Gå til innhold

Sterle menstruasjonssmerter


doretha

Anbefalte innlegg

 
 
Jeg er en kvinne på 27 år som sliter med svært sterke menstruasjonssmerter. Hverken Ibux, Naproxen eller Paracet har tilfredsstillende effekt de første dagene. Jeg har ikke barneønske, og ble sterilisert i 2015, etter å ha fylt de 25 årene som loven krever for dette inngrepet.
På grunn av sterke smerter i forbindelse med menstruasjonen, fikk jeg innsatt hormonspiral(Mirena) for litt over et år siden. Før dette, var bødningene svært rikelige og langvarige. Etter innsettelsen har mengden avtatt, men smertene er fortsatt sterke, og blødningene varer stadig i over en uke, som tidligere. 
Jeg føler meg sliten og lei etter nesten 15 år med disse smertene, og har derfor et sterkt ønske om å bli kvitt dem. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen mulighet for å få fjernet livmoren i min alder, situasjonen min tatt i betraktning? Jeg har strengt tatt ingen nytte av livmoren, og tanken på å slite med invalidiserende smerter i opptil 25 år til, skremmer meg.
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du vært grundig undersøkt, f.eks. med ultralyd eller MR av livmoren? Du kan ha den tilstand som betegnes adenomyose hvor det er kjertler i livmorens muskulatur, en slags endometriose, hvis du har hørt om det. Det kan ikke ses ved laparoskopi. Du har nå forsøkt hormonspiral som er første valg for behandling, men det virker ikke godt nok for deg. Å fjerne livmoren er da et alternativ. Det er at du er ung taler faktisk for å fjerne livmoren, i og med at du ikke skal ha barn og i og med at det er kanskje 25 år til overgangsalderen. En mulig bivirkning er risiko for litt tidligere overgangsalder, høyst et par år. Noen kan få endret vannlating. Seksuallivet påvirkes ikke negativt.

Operasjonen foregår i dag hovedsakelig som kikkhullsoperasjon som medfører noen små snitt i huden. Hjemreise etter 1-2 dager og sykmelding noen uker, litt avhengig av inngrepet.

Jeg synes du skal diskutere mulighet med din lege og få henvisning til en gynekologisk avdeling for vurdering.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært undersøkt utover vanlig gynekologisk undersøkelse. Vil man kunne se adenomyose ved vanlig ultralyd ved GU? 

Jeg har hørt om muligheten for at overgangsalderen muligens kan komme ett til to år tidligere etter at livmoren har blitt fjernet, men tenker at det tross alt har liten betydning. Er det mulighet for å slite med inkontinens etter en hysterektomi? 

Jeg har registrert at noen hevder at livmorhalsen kan ha betydning for seksuallivet, stemmer dette? Eller er det å foretrekke å både fjerne livmoren og livmorhalsen(for meg fremstår dette I utgangspunktet som det beste valget)?

Jeg skal be legen min om henvisning til en gynekolog for videre vurdering. Hvor lang ventetid kan jeg forvente før en operasjon? Er det eventuelt mulighet for å få inngrepet utført privat?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke vært undersøkt utover vanlig gynekologisk undersøkelse. Vil man kunne se adenomyose ved vanlig ultralyd ved GU? 

Svar: En dyktig gynekolog kan se adenomyose, men det kan være vanskelig. Det er imidlertid dine symptomer som er avgjørende for å velge operasjon

Jeg har hørt om muligheten for at overgangsalderen muligens kan komme ett til to år tidligere etter at livmoren har blitt fjernet, men tenker at det tross alt har liten betydning. Er det mulighet for å slite med inkontinens etter en hysterektomi? 

Svar: Noen få kan få problemer

Jeg har registrert at noen hevder at livmorhalsen kan ha betydning for seksuallivet, stemmer dette? Eller er det å foretrekke å både fjerne livmoren og livmorhalsen(for meg fremstår dette I utgangspunktet som det beste valget)?

Svar: Det er ulike syn på det spørsmålet. Anatomisk er det ikke noe ved livmorhalsen som har betydning for god sex. Hvis den beholdes kan det medføre blødninger, og det må tas regelmessige celleprøver som hos andre kvinner. Fjernes livmorhalsen kan du ikke få livmorhalskreft.

Jeg skal be legen min om henvisning til en gynekolog for videre vurdering. Hvor lang ventetid kan jeg forvente før en operasjon? Er det eventuelt mulighet for å få inngrepet utført privat?

Svar: Det er fritt sykehusvalg. Gå inn på nettstedet ‘helsenorge.no’ for å se ventetider. Her kan du i tillegg se hvor mange operasjoner som årlig utføres på avdelingen, det har også betydning, det sier noe om kompetansen. Operasjonen kan utføres privat, men er det grunn til å betale ca 30.000 kr for noe du kan få gratis?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår dette, er det altså vanskelig å avgjøre om det foreligger adenomyose? Symptomene mine har vært på grensen til invalidiserende veldig lenge, og har bare forverret seg med årene. Ønsker derfor svært sterkt å bli kvitt dette problemet...

