hvorfor fastlegen har foreslått Cerazette, ble det ikke gitt en begrunnelse? De har ikke betydning for muskelknuter og de øker ikke risiko for blodpropp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har en lege som forstår at du syns det er tøft med GU.  Så slipper du å pine deg og være redd igjennom to undersøkelser. Siden de ikke har ultralyd maskin. Men håper du får god hjelp fort. Hørtes ikke veldig behagelig ut. Vet alt om å grue seg til GU. Grøss!! Det er ikke muskelknute som presser mot urinblæren din i tillegg? sånn du må så ofte på do?

Anonymkode: 7a529...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kan dessverre ikke mase meg til en gynekologisk undersøkelse og i det minste sendte hun meg videre til gynekolog. Beklager dårlig informasjon, men det var gynekologen for ca et år siden eller noe som foreslo dette (da hun oppdaget muskelknutene). Jeg hadde den tid ikke noen mellomblødninger, men sterke blødninger. Jeg kan ikke huske begrunnelsen dessverre, fordi angsten min var så høy. Men kan tenke meg hun ville at jeg skulle få slippe mensen? Men så leser jeg at det er slett ikke sikkert at det skjer. Og så lenge medisinen jeg får for å dempe blødningene, må vel det være bra? Jeg har nokså stabil syklus. Bare 3-4 dagers forskjell per måned. Ofte treffer den på dagen. 

Men jeg har nå tatt saken i egne hender og bestilt time hos privat gynekolog. For jeg orker ikke disse smertene mer. Kan holde deg oppdatert på hva gynekologen finner ut. 

Endret av florista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...