Gå til innhold

Manglende eggløsning?


Cilien

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har PCOS og vi har prøvd å bli gravide en stund. Jeg er 38 år. Jeg har menstruasjon hver måned. Den siste syklusen nå prøvde jeg Pergotime, skrevet ut av en gynekolog. Jeg testet positivt på eggløsningstest for 9 dager siden. Jeg var i dag hos gynekolog og han kunne se et egg. Vil det si at jeg ikke har hatt eggløsning likevel? Vil egget så bare gå til grunne?

Jeg har ofte lurt på dette - selv om jeg tester positivt på eggløsningstester og får menstruasjon, kan det likevel være at eggene ikke alltid løsner? Det står noen steder at man kan få noe som heter "bortfallsblødning". Hvordan ser man i så fall forskjell på dette og vanlig menstruasjon? Det står også at vi med PCOS kan teste positivt på eggløsningstester, men egget kan likevel la være å slippe - stemmer dette?

Endret av Cilien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er beskrevet en tilstand med tilsynelatende eggløsning vurdert med måling a hormonet progesteron, men hvor egget ikke kommer ut av eggstokken (LUF=luteinised unruptured follicle). Egget går da bare til grunne. Det diskuteres hvor vanlig LUF er, og noen tror ikke på fenomenet i det hele tatt.

Ved LUF dannes de vanlige hormoner, spesielt progesteron, på det sted hvor egget ble dannet. Hvis det ikke inntrer graviditet innen ca 14 dager fra eggløsningsdagen, så vil progesteronproduksjonen stoppe opp og det kommer en bortfallsblødning. Alle vanlige menstruasjoner er en bortfallsblødning, men man kan også med tilførsel av et progesteronlignende hormon (gestagen) fremkalle en bortfallsblødning som kommer et par dager etter at behandlingen har stoppet opp.

Ved eggløsningstester måles hormonet LH, og det kan være forhøyet ved PCOS og kanskje kan det gi utslag?

Du har en alder, hvor det begynner å haste, din fruktbarhet reduseres kraftig i tiden fremover. Jeg synes at du skal kontakte et infertilitetssenter for rask vurdering og evt behandlingsforsøk. Ved LUF kan løsningen være prøverørsbehandling, men som sagt fenomenet er omdiskutert.

Ble det for innviklet? Ellers spør igjen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk, nei det var greit forklart. Jeg har testet med eggløsningstester fra ca dag 10 til jeg har får positivt resultat, og så har jeg testet noen dager etterpå. En kan se klart at testen er positiv bare 1 eller 2 påfølgende dager. Jeg har tenkt at den kanskje ville slå ut positivt flere dager eller hele tiden hvis PSOC gjorde at jeg hele tiden hadde forhøyet LH?

Og ja, vi vurderer IVF. Har tenkt å ta kontakt med Hausken.

Endret av Cilien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...