Gå til innhold

Myomer. Operasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg er 36 år gammel og har fått påvist flere myomer. De største er 6x7 cm og 5,5x6cm. Jeg gikk en kur på Esmya som jeg følte hjalp, men nå var smertene tilbake, tyngdefølelsen og presset jeg føler på blæren og dro til gynekolog. De er nå like store som før kuren. Jeg går på cerazette men det har fungert dårlig. Hun foreslo derfor å få satt inn hormonspiral i narkose. (Har overgrepsbakgrunn). Jeg spurte om operasjon, men hun frarådet dette, fordi om en skal ta operasjon og samtidig bevare livmoren så er det en komplisert operasjon, med lang rekovalens og større fare for blødninger og verste fall skade på livmoren. Men jeg forstod det slik at hormonspiral bare hjelper på blødningene og ikke selve smertene myomene gir? Så da er jeg kanskje like langt med tanke på smertene? Er gift men ingen barn. Og pga min bakgrunn og mine "problemer" så tenker vi at det ikke er aktuelt med barn. Har uansett ikke brukt prevensjon på mange år og uten å bli gravid. Min mann er nok mer "ferdig" med tanken på å ikke få barn enn meg, men samtidig så orker jeg ikke gå rundt som dette. Gynekologen sa at å fjerne hele livmoren er en mye enklere operasjon men noe jeg må tenke godt gjennom. 

Mine spørsmål: 

Er det virkelig så komplisert å få fjernet myomene som hun antyder og beholde livmoren?

Kan muskelknutene mine av de størrelsene faktisk være grunnen til smertene? (Det føles slik for meg). Men det virker som om gynekologen ikke helt tenker det og mest opptatt av blødningene. 

Kan nevne at jeg er under utredning hos urolog grunnet urinretensjon i perioder, som en tenker er psykisk. Skal på cystoskopi. Har lært katerisering selv. Nå tisser jeg ofte pga press på blæren og mulig ufullstendig tømming av blæren. (Verdt å merke seg at dette føltes bedre under Esmya kuren).

Har veldig mye nattesvette nå, type må skifte om natten og snu dyne og pute. Er blaut i håret når jeg står opp til og med. Er vanligvis er frysepinn. Kan hormonspiral hjelpe på dette? 

Anonymkode: 1aa4c...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er selv plaget med langvarige blødninger pga. myomer. Jeg har hormonspiral og føler at det bare har blitt værre. Neste steg for meg er Esmya, håper jeg slipper disse blødningene i sommer. Er utrolig lei :(

Anonymkode: 7ac98...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Til dine spørsmål: 

Er det virkelig så komplisert å få fjernet myomene som hun antyder og beholde livmoren?

Svar:

Inngrepet med å fjerne myomer (muskelknuter) er i og for seg ikke vanskelig, men det oppstår ofte sammenvoksinger etterpå, og det er stor risiko for at muskelknutene kommer tilbake (ca 50%), og en ny operasjon, evt fjerning av livmoren kan bli komplisert

Kan muskelknutene mine av de størrelsene faktisk være grunnen til smertene? (Det føles slik for meg). Men det virker som om gynekologen ikke helt tenker det og mest opptatt av blødningene. 

Svar:

Det er ikke så vanlig at muskelknuter gir smerte, men det kan i tillegg være det som man betegner som adenomyose, kjertler i muskellaget. Her kan hormonspiralen ha effekt.

Kan nevne at jeg er under utredning hos urolog grunnet urinretensjon i perioder, som en tenker er psykisk. Skal på cystoskopi. Har lært katerisering selv. Nå tisser jeg ofte pga press på blæren og mulig ufullstendig tømming av blæren. (Verdt å merke seg at dette føltes bedre under Esmya kuren).

Svar:

Muskelknuter kan i noen tilfeller gjøre det vanskelig mht vannlatningen med hyppigere trang, evt problem med å få i gang vannlatningen eller å få tømt blæren.

Har veldig mye nattesvette nå, type må skifte om natten og snu dyne og pute. Er blaut i håret når jeg står opp til og med. Er vanligvis er frysepinn. Kan hormonspiral hjelpe på dette? 

Svar:

Nei, her har hormonspiralen ingen effekt. Jeg vet ikke hvordan det er med dine menstruasjoner, men du kan få sjekket østrogennivået.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før Esmya kuren var mensen relativt regelmessige, men med store blødninger og smerter. Nå som jeg tar cerazette er det frem og tilbake med blødninger og ikke noe mønster. Kan jeg likevel ta hormonprøver? 

Kan legge til at jeg hadde problemer med nattesvette to-tre dager før mensen før jeg startet på Esmya, så jeg visste alltid at nå nærmet det seg at mensen kom. Men nå er det stort sett hver natt, uavhengig av blødninger. 

Anonymkode: 1aa4c...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, du kan måle østrogenmengden, østradiol, men ikke FSH og LH.

 

Vennlig hilsen Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...