Gå til innhold

Tør jeg stole på gynokologen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 52 år, og har hatt siste hormonspiral i 5 1/2 år, men hatt blødninger hele tiden. Det siste året har blødningene økt i lengde og mengde, og de siste par mnd har jeg blødd nesten konstant. Igår var jeg hos gynokolog, som fjernet spiralen og setter meg på hormonkur, Provera 10mg som jeg skal ta 3 x per dag i 3 uker og så en ukes opphold. Jeg stiller, for meg et retorisk spm, om jeg nå bør bruke annen prevensjon. Stiller spm mest for å høre hva han da anbefaler. Men han sier at det ikke er nødvendig. Jeg er 52 år, og kan ikke bli gravid mer. Jeg stusser, for jeg har jo hatt blødninger og ingen tegn på overgang enda. Så litt senere i samtalen spør jeg igjen, hvor sikker er du på at jeg ikke kan bli gravid. Han svarer 99,9 %. 

Jeg vet ikke om jeg tør stole på dette. Han kjenner meg ikke og spurte lite. Og virket veldig skråsikker. Det ER da kvinner som blir naturlig gravide også i min alder, selv om det er få? Og hva om jeg blir gravid? Min samboer og jeg har tilsammen 8 barn og 5 barnebarn. Det holder. Og jeg orker ikke tanken på abort. Men hvis jeg ikke vil ta sjansen, hva slags prevensjon bør jeg bruke i min alder? Jeg ble så paff at jeg aldri fikk spurt mer om det. Blir utrolig takknemlig for svar.

Anonymkode: 4cceb...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å ta ditt spørsmål om fruktbarhet først, så er jeg ganske enig med gynekologen om at din mulighet for graviditet er meget, meget lav. Man regner med at kvinner er ufruktbare i nesten 10 år før menstruasjonene stopper opp. Dessuten vil Provera virke som en slags sterk minipille som vil blokkere sædcellers adgang til livmorhulen.

Med hensyn til planlagte behandling er jeg imidlertid ikke enig med gynekologen. Jeg er enig i at hormonspiralen bør fjernes, men hensikten med å sette deg på en så kraftig kur med gestagenhormonet Provera, forstår jeg ikke. Hormonspiralen inneholder jo nettopp gestagen, så det blir å fortsette samme ‘behandling’ som om spiralen var på plass.  Det er riktig at man bruker Provera til å regulere blødningsuregelmessigheter i overgangsalderen, men da i en lavere dose på 10 mg daglig i 14 dager. Å bruke så høy dose av Provera er uvanlig.

Jeg ville ha foreslått at man vurderer blødningen etter at spiralen er fjernet, og evt tar en hormontest (FSH, LH og østradiol). Hvis det fortsatt er blødning etter en måned, ville jeg ha tatt en prøve av livmorslimhinnen og vurdert Provera i 14 dager, så 14 dagers pause osv. i tre måneder. Hvis du vil føle deg helt sikker, må dere bruke kondom i observasjonsperioden. Men jeg tror at det er unødvendig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Mette!

Du sier akkurat det jeg om samboer også har tenkt. Vi hadde allerede bestemt oss for å vente litt med hormonbehandlingen og heller se an hva som skjer først. Og så får vi se an om vi tør å våge oss uten prevensjon. 

Tusen hjertelig takk for raskt svar! Og ha en fin dag videre :)

Vennlig hilsen B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så fint at dere er enig i min plan. Kom gjerne tilbake (på ny tråd) med evt senere spørsmål.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...