Gå til innhold

Bytte hormonplaster


Kristine1974

Anbefalte innlegg

Kristine1974

Hei, jeg er i overgangsalder og skal forsøke å bytte fra Estalis 50 mcg til Estradot i kombinasjon med naturlig progesteron (progesteronkrem). Jeg har fjernet livmor så må ikke ha progesterontillegg men ønsker å ta det pga forhistorie med endometriose. Tilsvarer Estalis 50 mcg Estradot 50 mcg? Estradot er også bioidentisk østrogen slik som Estalis? (Jeg har dårlig erfaring med syntetisk østrogen men tåler godt østrogenet i Estalis. Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg tror naturlig progesteron på samme måte som naturlig østrogen virker bedre på meg/har færre bivirkninger). 

Endret av Kristine1974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Østrogenmengden i Estalis og Estradot 50 mikorg er den samme, men Estalis er nok litt mer effektivt mot symptomer fordi det også inneholder det progesteronlignende hormonet noretisteron som ved nedbryting har en østrogen effekt. Det østrogen som er i plastrene er østradiol som også finnes i tabletter (Progynova) og som er identiske med det eggstokkene produserte. Det er ikke vist at progesteronkremen har effekt ved endometriose. Estradot finnes i mange styrker, du bør velge den svakeste som har effekt (men det avhenger litt av din alder).

Vennlig hilsen Mette

PS jeg ser nå av underskriften at du er 43 år, da bør du ha minst 50 mikrog Estradot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...