Gå til innhold

Livmorhalspolypper/angst for GU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må man gjennomgå flere regelmessige bekkenundersøkelser og celleprøver om man har polypp? Og ikke vil gynekologen skal fjerne den? Har en gynekolog som ikke vil forstå min redsel for alt som har med livmorhulen å gjøre. Er en psykisk belastning hver gang jeg må til gynekolog på sjekk. Engstelig for å bli lurt eller tvunget til undersøkelser oppi livmorhulen. Det er så stor belastning, at jeg er redd jeg kommer til å slutte å gå til gynekolog den dagen jeg ikke behøver prevensjon lenger. Synd.Men jeg får nerver av å gå å grue meg til hver GU time. 44 år og teller ned årene til 50 år og slippe alt.

Anonymkode: f07a3...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man gjennomgå flere regelmessige bekkenundersøkelser og celleprøver om man har polypp? Og ikke vil gynekologen skal fjerne den? Har en gynekolog som ikke vil forstå min redsel for alt som har med livmorhulen å gjøre. Er en psykisk belastning hver gang jeg må til gynekolog på sjekk. Engstelig for å bli lurt eller tvunget til undersøkelser oppi livmorhulen. Det er så stor belastning, at jeg er redd jeg kommer til å slutte å gå til gynekolog den dagen jeg ikke behøver prevensjon lenger. Synd.Men jeg får nerver av å gå å grue meg til hver GU time. 44 år og teller ned årene til 50 år og slippe alt.

Anonymkode: f07a3...a3b

Celleprøver tas da etter fylte 50? Begge mine søstre er over 50 og går fremdeles til regelmessige celleprøver i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillemus skrev:

Celleprøver tas da etter fylte 50? Begge mine søstre er over 50 og går fremdeles til regelmessige celleprøver i alle fall.

Ja til 69 år. Den dagen jeg ikke trenger prevensjon. Mistet mensen. Er det ingen som kan presse meg til GU for at jeg skal få prevensjon. Press og angst for å bli tvunget til undersøkelser. Slippe arrogante gynekologer som ikke er hensynsfulle.

Anonymkode: f07a3...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En polypp er en utvekst av slimhinnen i livmoren. En polypp kan vokse ut fra livmorhalsen, de er alltid godartede og kan meget lett fjernes. Det vil du faktisk ikke merke, det kan jeg garantere deg. Det er ikke nødvendig å undersøke i livmoren, nok med å utføre ultralyd.

En polypp kan også sitte inne i livmoren, i meget sjeldne tilfeller kan de være ondartede, spesielt etter overgangsalderen. Det er litt mer komplisert å fjerne dem fordi man må innføre et instrument i livmoren for å fjerne dem.

En gynekolog kan ikke tvinge deg til noe som helst, du må samtykke, men etter din beskrivelse er det en enkel sak som du ikke behøver å engste deg for.

Som det er anført, er screeningsprogrammet for livmorhalskreft for kvinner mellom 25 og 70 år.

Hvis du ikke er fornøyd med din gynekolog, så velg en annen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du svarte så fint. Har alltid puls i hundre og stresser sånn til gynekolog. At jeg får ikke med meg alt som blir sagt. Men tror det er i livmorhulen jeg har en polypp. Livredd for alt som skal stikkes oppi der. Så jeg nekter og gynekologen blir irritert på meg og ser på meg som pysete. Null forståelse!! Når jeg går fra GU timen og kommer i bilen så gråter jeg alltid av utmattelse av å være ferdig med timen. jeg hadde ikke kreft sa hun sist jeg var på sjekk. Ikke så enkelt å bytte gynekolog på plassen her. Det er kun ei dame som er gynekolog. Det blir ekstra kostnader med å reise langt til neste. Men jeg burde kansje vurdere de ekstra kostnadene. Få det bedre med meg selv??  Jeg antar at siden jeg ikke vil fjerne den. så kommer polyppen til å være et samtale emne hvert tredje år når jeg tar en sjekk da.

Anonymkode: f07a3...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS

Hvis det er din fastlege som har sett polyppen, så er det en livmorhalspolypp. Polypper innen i livmoren er bare synlige med ultralyd og det har din fastlege vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen sendte meg til gynekolog for unormale blødninger en gang. Det var gynekologen som så polyppen med ultralyd den gangen. Gynekologen sa det var en stor polypp i livmorhulen. Ville undersøke det nærmere, med noe vannpose oppi der?? Husker ikke helt. Gikk i redsel-koma. jeg nektet! Fikk så å si panikk! Å nå er det snart tid for ny sjekk med ultralyd. Kommer ikke til å holde ut det her til 69 år. Psyken å grue seg tar overhånd over fornuften til slutt.

Anonymkode: f07a3...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen sendte meg til gynekolog for unormale blødninger en gang. Det var gynekologen som så polyppen med ultralyd den gangen. Gynekologen sa det var en stor polypp i livmorhulen. Ville undersøke det nærmere, med noe vannpose oppi der?? Husker ikke helt. Gikk i redsel-koma. jeg nektet! Fikk så å si panikk! Å nå er det snart tid for ny sjekk med ultralyd. Kommer ikke til å holde ut det her til 69 år. Psyken å grue seg tar overhånd over fornuften til slutt.

Anonymkode: f07a3...a3b

Vet det er lett å si, men: Det må da være mye bedre å få polyppen fjernet, og så være ferdig med det? Legen kan sikkert hjelpe deg med diverse medikamenter for å gjøre undersøkelsen/inngrepet gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen sendte meg til gynekolog for unormale blødninger en gang. Det var gynekologen som så polyppen med ultralyd den gangen. Gynekologen sa det var en stor polypp i livmorhulen. Ville undersøke det nærmere, med noe vannpose oppi der?? Husker ikke helt. Gikk i redsel-koma. jeg nektet! Fikk så å si panikk! Å nå er det snart tid for ny sjekk med ultralyd. Kommer ikke til å holde ut det her til 69 år. Psyken å grue seg tar overhånd over fornuften til slutt.

Anonymkode: f07a3...a3b

Jeg er enig med Xtra - det må da være bedre å få fjernet den? Med den angsten du har får du sikkert gjort det i narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du svarte så fint. Har alltid puls i hundre og stresser sånn til gynekolog. At jeg får ikke med meg alt som blir sagt. Men tror det er i livmorhulen jeg har en polypp. Livredd for alt som skal stikkes oppi der. Så jeg nekter og gynekologen blir irritert på meg og ser på meg som pysete. Null forståelse!! Når jeg går fra GU timen og kommer i bilen så gråter jeg alltid av utmattelse av å være ferdig med timen. jeg hadde ikke kreft sa hun sist jeg var på sjekk. Ikke så enkelt å bytte gynekolog på plassen her. Det er kun ei dame som er gynekolog. Det blir ekstra kostnader med å reise langt til neste. Men jeg burde kansje vurdere de ekstra kostnadene. Få det bedre med meg selv??  Jeg antar at siden jeg ikke vil fjerne den. så kommer polyppen til å være et samtale emne hvert tredje år når jeg tar en sjekk da.

Anonymkode: f07a3...a3b

Skjønner det er vanskelig for deg. Om du fjerner polypp så er problemet ut av verden. De fleste gynekologer er forståelsesfulle og greie. Men det finnes unntak der også. Skjønner ikke hvorfor ikke gynekologen kan heller berolige deg. Snakk med deg. I stedet for å ha en arrogant holdning til din redsel. Kan du ikke gå til en annen gynekolog? Kan ikke være ok for en gynekolog at en pasient er så redd? Problemet hoper seg bare opp med årene. Mener ikke å skremme deg. Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...