Gå til innhold

Provera og kraftige blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er en kvinne på 51 år. I ca 2 - 3 år har jeg hatt uregelmessige og til dels svært kraftige blødninger. Da jeg ikke tålte hormontabeletter, fikk jeg Provera fra gynekologen, for å regulere med, for å sette i gang blødninger eller for å stoppe langvarige blødninger. Siste time hos gynekolgen var i augst. Hun gav med da beskjed om at jeg nå ikke trengte gå mer til henne, og henviste meg tilbake til fastlegen. (!) I juli 2016 brukte jeg Provera i 10 dager, og hadde noen dager blødning, ikke noe problematisk. Så hadde jeg ingen blødninger før februar i år. Jeg har tenkt som så at jeg er sikkert ferdig med blødninger nå. Nå i februar (2017) hadde jeg noen få dager med blødninger. Men kroppen min var i sånn ulage etter dette, med småblødninger, hovne bryster mm, slik at 07.03 satte jeg i gang med Provera i 10 dager. Nest siste dagen av Provera kuren satte blødningene i gang, og med så ekstremt kraftige blødninger at jeg omtrent har måttet holde meg hjemme (de pågår enda). Jeg lurer på: er blødningene så kraftige fordi jeg ikke har hatt menstruasjon siden juli i fjor? Hva er lurt av meg å gjøre for å regulere dette, bør jeg tar Provera jevnlig, vil det gjøre at blødningene ikke blir så ekstreme? Finnes det noen tegn på når menstruasjonen nærmer seg opphør? Jeg har hatt litt hetetokter, ikke mye, og disse er opphørt.  Er det noe ved denne ekstreme blødningen som gjør at jeg bør finne meg en ny gyneokolog og gå til undersøkelse? Jeg vil selvsagt være svært takknemlig for svar. Mvh Nordlansfrue 

Anonymkode: 8dc3e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en kvinne på 51 år. I ca 2 - 3 år har jeg hatt uregelmessige og til dels svært kraftige blødninger. Da jeg ikke tålte hormontabeletter, fikk jeg Provera fra gynekologen, for å regulere med, for å sette i gang blødninger eller for å stoppe langvarige blødninger. Siste time hos gynekolgen var i augst. Hun gav med da beskjed om at jeg nå ikke trengte gå mer til henne, og henviste meg tilbake til fastlegen. (!) I juli 2016 brukte jeg Provera i 10 dager, og hadde noen dager blødning, ikke noe problematisk. Så hadde jeg ingen blødninger før februar i år. Jeg har tenkt som så at jeg er sikkert ferdig med blødninger nå. Nå i februar (2017) hadde jeg noen få dager med blødninger. Men kroppen min var i sånn ulage etter dette, med småblødninger, hovne bryster mm, slik at 07.03 satte jeg i gang med Provera i 10 dager. Nest siste dagen av Provera kuren satte blødningene i gang, og med så ekstremt kraftige blødninger at jeg omtrent har måttet holde meg hjemme (de pågår enda). Jeg lurer på: er blødningene så kraftige fordi jeg ikke har hatt menstruasjon siden juli i fjor? Hva er lurt av meg å gjøre for å regulere dette, bør jeg tar Provera jevnlig, vil det gjøre at blødningene ikke blir så ekstreme? Finnes det noen tegn på når menstruasjonen nærmer seg opphør? Jeg har hatt litt hetetokter, ikke mye, og disse er opphørt.  Er det noe ved denne ekstreme blødningen som gjør at jeg bør finne meg en ny gyneokolog og gå til undersøkelse? Jeg vil selvsagt være svært takknemlig for svar. Mvh Nordlansfrue 

Anonymkode: 8dc3e...7d9

Jeg tar depo provera hvert tredje måned og blør ikke i det hele tatt, syns det er en lettelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I årene før menstruasjonen helt stopper opp (ved menopausen) er det ofte uregelmessige blødninger. Det kan som du beskriver være lange perioder uten blødning og så kommer det for fullt. Årsaken er sannsynligvis at eggløsningen svikter og da dannes ikke hormonet progesteron som regulerer syklus med normale menstruasjoner. Er det fortsatt østrogenproduksjon, så vil livmorslimhinnen bare øke i tykkelse, og så blir det kraftig blødning. Det at hetetoktene har opphørt tyder på at du svinger i østrogenproduksjon, akkurat nå er den høy, og det er østrogen som er årsak til blødning fordi livmorslimhinnen har bygget seg opp gjennom lang tid.

Jeg vil anbefale deg å bruke Provera 10 mg i 12 dager hver måned. Provera erstatter progesteron. Når du er ferdig med siste tablett kommer gjerne en blødning etter et par dager, en bortfallsblødning. Når det ikke lenger kommer bortfallsblødning, er det tegn på at østrogenproduksjonen også har stoppet og du er kommet til menopausen. Da trenger du ikke lenger bruke Provera.

Du kan også få satt inn en hormonspiral som inneholder samme type hormon som er i Provera.

Snakk med din gynekolog om videre behandling.

Vennlig hilsen Mette

PS du sier at du ikke tåler hormoner, men provera er et hormon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Sunday, March 19, 2017 den 15.08, stjernestøv skrev:

Jeg tar depo provera hvert tredje måned og blør ikke i det hele tatt, syns det er en lettelse. 

Depositum provera sprøyte eller tabletter? 

Anonymkode: 5adbb...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Depositum provera sprøyte eller tabletter? 

Anonymkode: 5adbb...f54

Sprøyte, blødde litt i begynnelsen men det var ikke fossblod som jeg pleide å ha. Det er virkelig verdt det, ingen blødninger nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Sprøyte, blødde litt i begynnelsen men det var ikke fossblod som jeg pleide å ha. Det er virkelig verdt det, ingen blødninger nå. 

Takk for raskt svar, kanskje det er løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...