Gå til innhold

Tørr ikke si til lege og gynekologen min at jeg trolig har endometriose.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har mistanke om at jeg har endometriose. Men tørr ikke å si det til verken legen min eller gynekologen min. Redd for hva slags undersøkelser jeg må igjennom. Har ikke lyst å igjennom kikkhullsundersøkelse. Ikke bli lagt i narkose. Ikke lyst å måtte ha sår med sting på magen. Ikke lyst til at lege og gynekolog skal begynne å romstere i underlivet mitt. Har skrekk for å miste kontrollen. Skrekk for instrumenter i underlivet. Så jeg tier og knasker p-piller. Men kjenner jeg har smerter under mensen. Å dagene før mensen. Holder pusten i flere sekunder hver gang jeg får akutt stikking i analen. Vondt å sitte når jeg får slike stikkinger.Å knyter rompeballene sammen i panikk å stønner mens det står på. Det gjelder om jeg står,ligger eller sitter. Har hatt det siden jeg var i 20 årene. Er i dag 43 år. Kan også si at jeg under mensen har ofte øm mage. Får vondt av å spise paracet som smertestillende. Stemmer det at det går over i overgangsalderen? Så jeg har igjen ca 7 år med dette? Om jeg er heldig. Ps: vet ikke om det har noe å si, men når det tas celleprøver av meg så må det gjøres med det minste spekulumet for jomfruer. Ellers får jeg vondt. Å det er kun gynekologen som klarer å gjøre det på meg. Ingen smerter til gynekolog. Leger Er så klumsete og usikre over situasjonen at jeg får vondt. Da blir det til at jeg blir redd, usikker og anspenner meg.

 

Hilsen frøken legeskrekk for instrumenter. :(

 

Anonymkode: 5c0bb...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo valget mellom å ha det slik du har det nå og ikke motta legehjelp for å få det bedre, eller å trosse angsten (ligger det noe mer bak?) for at noen skal røre deg nedentil og få det bedre.

Når det gjelder arr og sting etter kikkhull så blir det ingenting, dvs. du får 2-3 sting i navlen, men om det blir noe arr så blir jo det i navlen og det er ikke synlig uansett. Og om arret nå hadde blitt synlig - hadde det ikke vært bedre med et lite arr på magen enn store smerter hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er typisk for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).  

Det er absolutt ikke grunn til at du skal gjennomgå ‘full utredning’. Du står allerede på p-pille, og det er første valg av behandling for endometriose. Du skal bare ta dem uten pause (altså uten de inaktive pillene), så slipper du menstruasjonene. Kommer det likevel en ‘gjennombrudsblødning’, så tar du tre dagers pause og fortsetter. Etter et år blir de fleste blødningsfri. Du kan også få en p-sprøyte som settes hver 3.måned, den brukes også som behandling for endometriose. Ja, de fleste blir kvitt smertene etter overgangsalderen.

For smerter kan du bruke Ibux eller Naprosyn.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Da skal jeg forsøke med å ta p-pillene uten pause. Visste heller ikke at p-sprøyta behandlet mot endometriose. ikke særlig begeistret for sprøytestikk. Så tviler jeg tørr det. skrekk for det meste i lege yrket.

Hilsen frøken legeskrekk.

Anonymkode: 5c0bb...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvilken p-pille bruker du? Jeg går ut fra at du ikke røyker og ikke er overvektig? Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvilken p-pille bruker du? Jeg går ut fra at du ikke røyker og ikke er overvektig? Hilsen Mette

Bruker Yasmin 21. Har aldri røyket. Ikke overvektig. Var til lege mai 2016 for føflekk, å nevte at jeg hadde lagt på meg. Legen gliste og sa jeg var langt i fra å gå over grensen å veie for mye.

Hilsen frøken legeskrekk

Anonymkode: 11c42...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Kanskje du skulle bruke den svakere Yasminelle, eller helst Yaz som inneholder 24 aktive piller, da behøver du bare å kutte ut 4 piller?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja bruke brett med 24 piller i stedet for 21? Er det bedre å gå på brett til brett på de? Altså, jeg har visst aldri forstått helt forskjellen på 21 brett og 28 brett... Da må jeg kontakte lege, å jeg hater det. Gruer meg til at leger skal evt. begynne å undersøke meg. Eller i hvertfall komme på den ideen om å gjøre det. Har vært til gynekolog i vinter. Så jeg håpet jeg slapp noe kontakt med leger på lenge. Stressende faktor begge deler. Både lege og gynekolog. Gynekologen fortsatte å skrive ut Yasmin 21, da jeg fungerer bra på de. Turte ikke si noe om endometriosen. Å ikke spurte hun heller.

Hilsen frøken legeskrekk

Anonymkode: 11c42...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

21 piller er aktive, de siste 7 piller er 'sukkerpiller' som skal hoppes over hvis man ønsker å slippe blødninger.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...