Gå til innhold

Ta ut p-pille resepter på apotek.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette!  Hadde for noen mnd siden, noen spørsmål til deg om å ta ut p-pille resepter på apotek. Å at apoteket følger med deg på det.

Husker du svarte: "jeg var innom det lokale apoteket og snakket med en farmasøyt om det med å ta ut p-piller. jeg fikk det svar at så lenge e-resepten er gyldig. så legger de seg ikke bort i hvor mange p-piller du tar ut. Det er du som betaler hele beløpet av egen lomme.Hvis medisinen er på blå resept eller hvis jenta er under 20 år og får prevensjon med tilskudd, så fører apoteket et visst regnskap, tre mnd om gangen."

Ok.. 43 år, jeg var til gynekolog i mars i år, Alt av sjekking var normalt. Trenger ikke tilbake før i 2020. ba om resept på p-piller for 3 år og notere at pillene skal tas uten pause. (pga. endometriose, unngå mensen) Gynekologen sa det var greit å noterte på pc.   jaha.. Var på apoteket i dag. (Oppdal) Å ba om et par pakker p-piller. Fikk 2 pakker. Og hun kan opplyse meg om at jeg nå har igjen 7 pakker jeg kan hente ut. Da spør jeg om ikke jeg har en resept som gjelder i 3 år? Nei, klarte ikke å se det. Så da lurer jeg på hvorfor dem holder øye på uttakene mine? Når du sier at så lenge en e-resept er gyldig så leger de seg ikke borti hvor mange pakker du kjøper. Dem har alltid hatt slik rekning på det apoteket jeg går..  Før jeg startet på p-piller i fjor. Så hadde jeg mange års pauser fra prevensjon. (fra 2009-2016)  Så kan ikke si jeg har misbrukt å tatt ut p-piller heller. Har sendt e-post til gynekologen for å høre om det er blitt en misforståelse en plass..

ps: Ikke sikkert alle apoteker følger samme prinsipper?

Med vennlig hilsen Lotta.

Anonymkode: fccd6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det som er avgjørende er hva som står på resepten, ang at den er gyldig i tre år. Sjekk det og gi tilbakemelding. Jeg er ofte forbi Oppdal apotek og kan sjekke med deres rutiner.

Hilsen Mette

PS når du sier en pakke, betyr det så tre brett med 21 aktive piller på hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det som er avgjørende er hva som står på resepten, ang at den er gyldig i tre år. Sjekk det og gi tilbakemelding. Jeg er ofte forbi Oppdal apotek og kan sjekke med deres rutiner.

Hilsen Mette

PS når du sier en pakke, betyr det så tre brett med 21 aktive piller på hvert?

Ja ei pakke er tre brett med 21 aktive piller på hvert.

Kan kort fortelle at i April 2016 skrev fastlegen min ut cerazette resept. For 1 år for pga. nye regler så var det kun for et år sa han. Dro på apotek dagen etter og spurte om dette stemte. Apoteker dama fnøys over legens uttalelse. Og sa det var 3 års resept på de slik det er med andre p-piller.

Oktober 2016 var jeg til gynekolog som skrev ut 3 års resept på Yasmin 21. Altså gyldig til oktober 2019.

Mars 2017 var jeg til en annen gynekolog som skrev ut Yasmin 21. Jeg trodde det var 3 års resept. Så da jeg var på apoteket for å kjøpe 2 pakker på onsdag så fikk jeg beskjed om at det stod igjen 7 pakker som jeg kunne ta ut senere. Det er et forbruk på 14 mnd. Sendte e-post til gynekologen jeg var til i mars. Å spurte om det var en misforståelse. Eller at jeg hadde misforstått noe.

Fikk svar tilbake fra gynekologen:

Hei,
Det er regler for at resept kun er gyldige i ett år. Jeg trodde ikke dette gjaldt p-piller, men det gjør visst det!
 
