Gå til innhold

Uregelmessig menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående uregelmessige blødninger. Jeg er kvinne 40 år. Har bruka hormonspiral fra 2007 til 2015 da jeg i 2015 fikk kraftige blødninger med spiral ( hadde da ikke hatt blødning på flere år). Spiralen ble fjernet og jeg fikk noen voldsomme blødninger. Det ble konstatert myom og ble operert for dette samt fjernet livmorslimhinne. Prøvde p- sprøyte, første sprøyte januar -16 og andre februar -16. Valgte deretter å slutte pga nedstemthet og humørsvingninger. Fikk menstruasjon i mai som varte i 8 uker, 5 uker opphold, 3 uker menstruasjon. Det har gradvis normalisert seg og har hatt normal menstruasjon i november, desember og januar med ca 34 dager i mellom. Fikk mentruasjon 27 januar som varte 4- 5 dager. Fikk da blødning igjen 10 februar med en uke med helt mørk blødning og deretter friskt blod og det har ikke gitt seg enda. Har vart i 11 dager og virker ikke som det skal gi seg med det første. Blødningene er i varierende menge, men ingen store blødninger. Er dette normalt eller bør jeg kontakte lege?

Anonymkode: 4f43d...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyten kan sitte i kroppen opp til ett år, men i og med at du har hatt en rekke normale menstruasjoner, kan vi regne med at den effekten er borte. Uregelmessige blødninger er ganske vanlig i din alder. Det skyldes som regel at eggløsningen er uregelmessig og dermed produseres ikke progesteron som regulerer blødningene. Hvis det fortsetter i 2-3 måneder, synes jeg du skal ha en kontroll for å utelukke andre forhold, f.eks, kan det ha dannet seg ny muskelknute eller du kan ha en ‘overstimulert’ livmorslimhinne.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...