Gå til innhold

Pause fra prevensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta meg en pause fra p-pillene jeg tar, men er usikker på om dette er et smart valg.

Jeg gikk på Mercilon sammenhengende i 6 1/2 år før jeg tok en pause på ca. 6 måneder i fjor (fra januar til juni). Begynte på de igjen i juli og vurderer nå å ta en ny pause. Grunnen er at jeg føler meg veldig hormonell for tiden. Har aldri merket noe form for bivirkninger før, men den siste måneden har jeg ikke følt meg helt som meg selv. Har alltid hatt regelmessig menstruasjon, men den siste gangen nå så var jeg sen et par dager. Er ikke mye, men skremte meg litt.

så spørsmålet mitt er: "burde jeg ta pausen jeg tenker på?"

og i så fall, hvor lang bør den være?

Har vært i fast forhold i 7 1/2 år forresten. 

Takk for svar!

 

 

Anonymkode: 9f475...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi anbefaler ikke ‘pause’ med pillene, for risiko for blodpropp øker når du starter opp på nytt. Risikoen for p-pille er størst første året man bruker p-pille, også etter oppstart etter pause. Du føler deg ‘veldig hormonell’? jeg vet ikke helt hva du mener med det? I alle årene du har brukt p-pille har ditt hormonnivå vært det samme. P-pille virker ved å stoppe din egen produksjon av hormoner og hormoninnholdet i pillene erstatter dette. En forsinkelse av bortfallsblødningen er ikke noe å bry seg om, men klart man kan være engstelig når blødningen ikke kommer til vanlig tid. Ved evt graviditet tross p-pille, vil det ikke komme menstruasjon i det hele tatt.

Kan det være andre årsaker til at du ikke er i form? Det er lett å skylde på pillen og ikke vurdere andre mulige årsaker.

Så mitt råd er: ikke stoppe med pillen hvis du fortsatt har behov for prevensjon.

Forresten. Hvor gammel er du?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker89
9 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vi anbefaler ikke ‘pause’ med pillene, for risiko for blodpropp øker når du starter opp på nytt. Risikoen for p-pille er størst første året man bruker p-pille, også etter oppstart etter pause. Du føler deg ‘veldig hormonell’? jeg vet ikke helt hva du mener med det? I alle årene du har brukt p-pille har ditt hormonnivå vært det samme. P-pille virker ved å stoppe din egen produksjon av hormoner og hormoninnholdet i pillene erstatter dette. En forsinkelse av bortfallsblødningen er ikke noe å bry seg om, men klart man kan være engstelig når blødningen ikke kommer til vanlig tid. Ved evt graviditet tross p-pille, vil det ikke komme menstruasjon i det hele tatt.

Kan det være andre årsaker til at du ikke er i form? Det er lett å skylde på pillen og ikke vurdere andre mulige årsaker.

Så mitt råd er: ikke stoppe med pillen hvis du fortsatt har behov for prevensjon.

Forresten. Hvor gammel er du?

Vennlig hilsen Mette

Med veldig hormonell mener jeg at jeg har følt meg veldig emosjonell og hatt store humørsvingninger. Kam selvfølgelig skyldes andre ting, har vært veldig stresset den siste tiden.

jeg er 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med p-piller er det ikke 'store hormonsvingninger', nivået er ganske jevnt.

Du er 27 år og har vært i samme forhold i 7,5 år. Har du planer om graviditet? Jeg skal ikke legge meg bort i det, men bare minne deg om at din fruktbarhet nå er på topp. Etter 30 år begynner det å gå nedover.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker89
11 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Med p-piller er det ikke 'store hormonsvingninger', nivået er ganske jevnt.

Du er 27 år og har vært i samme forhold i 7,5 år. Har du planer om graviditet? Jeg skal ikke legge meg bort i det, men bare minne deg om at din fruktbarhet nå er på topp. Etter 30 år begynner det å gå nedover.

Hilsen Mette

Tusen takk for svar og hjelp. Ble en interessant samtale med samboeren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...