Gå til innhold

Penicillin under graviditet


starlight92

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i uke 22 i graviditeten min, og er nå på dag 4 med sykdom. Startet med feber og skikkelig hodepine, prøvde å ta paracet og sove mest mulig, men det har bare fortsatt. Hodepine hver dag og feber som kommer utover kvelden. Har også fått en forferdelig hoste og hoster hele natta. Blir da litt tungpustet om nettene, noe jeg har prøvd å bruke astmamedisin mot (har astma fra før, men bruker sjelden medisin pga jeg er så lite plaget med det)

Når jeg var til legen min mistenkte hun lungebetennelse, men hun tok en neseprøve som hun sendte inn som tar 3 dager å få svar på. Kunne ringe før den tid hvis jeg følte meg dårligere så jeg kunne starte opp på penicillin evt før prøvesvarene kommer tilbake. 

Jeg lurer rett og slett på om det er skadelig for fosteret at jeg hoster så mye hele tiden og er så dårlig? Får hun nok luft? Jeg har tatt paracet et par ganger hvis feberen min blir høy og tatt astmamedisin ved tung pust, ellers spiser jeg bare repsils og drikker te i håp om å lindre halsen. Har hørt at penicillin er OK under graviditet. Vil bare være sikker på at det ikke er noe som kan skade fosteret?

Kjenner hun sparker som bare det inni magen, men er fremdeles livredd for å gjøre noe "feil" i forhold til henne i magen slik at hun skal bli påvirket av at jeg er syk. Vet ikke om det er best å bruke minst mulig medisiner, eller prøve å bli raskest mulig frisk med mer medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fosteret får ikke 'luft', det får tilført nødvendige stoffer gjennom blodet. Det betyr ikke noe om du hoster eller har feber, i fall ikke når du er mer enn halvveis gjennom graviditeten. Prøven som er tatt vil vise om det er nødvendig med antibiotikum, og hvilken type det anbefales. Man vil ta hensyn til at du er gravid ved valg av antibiotikum. Hvis det er aktuelt med penicillin så er det så godt utprøvet, også hos gravide, at det trygt kan brukes.

God bedring, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...