Jeg ble forvirret over svaret, siden jeg fikk en 3 års resept i oktober 2016. At det plutselig ikke gikk an igjen nå i 2017. pluss at de 9 pakkene jeg har fått resept på varer i 18 mnd. Å en resept var gyldig kun et år??  Så jeg sendte tilbake hva apoteket hadde sagt til meg. Om at gynekologen i oktober hadde jeg en gyldig resept på til oktober 2019.  Pluss at jeg i tillegg hadde kontaktet en overlege i gynekologi som har snakket med farmasøyt på apotek om resepter på p-piller.Da fikk jeg til svar:
Hei, jeg har også fått ulike beskjeder så jeg skjønner godt at du er forvirret.
Jeg kan forsøke å legge inn mere til deg også ser vi om det funker. 
 
Så nå gjenstår det å se hva det blir til.
Undrer meg over at leger, gynekologer og apotekfolk har ulike svar og regler på hva som gjelder for en p-pille resept. Det er nesten så jeg tror mer på de ansatte på apoteket. At de snakker sant til meg. Hadde håpet jeg skulle slippe å tenke på å passe på p-pille resepter de neste tre årene. Et ork å holde på å mase sånn.
 
Setter veldig pris på om du spør oppdal apotek om deres rutiner, en gang du reiser forbi. Har ingenting å utsette på verken de ansatte eller servisen der.  Håper du husker meg, å gir meg tilbakemelding. Ha en super dag Mette.
 
Med vennlig hilsen Lotta.

Anonymkode: fccd6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
  1. Oktober 2016 var jeg til gynekolog som skrev ut 3 års resept på Yasmin 21. Altså gyldig til oktober 2019.
  2. Mars 2017 var jeg til en annen gynekolog som skrev ut Yasmin 21. Jeg trodde det var 3 års resept. Så da jeg var på apoteket for å kjøpe

Hvorfor skulle du ha ny resept i mars 2017 når du allerede hadde resept som var gyldig til 2019? Hvorfor valgte dere Yasmin? hadde du brukt det tidligere?

Hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Se denne informasjon:

 

Apotek 1 logo  

 
 

Gyldighet på resepter

Visste du at resepter har en begrenset gyldighet? Og at det er forskjell i hvor lenge ulike typer resepter er gyldige? Her finner du mer informasjon om dette.

Bilde av en kalender

Alle resepter er gyldige i maks 1 år etter at de har blitt skrevet ut. Det betyr at selv om det er mer igjen på resepten når det har gått et år må man uansett få en ny resept.

Ofte vil man få en resept hvor det står et gitt antall pakker. Når man har hentet ut alle pakkene på resepten er resepten tom, selv om det ikke har gått 1 år.

Det fins kun ett unntak. Resepter på p-piller er gyldige i 3 år.

For at en resept skal være gyldig må den inneholde følgende informasjon:

  • Pasientnavn (evt. dyreeiers navn hvis det er en veterinærresept), fødselsnummer og adresse.
  • Legens/veterinærens underskrift, ID-nummer, arbeidssted, stempel, telefonnummer og dato utstedt.

For en elektronisk resept (e-resept) skjer dette automatisk. Hvis du derimot får en papirresept kan det være greit å forsikre deg om at all informasjon står påført, hvis ikke kan det i verste fall bety at du ikke får hentet ut resepten din.

Resepten kan være gyldig for flere gangers ekspedisjon

Legen kan skrive på resepten at legemidlet kan utleveres flere ganger. Dette gjøres ved at legen skriver antall "reit" for hvert legemiddel. Ordet "Reit" stammer fra latin, og er en forkortelse for ordet "Reiterare", som betyr "gjenta". Hvis legen skriver kun Reit betyr det at man kan få ut en runde til med legemidler, i tillegg til den første gangen. Hvis det står Reit-II kan man totalt hente ut tre ganger. Reit-III betyr totalt 4 ganger, osv.

