Gå til innhold

Kan kan knipe seg trangere i skjeden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette i det hele tatt mulig etter fødsler? Fødte sist for 8 år siden og er fortsatt veldig vid i skjeden. Skjedeåpningen er veldig liten, men innover i skjeden (om jeg i det hele tatt vil kalle det for en skjede mer) er det veldig stort, ingen tunell, men et stort hulrom bare. Kan man knipe skjeden trangere og da snakker jeg om ovenfor en cm fra åpningen.

Anonymkode: 9a8de...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Der er mulig å styrke muskler som er svekket etter fødsel, men det vil være en god ide å få lege (med spesielle kunnskaper og interesse for problemet) eller fysioterapeut til å instruere deg i knipeteknikk. Det finnes noen hjelpemidler som fysioterapeuten kan gi råd om. Det som er fint med knipeøvelser er at man kan gjøre det hvor som helst og når som helst, f.eks. når man lager mat, sitter på bussen eller står i kø. Mange gjør det feil ved at de strammer setemuskulaturen i stedet for bekkenbunnen, derfor er det viktig med instruksjon

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg oppsøke en gynekolog. Men har fått bekreftet tidligere at jeg kniper riktig. Har forresten knepet mye og jevnlig i flere år uten resultat. Kan også føye til at jeg har et cystocele. Kan du anbefale meg en eller to gynekologer i Oslo og omegn med spesiell kunnskap om vidhet og prolaps? Setter stor pris på det, vil vurdere operasjon da dette er noe som plager meg veldig. Er det et komplisert inngrep å rette opp et cystocele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør henvises til sykehus for vurdering operasjon. Operasjon for cystocele er en enkel operasjon som kan gjøres i lokalbedøvelse.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du bør henvises til sykehus for vurdering operasjon. Operasjon for cystocele er en enkel operasjon som kan gjøres i lokalbedøvelse.

Hilsen Mette

Men vil det påvirke skjedens størrelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, skjeden blir trangere etter operasjon for cystocele da noe av slimhinnen i skjeden fjernes.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...