Gå til innhold

Spotting etter overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har ikke hatt menstruasjon på ca 2 år. Onsdag hadde jeg samleie og det var smertefullt. Torsdag hadde jeg brunlig, beskjeden utflod. I går var det litt friskt rosarødt blod på papiret når jeg tørket etter toalettbesøk og i dag er det igjen litt brunlig utflod. Det er for meg den tiden jeg brukte ha mens i mnd og jeg har det "draget" over korsryggen som jeg brukte ha da. Med andre ord kjennes det litt ut på kroppen som om jeg har mens. Jeg blir så engstelig av dette her, da man jo hører at man ikke skal blø/spotte så lenge etter siste menstruasjon. Og jeg har ikke opplevd det på lenge. Er dette mer normalt enn jeg tror og noe jeg kan slappe av med eller bør jeg oppsøke lege/gynekolog snarlig?

Andre som har erfart dette etter mange mnd uten mens og kan berolige meg med at dette kan være helt normalt?

Bruker ingen hormonpreparater. Og et par år siden siste undersøkelse nedentil hos lege.

Anonymkode: 14271...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har ikke hatt blødninger på to år, så jeg regner med at du er ca 50 år eller litt mer? Ditt hormonsystem har ingen erindring om ‘syklus’, så den forklaring faller bort. Mest av alt tror jeg blødningen skyldes at slimhinnen i skjeden er blitt tynn og skjør på grunn av østrogenmangel. Etter overgangsalderen stopper østrogenproduksjonen i eggstokkene.

For å utelukke andre og mer alvorlige årsaker, bør du absolutt få en undersøkelse. Få time hos din fastlege som evt kan henvise deg til gynekolog. Legen kan se på slimhinnen, og vurdere om den viser tegn på blødning. Med ultralyd kan slimhinnen inne i livmoren vurderes, og det kan tas celleprøve fra livmorhalsen og fra livmorens innside (med pipelle, et slags sugerør). Det er 90% sannsynlighet for at det er normale forhold, men altså en liten risiko for at det kan være ondartede forhold. Ved normale forhold, bør du diskutere lokal østrogenbehandling med legen for å unngå liknende blødninger.

Du skal altså ikke slå deg til ro, men få det avklart.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Mette!  Takk for utfyllende svar. Jeg er 53 og min kjære samboer fant årsaken ved å ta en titt. Jeg har fått et godt synlig rift på  innsiden i slimhinnen. Så det er nok mest trolig der dette stammer fra. Jeg tar kontakt med fastlege for undersøkelse uansett siden det er noe tid siden sist.

Et spm om lokal østrogenbehandling: er det mye bivirkninger/risiko relatert til det eller vil det kun bidra positivt i mitt tilfelle med tynne slimhinner, sårhet og tørrhet?

Anonymkode: 14271...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så fint med oppklaring. Lurt å få en sjekk likevel. Det er ingen bivirkninger relatert til lokal østrogenbehandling. Preparater som Ovesterin kan kjøpes uten resept.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg vil gjerne gjøre en oppdatering her da jeg selv ble svært engstelig pga blødning så lang tid etter opphørt menstruasjon. Jeg syntes det var vanskelig å finne en naturlig forklaring på dette på nettet og ble derfor etterhvert svært bekymret og urolig. Jeg tenker at min oppdatering kanskje kan berolige andre om de skulle oppleve noe lignende. Det er nemlig i følge gynekolog ikke sjelden at kvinner opplever flere blødninger selv år etter endt menstruasjon uten at dette skyldes noe skummelt.

Noen dager etter at jeg skrev hovedinnlegget oppdaget jeg en stor, hard klump koagulert blod ved toalettbesøk og tanken på at dette skyldtes et rift eller lignende forsvant rimelig fort og engstelsen vokste. Jeg ringte derfor og fikk time hos gynekolog privat. Det tok bare en dag takk og lov da jeg på dette tidspunktet hadde begynt å engste meg mer og mer.

Jeg ble under konsultasjonen stillet en rekke spørsmål og beroliget av gynekolog med at dette kunne være en normalvariant av endt overgangsalder med en blødning etter flere år. Det kunne skyldes alt fra samleie, til trening til rett og slett at kroppen selv bestemmer når det hele skal være over, slik hun forklarte.

Den fysiske undersøkelsen foregikk på vanlig måte og med ultralyd. Alle forhold så helt normale ut ved undersøkelsen og prøver ble tatt. Hun så at jeg var "ferdig" på eggstokkene, så dette var altså ingen menstruerende. Jeg ble beroliget med at det var ingen grunn til å bekymre seg i ventetiden da hun ikke så noen tegn til at noe skulle være galt. Helt normale forhold. Prøvesvarene har tatt sin tid, uvisst av hvilken grunn. Jeg har klart å være rolig i tiden det tok og de var normale.

Så skulle du selv oppleve blødninger inntil 5 år etter menstrasjonrsopphør er det ingen grunn til å gjøre rom meg, bli helt ute av seg. Bestill imidlertid alltid time hos gynekolog for undersøkelse. Jeg skriver mest dette fordi jeg synes informasjonen man finner på nett er sparsom når det kommer til at slike blødninger kan være helt normale. Jeg fant det ingen steder og tenker derfor at mine ord, om du er engstelig, kanskje kan berolige andre i samme situasjon inntil undersøkelse.

Anonymkode: 14271...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt klare regler for tiltak når det kommer blødning mer enn ett år etter menopausen (siste menstruasjon). Det bør undersøkes for å utelukke kreft. Risiko for livmorkreft er ca 10%, men det bør oppdages tidlig for effektiv behandling. For 90% er det altså ikke farlige forhold, og det er en trygghet å få beskjed om det.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...