Gå til innhold

Mensen og løs mage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kan være grunnen til at jeg får løs mage hver gang jeg har mensen, også de gangene det ikke har vært eggløsning? Spiser det samme som ellers

Anonymkode: c1b41...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet egentlig ikke hva som er årsaken, men litt forstyrrelser i tarmfunksjonen (løsere eller hardere mage) er helt typiske "bivirkninger" av mensen.  Noen opplever at dette forsvinner mens de går på p-piller, men kommer tilbake så snart de slutter med pillene og får vanlig mens igjen. 
 

Jeg har sjelden hatt noe særlig menssmerter, PMS eller andre ulemper, men akkurat de magegreiene merket jeg ofte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Laban og jeg tror det kommer av at livmoren vel  utfører en viss muskelaktivitet for å støte ut slimhinnen og at det også påvirker tarmfuksjonen, de ligger jo tett-i-tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I forbindelse med menstruasjon frigis et stoff som betegnes ‘prostaglandin’. Det fører til sammentrekning av muskulaturen i livmoren så den tømmer seg effektivt for menstruasjonsblodet. Prostaglandin kan også påvirke tarmen så avføringen blir løsere. Hvis det blir for plagsomt kan du bruke Ibux eller evt. Imodium.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...