Takk for oppklarende svar angående fjerning av livmorhalsen. Jeg orker ikke tanken på å skulle fortsette å slite med blødninger(og eventuelt smerter?)etter operasjonen, og vil da definitivt be om fjerning av både livmor og livmorhals. Jeg håper og tror at dette er noe jeg selv er i min rett til å velge i forbindelse med et inngrep?

Jeg skal sjekke ventelister og antall operasjoner som utføres på Helsenorge.no. Det er selvsagt ingen grunn til å betale minst 30 000 for en operasjon dersom jeg kan få den utført gratis via det offentlige helsevesenet. Tanken min i den forbindelse var bare at det muligens er et alternativ å forsøke å få en hysterektomi privat dersom det offentlige helsevesenet svarer nei til å uføre operasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
På 28.5.2017 den 22.47, doretha skrev:
 
 
Jeg er en kvinne på 27 år som sliter med svært sterke menstruasjonssmerter. Hverken Ibux, Naproxen eller Paracet har tilfredsstillende effekt de første dagene. Jeg har ikke barneønske, og ble sterilisert i 2015, etter å ha fylt de 25 årene som loven krever for dette inngrepet.
På grunn av sterke smerter i forbindelse med menstruasjonen, fikk jeg innsatt hormonspiral(Mirena) for litt over et år siden. Før dette, var bødningene svært rikelige og langvarige. Etter innsettelsen har mengden avtatt, men smertene er fortsatt sterke, og blødningene varer stadig i over en uke, som tidligere. 
Jeg føler meg sliten og lei etter nesten 15 år med disse smertene, og har derfor et sterkt ønske om å bli kvitt dem. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen mulighet for å få fjernet livmoren i min alder, situasjonen min tatt i betraktning? Jeg har strengt tatt ingen nytte av livmoren, og tanken på å slite med invalidiserende smerter i opptil 25 år til, skremmer meg.
 
 

Vil bare si at etter jeg begynte på p.sprøyten har jeg ikke vondt lenger, jeg hadde ekstreme smerter og blødde veldig mye. Fikk noen piller for blødningen men turte ikke ta dem, det er så godt å slippe det styret. Var også veldig ustabil når jeg hadde mensen og før jeg fikk den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vil bare si at etter jeg begynte på p.sprøyten har jeg ikke vondt lenger, jeg hadde ekstreme smerter og blødde veldig mye. Fikk noen piller for blødningen men turte ikke ta dem, det er så godt å slippe det styret. Var også veldig ustabil når jeg hadde mensen og før jeg fikk den. 

Jeg er kjent med at noen har nytte av p - sprøyte, men så vidt meg bekjent inneholder den gestagen, akkurat som hormonspiral? Dermed er jeg usikker på om den vil være til hjelp for meg, når hormonspiralen ikke er i stand til å fjerne smertene mine, og bare har begrenset effekt på blødningene? Videre er vel ikke p - sprøyte noe msn er anbefalt å bruke over flere år, grunnet økt fare for benskjørhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 minutter siden, doretha skrev:

Jeg er kjent med at noen har nytte av p - sprøyte, men så vidt meg bekjent inneholder den gestagen, akkurat som hormonspiral? Dermed er jeg usikker på om den vil være til hjelp for meg, når hormonspiralen ikke er i stand til å fjerne smertene mine, og bare har begrenset effekt på blødningene? Videre er vel ikke p - sprøyte noe msn er anbefalt å bruke over flere år, grunnet økt fare for benskjørhet? 

Ok, ville bare prøve å hjelpe :) 

Vet ikke hva den inneholder i grunn, men jeg blør ikke i det hele tatt. Ja kan vel få benskjørhet av det, men jeg har brukt den i mange år. Legen sa jo at jeg ikke skulle ta den for lenge, men det tror jeg han har glemt. Tar så lenge jeg får :) Alt for å slippe smerter, humørsvingninger og store blødninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt time til fastlegen min. Jeg kommer til å be om henvisning videre der. Kan legen min henvise direkte til gynekologisk avdeling på sykehuset, eller må jeg først til gynekolog, som så henviser til utredning på sykehuset? Og er det relevant på noe vis at jeg har arvelig risiko for blodpropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Legen kan henvise direkte til sykehusets gynekologiske poliklinikk. Noen har så lang ventetid at de henviser til privatpraktiserende gynekolog. Blodpropprisikoen må du opplyse om, men den har ellers ikke betydning.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg på henvisning direkte til sykehusets gynekologiske poliklinikk. Takk så mye for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...