Gå til innhold

Kateter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har noen spørsmål om kateter. Har en bestemor som bor på eldresenter fast. Hun har blitt satt på kateter. Mot sin vilje så klart. Det kateteret har hun så å si hele tiden. Hun har endret oppførsel etter at hun fikk kateter. Sitter og hyler og skriker for det er vondt. Gnikker frem og tilbake så hun kjenner nok veldig ubehag med kateteret. Er aggresiv og redd. Det tror jeg er for at det blir utført tvang når vi pårørende ikke er til stedet. Det jeg lurer på er: Kan man bruke kateter i lengre perioder? Min mor ba personalet ta av henne kateteret. Det ble gjort. Neste dag hadde personalet hatt en diskusjon om at pårørende hadde ønsket det dagen i forveien å fjerne kateteret. Men at de satte det på henne igjen den dagen.Dette vet jeg for at en av pleierne er i slekt med bestemor uten at resten av personellet, egentlig er klar over dette. Litt for å ha en liten sjekk om det blir gjort ting som ikke er helt lovlig. De måtte være 3 stk for å få på henne hylende kateteret igjen. Det er så vondt for pårørende å høre dette. Hva kan gjøres i slike situasjoner? Min søster forstår heller ikke dette. For da hun var på føden så ble hun satt kateter på. Men de fjernet det etter et eller to døgn for kateteret kunne gro fast? Må tilføye at bestemor hadde underlivskreft for noen år tilbake. Da var det operasjon som reddet henne.

Altså: Kan kateter være skadelig i lengre perioder? Finnes det ikke andre metoder å bruke så hun slipper kateter??  Hun blir 84 år i høst. Jeg tenker også at det må bli sårt når hun sitter og gnikker frem og tilbake og hyler for det er så vondt. Infeksjon?? Det er helt forferdelig å besøke henne.  Håper på svar.

 

 

Anonymkode: 202ab...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

bleier og unngår i det lengste å legge opp kateter, men det kan være grunner til å velge permanen kateter.

  • Det kan være så store urinmengder at bleier må skiftes flere ganger om natten, og det forstyrrer søvnen.

  • Huden kan bli sår av hele tiden å være fuktet med urin, og det kan danne seg eksem som både er sårt og plagsomt.

  • Så kan det foreligge det som betegnes ‘resturin’ at det blir liggende urin i blæren som ikke får tømt seg skikkelig. Det kan gi grobunn for bakterier og urinveisinfeksjon.

Til dine spørsmål:

Kateter kan ikke skade, men kan gi økt risiko for urinveisinfeksjon, men det kan evt forebygges med medisin (Hiprex). Andre metoder et å tømme urinblæren med ‘engangskateter’ flere ganger om dagen, men det lyder ikke som en god ide her. Jeg tror ikke kateteret er spesielt plagsomt, hun sitter ikke på det.

Jeg synes at dere skal ta det opp med pleiepersonalet og få en forklaring på hvorfor de velger kateter. Det må være en grunn til at denne metode velges.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Min mor spurte hvorfor det ble satt kateter på henne senest i dag. Fikk til svar for at de ikke hadde tid til å bytte bleier. Det er i denne kommunen som i flere andre, at det skal spares inn på personalet. Hun har hatt en del urinveisinfeksjoner.

Anonymkode: 202ab...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Noe falt ut, her er mit svar:

 

Jeg har snakket med en lege på et sykehjem og fått følgende forklaring. Man prøver først med bleier og unngår i det lengste å legge opp kateter, men det kan være grunner til å velge permanen kateter.

  • Det kan være så store urinmengder at bleier må skiftes flere ganger om natten, og det forstyrrer søvnen.

  • Huden kan bli sår av hele tiden å være fuktet med urin, og det kan danne seg eksem som både er sårt og plagsomt.

  • Så kan det foreligge det som betegnes ‘resturin’ at det blir liggende urin i blæren som ikke får tømt seg skikkelig. Det kan gi grobunn for bakterier og urinveisinfeksjon.

Til dine spørsmål:

Kateter kan ikke skade, men kan gi økt risiko for urinveisinfeksjon, men det kan evt forebygges med medisin (Hiprex). Andre metoder et å tømme urinblæren med ‘engangskateter’ flere ganger om dagen, men det lyder ikke som en god ide her. Jeg tror ikke kateteret er spesielt plagsomt, hun sitter ikke på det.

Jeg synes at dere skal ta det opp med pleiepersonalet og få en forklaring på hvorfor de velger kateter. Det må være en grunn til at denne metode velges.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...