Kilder: Helsenorge, Statens legemiddelverk

Oppdatert: Oktober 2016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:
  1. Oktober 2016 var jeg til gynekolog som skrev ut 3 års resept på Yasmin 21. Altså gyldig til oktober 2019.
  2. Mars 2017 var jeg til en annen gynekolog som skrev ut Yasmin 21. Jeg trodde det var 3 års resept. Så da jeg var på apoteket for å kjøpe

Hvorfor skulle du ha ny resept i mars 2017 når du allerede hadde resept som var gyldig til 2019? Hvorfor valgte dere Yasmin? hadde du brukt det tidligere?

Hilsen Mette

 

 

 

Gynekologen i oktober var brutal og ga meg traumer. Skulle innkalles til ny time etter et halvt år. Gikk utover psyken min, å valgte å bestille time til en gynekolog i Trondheim. Å forholde meg til henne i stedet. Har aldri angret på det valget. Positiv opplevelse. Vil ikke ha navnet på p-pille pakken fra den brutale. Vil ikke bli påminnet om den grusomme gynekologtime til henne helt frem til okt 2019. Vil ikke ha noe med henne å gjøre!!

Yasmin ble valgt for jeg hadde gått på det for mange år siden.

Vennlig hilsen Lotta.

Anonymkode: fccd6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Takk for informasjonen, jeg forstår deg. Trist at du har hatt så lei opplevelse, men godt at du nå har funnet en gynekolog som du stoler på. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tippe legen til trådstarter har begrenset antall pakker som kan hentes ut ved å skriver reit: "et tall". Da hjelper det ikke at resepten er gyldig i tre år, om man har hentet ut alle pakkene man kunne hente ut. Har opplevd dette selv.

Et tips til trådstarter: sjekk om fastlegen din har tilbud om e-konsultasjon og fornyelse av resept over Internett. Det er gratis å fornye resept over nettet på den måten.

Anonymkode: ee12a...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk for informasjonen, jeg forstår deg. Trist at du har hatt så lei opplevelse, men godt at du nå har funnet en gynekolog som du stoler på. Hilsen Mette

Takk for det. Er glad jeg turte å prøve en ny gynekolog. Ha en fin dag.

Vennlig hilsen Lotta.

Anonymkode: fccd6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tippe legen til trådstarter har begrenset antall pakker som kan hentes ut ved å skriver reit: "et tall". Da hjelper det ikke at resepten er gyldig i tre år, om man har hentet ut alle pakkene man kunne hente ut. Har opplevd dette selv.

Et tips til trådstarter: sjekk om fastlegen din har tilbud om e-konsultasjon og fornyelse av resept over Internett. Det er gratis å fornye resept over nettet på den måten.

Anonymkode: ee12a...8a4

Takk for tipsene. Det skal jeg gjøre.

Med vennlig hilsen Lotta.

Anonymkode: fccd6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Jeg har nå vært på Oppdal apotek og de var nok litt usikre. De skjønte ikke helt problemet med den kontinuerlige bruken av p-piller og at det 'forbruker' 33% flere piller. Det er også forskjell på papir-resept og e-resept, men i dag ønsker man at det skal brukes e-resepter i størst mulig utstrekning. Apoteket mente at e-resepter kun kunne være gyldige i ett år. Så noe konkret svar kan jeg dessverre ikke gi deg. Nå er det enkelt å få ny resept uten å bestille time hos legen

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alt du har gjort for meg. Videresendte Linken fra apotek1 om gyldighet på resepter til gynekologen min. Nå har jeg fått 3 års resept til 2020. Jeg har e-resept. Har ingen papir-resept å vise frem. Rart apoteket mente p-pille resept kun gyldig i 1 år. Når jeg har gyldig p-pille resept fra brutale gynekologen til oktober 2019. Det var apoteket som opplyste meg om det. Jeg var ikke klar over det selv. Men som sagt, alt er fikset. ingen bekymringer lenger.

Med vennlig hilsen Lotta.

Anonymkode: fccd6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...