Gå til innhold

Menstruasjon etter fjerning av livmorslimhinne


miomio1365380748

Anbefalte innlegg

miomio1365380748

Jeg fikk fjernet livmorslimhinnen i november 2016. Da hadde jeg prøvd spiral i to år for å redusere menstrasjonsblødningene. Med spiralen blødde jeg mye mindre, men nesten hele tiden. Det var uutholdelig. Etter at livmorslimhinnen ble fjernet har jeg hatt tre menstruasjoner som har vært regelmessige, og jeg blør ganske mye mer nå enn med spiralen. Jeg vil si at jeg blør nesten like mye som jeg gjorde da jeg var litt yngre, altså før jeg begynte å få de svært kraftige blødningene i starten av 40-årene. I tillegg har jeg for første gang i livet fått veldig kraftige smerter som varer 2-3 dager. Jeg er også blitt mye mer humørsyk og irritabel uka før menstruasjonen.

Det jeg lurer på er om det er vanlig å fortsatt ha "normale" blødninger etter å ha fjernet livmorslimhinnen? Kan jeg forvente at det er slik det vil bli fram mot overgangsalderen, eller kan det være at blødningene gradvis vil avta? Hvorfor blør man fortsatt når livmorslimhinnen er fjernet? Jeg trodde inngrepet gjorde slik at den ikke vokste ut hver måned. Kan fjerning av livmor evt. være et alternativ? Hva er fordelene og ulempene med det?

Jeg er 46 år, frisk, bruker ingen medisiner. Har tre barn og er ellers i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved rikelige blødninger er det flere mulige behandlingsmetoder. P-pille og Cyklokaprontabletter vil redusere blødningsmengde med ca 50%. Hormonspiralen reduserer med 80% og 20% mister blødningene totalt, men de som fortsatt har blødninger opplever ofte–som du- at det blir irriterende småblødninger.

Muskelknuter i livmoren kan være årsak til rikelige blødninger, her kan det forsøkes hormonbehandling eller fjerning av hele livmoren.

Man kan fjerne livmorslimhinnen, ablasjon, ved ulike metoder som skrelling eller brenning. Da vil ca halvparten miste menstruasjonen totalt. Det kan være vanskelig 100 % å fjerne slimhinnen. Det kan være en liten rest som vokser ut og gir blødning. Etter ablasjon kan det ha dannet seg en slags lomme hvor blodet samler seg og det kan gi smerter. Blødningen og smertene vil sannsynligvis fortsette til overgangsalderen. Studier har vist at kanskje 10% ikke er fornøyd med ablasjon og ønsker å få livmoren fjernet.

Tilstanden adenomyose betyr at det er forandringer i veggen i livmoren som kan gi rikelige blødninger og smerter. Det kan ses ved ultralyd. Behandling er fjerning av livmoren.

Hvis hele livmoren fjernes (også livmorhals), så er det garanti for at blødningene stopper opp. Det betyr ikke at kvinnen kommer i overgangsalder. Hvis eggstokkene bevares (og det velger man nesten alltid), så vil hormonproduksjonen fortsette til ‘naturlig overgangsalder’ ved 50-52 år. Dine plager før menstruasjon (PMS) er relatert til hormonproduksjonen fra eggstokkene, så det blir ikke bedre av fjerning av livmoren, men det er forskjellige hjelpemidler du kan forsøke som f.eks. B-6 vitamin, tilskudd av kalsium eller lykkepiller. Snakk med din lege om det, eller be om henvisning til gynekolog som gjerne har større erfaring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...