Gå til innhold

Hva betyr epikrisen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har prøvd å bli gravide lenge og gynekolog sendte rekvisisjon til å ta blodprøver i tilfellet vi vil prøve IVF etter hvert. Jeg er 40 år. Var gravid for 6 måneder siden, men mistet i uke 8.

Jeg var hos fastlegen i dag (i et annet ærend) og hun hadde fått en epikrise der det stod litt om blodprøvene jeg tok. Jeg fikk utskrift av denne, men ingen forklaring. Gynekologen min er bortreist og vil ikke svare på en stund. Jeg ble bekymret over det som stod der:

Pasienten har fått påvist kraftig forhøyet 17-OH-Pg (5x), forhøyet østradiol (2x), og progesteron (8x), testosteron i normalområdet, en antar at dette er etter forutgående stimulering med klomifen. Ukjent om progesteron er gitt som støttebehandling. Verdiene kan representere en vellykket graviditet.

Økt 17-OH-Pg og Pg er normalt etter stimulering, men det er usikkert om dette  høye nivået er en normal respons på behandling. Nivået kan skyldes adrenal eller gonadal enzymsvikt og kan være årsak til infertilitet.

Jeg blir forvirret fordi det våde står at "Verdiene kan representere en vellykket graviditet", samtidig som også utrykket infertilitet blir brukt.

Min tolkning er at medisiner jeg tok i forkant av prøven kan ha virket inn: Jeg tok Pergotime (2 tavbletter) fra syklusdag 3 og så i de påfølgende 5 dagene. Jeg fikk også Ovitrelle-Sprøyte dag 16 for å sikre at egget skulle slippe (Gynekologen så to egg (eggposer) på ultralyd og jeg testet positivt på eggløsningstest samme dag vi satt sprøyten). Dag 21 i syklusen tok jeg så blodprøvene som det er referert til her. Dag 34 fikk jeg menstruasjon

Kan min tolkning være rett - dvs at det var Pergotime og Ovitrelle-sprøyten som førte til disse høye nivåene? Eller er det noe alvorlig galt med meg?

Anonymkode: 56b0c...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

17-OH-Pg (17-hydroksyprogesteron) kan være forhøyet ved en medfødt enzymdefekt, men det ville man sannsynligvis ha påvist for lenge siden da du ble utredet før behandlingen. Hvorfor denne analyse  er rekvirert nå i forb. med stimuleringsforsøk, skjønner jeg ikke. At østradiol og progesteron er forhøyet skyldes at flere egg (to ? ) har modnet, og derfor er verdiene er høyere enn normalt. Det kan ikke utelukkes at du har vært tidlig gravid, men at det så har stoppet opp. Du er jo i prinsipp en pasient med ‘infertilitet’ som man prøver å få gravid, derfor ordbruken.

For å svare på dine konkrete spørsmål: Ja, det kan være stimuleringen som har gitt de høye verdier. Nei, jeg tror ikke at det er noe alvorlig galt med deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at tidspunktet for blodprøver kanskje ikke var bra. Det haster for meg, siden jeg er 40, det er kanskje derfor flere ting ble gjort samtidig.

Jeg har fått diagnosen PCOS for mange år siden, men menstruasjonen min har vært regelmessig de siste årene. Har dog litt økt mannlig behåring og litt høy BMI.

Leser nå om non classical congenital adrenal hyperplasia. (Vet ikke navnet på norsk). Det ser ut som om forskjellen på dette og PCOS er at man ved NCCAH har kraftig forhøyet 17-OH, mens ved PCOS kan den bare være litt forhøyet. Stemmer dette? Kan jeg faktisk ha NCCAH og ikke PCOS?

Anonymkode: 56b0c...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke at du har adrenal hyperplasi, men som sagt prøvene kan ikke vurderes. Din alder på 40 år er nok det mest avgjørende for redusert fruktbarhet og spontanabort. Måling av hormonet AMH (antimüllersk hormon) kan si noe om 'eggreserven', hvordan det forholder seg med eggene i eggstokken.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Jeg håper du har rett og at det er alderen som spiller inn. Jeg forstår økte verdier av østradiol og progesteron - det var 17-OH-Pg som gjorde meg bekymret. Men hvis du tror det også var økte verdier pga medisinene er jeg lettet :-) Jeg fikk målt AMH samtidig og det var "fint", i følge lege, uten at jeg vet de eksakte verdiene.

Anonymkode: 56b0c...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...