Gå til innhold

Endometriose


Asmaia

Anbefalte innlegg

Glemte si at jeg er 43 år og skal ikke ha barn, så kommer operere bort livmor pluss Endometriose ( som for øvrig var på begge eggstokkene! Er redd de må ta eggstokkene da. 

IMG_1231.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Myomer betyr muskelknuter, og det er noe annet enn endometriose

Cyster på eggstokker kan som her være endometriose (endometriomer eller endometriosecyster)

'Kissing ovaries' er endometriose i begge eggstokker hvor de har klistret seg sammen.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!  Ser ut som hoved spørsmålet ble borte...Angående Endometriose altså. Lurer på om Haukeland har gode kirurger på  dette feltet og isåfall hvem er det?  Er det i mitt tilfelle som du ser på MR kopi,  verd å ta turen til Ullevål?  Kan ikke finne noe informasjon om hvem som operere på Haukeland og hvor mye erfaring de har??  Hilsen en usikker pasient.. 😃 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette kom ikke med, beklager:

 

Fint at du sendte beskrivelsen med, for forholdene er litt annerledes enn du beskrev.

Du har mange muskelknuter i livmoren, den største over 6 cm. I tillegg har du endometriose (endometriomer eller endometriosecyster) i begge eggstokker, de  er 2-4 cm store (vanlig størrelse for slike cyster), de ligger tett til hverandre bak livmoren (‘kissing ovaries’). Jeg er helt enig i at du bør opereres, ikke fordi det er mistanke om noe ondartet, men fordi forandringene vil kunne vokse til du kommer i overgangsalderen. Det kan ikke være tvil om at hele livmoren skal bort.

Med hensyn til eggstokkene, så kan det diskuteres om de skal fjernes helt eller delvist. Det må du diskutere med gynekologen som skal operere deg. Ullevål Sykehus er den klinikk i Norge som har størst erfaring i endometriose-kirurgi, spesielt den type som også omfatter tarm og urinveier. Det er det ikke mistanke om hos deg.

Haukeland har også stor ekspertise innen endometriosekirurgi, så du kan trygt la deg operere der. Jeg vil ikke nevne navn i Doktoronline, men det er flere gode operatører med endometriose-erfaring. Ingen grunn til å dra til Ullevål med den type endometriose du har.

 

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...