Gå til innhold

Hormonplaster og hårtap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 53 år som har prøvd Estalis hormonplaster i ett år. Det har fungert kjempebra mot hetetokter og dessuten gitt meg tilbake sexlysten. Det er herlig å føle seg levende igjen! Men jeg har begynt å få en mistanke om at håret har blitt tynnere, særlig i fremre del på hodet. Men det er ikke snakk om viker, heller diffust hårtap. Får litt panikk, vil jo ikke miste håret! Er ikke oppgitt som bivirkning i pakningsvedlegget, men siden jeg merker så sterk bedring i sexlyst som jo skyldes den androgene virkningen av gestagenet i plasteret, så er jeg kanskje overfølsom for dette hormonet slik at jeg utvikler hårtap også? Dette bekymrer meg, finnes det et annet hormonplaster som ikke har så sterk androgen virkning?

Anonymkode: 30051...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Estalis hormonplaster inneholder østradiol som hjelper for hetetokter. Østrogen må kombineres med hormonet gestagen for å beskytte livmorslimhinnen mot unormal vekst. I Estalis finnes gestagenet NorEtisTeronAcetat (NETA) som likner litt på det mannlige hormonet testosteron, og en kjent bivirkning er hårtap! Dessverre finnes ikke plaster med annet gestagen. Som du har erfart er plaster godt for sexlyst, mens tabletter kan redusere lysten fordi de naturlige mannlige hormoner delvis blir inaktivert. Dessverre finnes bare NETA i plastrene. Hva du kan gjøre?

  • Sequidot tilsvarer Estalis, men har bare NETA i 14 dager, og 14 dager uten, men det medfører månedlige blødninger.

  • En annen løsning er å bruke Estradot plaster som bare inneholder østrogen, men da må du i tillegg bruke gestagentabletter (Provera/MPA 10 mg) daglig i 14 dager hver 3.-4.måned for å rense ut livmorslimhinnen med en blødning. MPA har nesten ingen androgen virkning

  • Siste mulighet er å få en hormonspiral, Mirena, som frigir meget lite gestagen (av typen levonorgestrel), men nok til å beskytte livmorslimhinnen, og så bruke Estradot-plaster som inneholder samme mengde østrogen som er i Estalis. Du vil nok fått litt blødning, spesielt i starten, og den kan komme nok så ujevnt.

Så det er en balansegang hvor man må prøve seg frem, men det kan ta tid før effekten på hårvekst/hårtap viser seg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar! Jeg har nå vært hos min gynekolog som forøvrig også referer til dine råd som "hormonguru", så det er bra vi har slik ekspertise her i landet!

Vi landet på at jeg skulle bruke Estradot plaster pluss Provera 3-4 ganger i året. Det blir spennende å se om dette medfører at hårtapet stopper, evt at hårveksten tar seg opp, og at jeg kan beholde litt av den seksuelle energien som Estalis ga meg. Det er kanskje å kreve mye, hadde det ikke vært for hårtapet hadde jeg fortsatt med Estalis...

Gynekologen min foreslo også Livial tabletter. Hva tror du om det sammenliknet med plasterene som du foreslo?

Endret av Lukkøye
Endre til anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, Livial er en mulighet, men det likner en del på NETA-gestagen, og østrogeneffekten er ikke så stor, så jeg synes at du først skal prøve Estradot.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...