Gå til innhold

Plutselige blødninger etter lang tid


Frøkenen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk satt inn hormonspiral for 1,5 - 2 år siden. Hadde mye kluss i begynnelsen med konstante småblødninger og brun utflod, det varte i 4-5 mnd. Etter det har jeg vært helt blødningsfri. Nå derimot, har det blusset opp igjen, og det finner jeg merkelig siden jeg har vært uten blødninger så lenge. Den første kom ut av det blå, varte litt over en uke i variende mengde, farge etc. Det minner litt om jordtilblandet vann inniemellom, spesielt det som viser seg i toalettskålen. Jeg bestilte legetime, og det stoppet selvfølgelig et par dager før jeg hadde time, alle problemer forsvinner jo når man skal til legen...... Der ble det tatt klamydiaprøve og celleprøve. klamydia var negativ, ikke hørt noe om den andre. Dette er ca en mnd siden nå. Etter undersøkelsen var det påan igjen noen dager. Deretter et lite opphold, før det startet på igjen etter et samleie (hadde drukket alkohol, og har noen forstyrrelser i blodet - utdyper lenger ned)
Så trodde jeg det endelig stabiliserte seg, men neida.. Nå har jeg fått urinveisinfeksjon, noe jeg har vært en del plaget med oppgjennom årene, startet på selexid og er snart ferdig. Hadde også samleie for et par dager siden, i tillegg til en forkjølelse og en sykkeltur, som sikkert anstrengte kroppen en del siden jeg ikke er en aktiv sykler til vanlig. Blødningen kom samme dag som syklingen. Har lest om folk med hormonspiral som får blødninger hver gang de trener? 
Det har også vært en del stress i det siste med eksamenstid og høytidsfeiringer med familie - alt på samme tid. Jeg har SLE, antifosfolopidsyndrom, ITP - men blodplatene har vært fine lenge, dog har jeg noe tyntflytende blod, får lett blåmerker. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Tar brufen retard også, periodevis.
Hos legen ble det konkludert med at det sikkert var tilfeldig, og det er ikke bra nok for meg, for slik vil ikke jeg ha det. 
Det jeg har fundert på er om bakovervendt livmor kan ha noe med saken å gjøre, eller en soppinfeksjon, kan den gi blødninger? Jeg har også veldig tørre slimhinner som følge av SLE, inkludert nedentil. Jeg har hatt litt treg mage periodevis i det siste, kan det legge et trykk og irritere? Kan tyntflytende blod påvirke dette, siden spiralen ligger fysisk borti slimhinnen? Denne siste gangen startet det med en sparsom mengde med litt rosa utflod og friskt blod, så er det over på brun gugge. Kan UVI ha noen innvirkning? 
Siden jeg har dette antifosfolopidsyndromet så er det ikke så mange alternativ innenfor prevensjon. Har også hatt økte tilfeller av migrene de siste ukene. 
Jeg kan ikke si sikkert om jeg har noen andre symptomer, litt magesmerter og slik er det, men det har jeg innimellom. Blant annet et kraftig "drag" fra magen og helt ned i underlivet, som ofte resulterer i at jeg ikke kan bevege meg eller stå oppreist på noen minutter, det er stikkende vondt, kjennes ut som noe skal slite av, men det er veldig kortvarig. Denne kan også komme dersom jeg strekker meg. 
Jeg fødte i uke 27 pga blodpropp i morkake, hastekeisersnitt, dersom det kan ha noen innvirkning på dette her.


Helt til slutt - finnes det noen gode andre alternativ til prevensjon uten risiko for blodpropp? Dersom dette fortsetter blir det veldig uforutsigbart for meg, og det er altfor ofte. Snakker om effektiv prevensjon, der det er flere dager i mnd med blødning enn dem med "fritt fram" ;) Åja, og jeg er 24 år gammel.
Håper det ikke ble for rotete dette her! Venter i spenning på svar, takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er svarene på dine konkrete spørsmål:

Blødningen kom samme dag som syklingen. Har lest om folk med hormonspiral som får blødninger hver gang de trener? 

Svar: Stress kan stoppe menstruasjonssyklus, men ikke gi mer blødning. Øket blødningstendens kan også gi mer blødning fra livmoren. Cyklokaprontabletter kan hjelpe, da må du ha resept.

 Det jeg har fundert på er om bakovervendt livmor kan ha noe med saken å gjøre, eller en soppinfeksjon, kan den gi blødninger?

Svar: Intet av dette kan gi blødninger.

Jeg har også veldig tørre slimhinner som følge av SLE, inkludert nedentil. Jeg har hatt litt treg mage periodevis i det siste, kan det legge et trykk og irritere?

Svar: Tørre slimhinner kan hos eldre gi blodig utflod, men jeg anser det som lite sannsynlig hos deg. Treg avføring og trening kan gi litt blødning hvis det er forandringer på livmorhalsen, men det er ikke påvist hos deg,

Kan tyntflytende blod påvirke dette, siden spiralen ligger fysisk borti slimhinnen? Denne siste gangen startet det med en sparsom mengde med litt rosa utflod og friskt blod, så er det over på brun gugge.

Svar: Som sagt, økt blødningstendens kan gi blødninger.

Kan UVI ha noen innvirkning? 

Svar: nei

Siden jeg har dette antifosfolopidsyndromet så er det ikke så mange alternativ innenfor prevensjon. Har også hatt økte tilfeller av migrene de siste ukene. 
……………….
Helt til slutt - finnes det noen gode andre alternativ til prevensjon uten risiko for blodpropp?

Svar: Du kan bruke all prevensjon som ikke inneholder østrogen, dvs. Cerazette piller, prevensjonsstaven Nexplanon og p-sprøyten Depo-Provera.

Det var visst svar på alle dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...