Gå til innhold

Spiralinnsetting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 25 år, skal få innsatt Mirena om noen dager.. Legen min var litt skeptisk og sa det kunne gjøre vondt å siden jeg ikke har født. Jeg skal til gynekolog å få den innsatt. Jeg er redd for at det skal være vondt siden jeg ikke har vært gravid.. Har hørt en del skrekkhistorier. Er det alltid vondt for de som ikke har født? Er det sant at de må "blokke opp" livmoren? Jeg får den ikke innsatt når jeg har mensen, er dette er problem?

Anonymkode: 41256...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å skremme deg. Men kan være lurt å være forberedt på smerter. Vondt å blokkere opp, vondt å innføre spiralen, vondt når den treffer målet oppi der, vondt lenge etterpå!!

Anonymkode: 72310...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral trenger ikke være noen kjære mor for verken den som har født eller ikke. Ta å dop deg ned med smertestillende. så du er sløv. Ikke at det kommer til å hjelpe 100% men noe prosent i hvertfall. Lykke til. Du er bra tøff!! Ps! Det er lov å hyl mens det pågår ;) Det hjelper å bli sint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kanskje du skal vente litt med innsettingen. Det kommer i disse dager en ny hormonspiral på markedet som heter Kyleena, den er tynnere enn Mirena, men kan også (i motsetning til Jaydess som også er tynn) sitte i fem år.

Se mitt tidligere svar om innsetting av spiral.

Vennlig hilsen Mette

 

Dette har jeg tidligere svart:

 

Smertereaksjon er helt forskjellig fra kvinne til kvinne og vil aldri kunne sammenlignes. Tenk på fødsler, hvor ulikt de oppleves.

Ved innsetting av spiral gjelder det samme. Faktorer som har betydning: livmoren anatomi, om kvinnen har født, om hun ammer og ikke har fått sine hormoner tilbake, hatt operasjon på livmorhalsen (som konisering), kvinnens forhåndsinnstilling på om det skal være vondt eller ikke, tidligere overgrep, legens trening/erfaring og om legen er i stand til å skape trygghet ved å gå langsom frem og forklare hva som skal skje og om det kan være smertefullt.

Prosedyren er som følger:

  1. Først vanlig undersøkelse, evt med ultralyd ved usikkerhet om livmorens størrelse og om den ligger forover eller bakover.

  2. Innsetting av spekel i skjeden for å få god oversikt over mormunnen.

  3. Vask av livmorhalsen med desinfiserende væske

  4. Påsetting av klotang (kuletang) på livmorhalsen. Det kan gi kort ubehag, noen merker det nesten ikke, noen merker et stikk og andre bare en slags ekkel følelse

  5. Sondering av livmoren med en sonde, metall-pinne, brukes noen ganger ved usikkerhet om livmorens størrelse. En erfaren lege behøver ikke å utføre dette tilleggsinngrep.

  6. Spiralen innsettes i en hylse gjennom livmorhalsen. Hvis den er trang, hos en som ikke har født vaginalt eller hvor det er anatomisk tranghet, kan det utløse en smerter som ved menstruasjon eller ved tidlig ri. Noen ganger kan det være nødvendig med å blokke opp ved trang livmorhals.

  7. Spiralen løses ut fra hylsen og skjøves opp i toppen av livmoren. Det kan også gi litt ubehag.

  8. Hylse fjernes. Klotang fjernes, det kan iblant være lidt ubehagelig.

  9. Tråden på spiralen klippes til passe lengde. Hvis det er kort tid etter en fødsel hvor hormonene ikke er kommet tilbake og livmoren er liten, er det viktig å klippe tråden så den blir lang, ellers kan den lett forsvinne opp i livmorhalsen og det blir vanskelig å sjekke spiralen og senere fjerne den.

  10. De fleste merker ikke noe spesielt etterpå, men noen har menstruasjonslignende smerter samme dag, sjelden lenger.

Kan det gjøres noe for å redusere ubehaget? Veldig viktig at legen på forhånd forklarer hva som skal gjøres og hva som kan være vondt. En 3.persons tilstedeværelse for å hjelpe legen og berolige pasienten er viktig. Ta gjerne selv med en venninne eller venn, det har du krav på. God tid ved innsettingen med forklaring av hvert trin er viktig.

Lokalbedøvelse brukes kun hvis det skal blokkes (trin f). Det har vært forsøkt med Ibux el. Lign før inngrepet, men virkningen er usikker. Ved trang kjent trang livmorhals kan det evt gis stikkpiller noen timer før innsetting for å mye opp livmorhalsen. Ved smerter etterpå vil samme legemidler som brukes ved menstruasjonssmerter være aktuelt.

Så var det etterlyst facts. Vitenskapelige studier har vist:

10% kjenner nesten intet ved innsettingen

75 % har moderate smerter

15 % har sterke smerter.

Selv har jeg vel gjennom mer enn 40 år som gynekolog satt inn noen tusen spiraler, og mitt inntrykk stemmer med ovenstående tall. Jeg har kanskje fem ganger opplevd at pasienten har besvimt og fått kramper. Hos en kvinne gjentok det seg hver gang spiralen ble skiftet, ikke fordi hun var engstelig eller sårbar, men berøring av innsiden av livmoren utløste denne reaksjonen. Hos noen få kvinner (f.eks. utviklingshemmede) settes spiralen opp under full narkose.

Håper at dette var uttømmende? Viktigste budskap: ingen kvinner er like og man kan ikke sammenlikne.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den har jeg aldri hørt om før!

Er det noen annen fordel å velge en tynnere spiral, bortsett fra smerten ved innsetting? Vil Kyleena kontrollere blødninger like bra som Mirena? 

Hvilke smertestillende er best å ta før innsetting (ibux, paracet, Naproxen)?

Anonymkode: 41256...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Mirena er best til å redusere blødningsmengden. Noen kan reagere på hormonet og det kan derfor være bedre med lavere dose. Start du med Mirena hvis du ønsker svakere eller ingen blødning. Ta Ibux/Naproxen og Paracet.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk Mirena i dag! Ikke så veldig vondt for meg egentlig, mye bedre enn forventet! Men jeg blør fortsatt en del (8 timer).. Og har menslignende smerter. Hvor lenge kan jeg forvente å blø?

Anonymkode: 41256...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...