Gå til innhold

Artikkel om tidlig overgangsalder og tidlig aldring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kom over denne artikkelen https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/07/26/195231552/studie-tidlig-overgangsalder-kan-fremskynde-kvinners-aldring Stemmer dette? 1: Vil virkelig kroppen min innvendig og utvendig ca eldres 6 % raskere enn "normale" kvinners kropp når det kommer til hår, rynker og sykdommer som kommer ved aldring?? 2: Vil aldringsprosessen bli normalisert nå som jeg har fått hormoner? Jeg får nå både nok østrogen progesteron og i tillegg litt testosteron. 3: Er det andre aldringsprosesser som slår inn ved overgangsalder som ikke bare handler om kjønnshormoner? 

I tiden før hormontilskuddene mine merket jeg at sminken ikke satt som før og at håret bare falt av i dusjen. Så ut som en skabbete katt nesten til tider. Jeg håper at hormoner vil bedre dette. Har fått nok hormoner i snart en tomånedersperiode nå. Når vil hormonene "nå" frem til huden og håret mitt og hjelpe på fukt og annet? Og hva med hukommelsen min? Vil den bli normal igjen?

Når jeg leser artikler som den over her gir det meg panikk innvendig. Jeg har hatt kraftig dysmorfofobi hele mitt voksne liv og tanken på å attpåtil eldres tidligere gjør at jeg får selvmordstanker. Hadde det ikke vært for mine små kjære gode barn og mannen min som elsker meg ville jeg tatt livet av meg. Dette kverner i hodet mitt nesten dag og natt. Det er det første jeg tenker på når jeg våkner og det siste som rir meg som et mareritt når jeg legger meg. Nå lever jeg mest for andre sin skyld. Jeg er fanget i en kropp som ikke føles som at den virker. 

hilsen kvinne på 38 år

Anonymkode: 52d5a...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke svart deg tidligere, fordi jeg måtte finne ‘kildematerialet’ for den artikkel som du har lest. Det er tilsynelatende mye som ikke er avklart, spesielt ikke hormoners betydning i denne sammenhengen. Når forskerne ikke kan svare, så kan jeg iallfall ikke gi velbegrunnet svar på dine tre konkrete spørsmål. Det jeg kan tolke angående påstanden om aldring er at en kvinne på 50 år som kom i overgangsalder som 42 åring biologisk vil være 1 år eldre enn hun som kom i overgangsalder som 50 åring, men deretter stiller de likt.

Jeg kjenner mange kvinner med overgangsalder omkring de 40 år som 30 år etter (med eller uten hormonbehandling) er flotte og velfungerende kvinner.

Jeg kan uttale meg om det generelle syn på ‘tidlig overgangsalder’. Ca 1% av alle kvinner kommer i overgangsalder før 40 år, 1 promille før 30 år. Ved tidlig overgangsalder (før 40, evt 45 år) anbefales hormonbehandling frem til vanlig overgangsalder, dvs 50-52 år. Uten østrogentilskudd vil det i fremtiden være økt risiko for beinskjørhet, hjerte-karsykdommer og aldersforandringer i hjernen. De vanlige aldersforandringer –som også rammer menn- kan ikke stoppes ved hormonbehandling. Effekten av hormonbehandling starter umiddelbart, og etter 1-2 uker vil hetetokter således være borte hos de fleste, søvnen vil bli bedre og det vil kunne bedre allmenntilstand. Garanti for andre ‘synlige’ effekter av behandlingen, kan ikke gis.

Du bør få sjekket stoffskiftet. Lavt stoffskifte er vanligere hos de med tidlig overgangsalder, og det kan være årsak til forandringer i hud og hår som du beskriver. Du bør også få sjekket at du produserer nok cortisol, binyrebark-hormonet.

Du er heldig at du fikk barn ‘i tide’ og at du har en kjærlig mann. Jeg håper at du har en psykiater /psykolog eller annen fagperson som kan støtte deg i en livsfase som tilsynelatende er vanskelig for deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...