Gå til innhold

Gynekologen: voldtatt som barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har ikke snakket med lege eller gynekolog om dette før, men jeg er nysgjerrig på om man etter å ha blitt voldtatt som barn kan få permanente skader i underlivet som gjør sex smertefullt senere i livet.

Da jeg var 7,5 år våknet jeg en natt av at en nær slektning dro ned pysjamasbuksa og trusa mi, og la seg over meg. Jeg skjønte ikke hva som skjedde. Han var så tung at det var vanskelig å puste. Så kjente jeg at noe kom opp mellom beina mine, og så en intens smerte. Smerten jeg husker er hovedsakelig nederst i magen, ikke ved noen åpning i underlivet. Akkurat mellom navelen og venusberget. En dyp, dump, og ekstremt intens smerte for hvert støt. Den verste smerten jeg har kjent. Jeg lå på magen, med mannen oppe på meg. Og jeg vet faktisk ikke om jeg ble voldtatt i skjeden eller i endetarmen. Jeg vet ikke nok om hvor utviklet ei jente kan være i 7,5-årsalderen kan være nedentil, og om skjeden er utviklet nok til å få plass til en penis. I endetarmen tenker jeg at det er bedre plass, med tanke på at størrelsen på avføring som kan komme ut kan være like stor som hos voksne. Jeg skulle gjerne visst i hvilken åpning det var men det var ikke noe jeg tenkte på i øyeblikket jeg ble voldtatt. 

Jeg kan ikke huske smerter eller sårhet dagen etterpå. Men det hadde jeg helt sikkert. Det er bare det at jeg var så nummen i hodet, at jeg ikke kjente kroppen min i det hele tatt. Sånn jeg kan huske det, i alle fall. Jeg kan heller ikke huske blod. Ingen ting.

Etter at jeg begynte å ha sex ette eget ønske i 16-årsalderen, har jeg alltid hatt smerter under samleie. Ikke i skjeden, men på samme sted, mellom navelen og venusberget, ved dype støt. Jeg klarer likevel å nyte sex, selv om det alltid er vondt og godt samtidig. Kan jeg ha blitt permanent skadet på noen måte? Jeg har vært hos gynekolog to ganger i mitt liv, og aldri fått høre at noe ser unormalt ut. Men hvis det er mulig at voldtekten kan ha noe med dagens smerter og gjøre, så kanskje jeg skal nevne det for en gynekolog? Jeg vet ikke. Det er veldig vanskelig å snakke om. Jeg er 26 år.

Anonymkode: 2c509...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjære deg. Tenkt mye på det du skrev. Det gjør så vondt å lese. Man mangler liksom ord til trøst..... Jeg har selv opplevd overgrep og jeg ønsker deg alt godt . 

Håper du får svar på spørsmålet ditt i dag. 

Anonymkode: 17017...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at det er fint at du tar det opp, det er aldri for sent å få et så stort traume bearbeidet. Hva det skjedde den gangen er vanskelig å si, men hadde det vært inntrengning i skjeden ville det sannsynligvis etterpå ha vært blødning, og smertefulle rifter ved analt samleie.  Man kan ikke etter så mange år se om det har oppstått skade. Mange kvinner som har vært utsatt for overgrep sliter i ettertid med seksuallivet og har smerter selv om de ikke har permanente skader. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med et voldtektssenter for samtale og evt undersøkelse. Det er mulig at de bare tar imot akutte problemer, men kanskje de kan henvise deg til psykolog/psykiater.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Grusomt å lese, men bra at du setter ord på det! Har opplevd overgrep selv som barn, så kjenner til smerten. 

Vet ikke hva jeg skal si, tenker masse på deg <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tar sjansen på å lansere en liten teori, selv om jeg ikke er gynekolog, og ikke engang har livmor:

Kan det være at han støter for dypt inn i deg og treffer livmorhalsen? Noen synes det er vondt. Kanskje dere kan prøve en stilling hvor han ikke kommer så dypt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...