Gå til innhold

uteblitt mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle hatt mensen for en uke siden, men den er enda ikke kommet. Jeg er også hundre prosent sikker på at jeg ikke er gravid. Har lest at mensen kan utebli pga stress men jeg har i bunn og grunn vært svært stresset i mange måneder nå, og mensen har kommet på tiden. Ellers har jeg jo lest at ulike sykdommer som feks hjernesvulst kan forårsake dette, men jeg tok nylig MR av hjernen pga psyken. Er i hvert fall svært bekymret over om dette kan skyldes noe alvorlig. Da jeg har hatt mensen i 4 år nå (fikk mensen ganske sent i en alder av 14), og mensen har aldri uteblitt så lenge fra forventet dato før. Noen som vet hva dette kan skyldes?  

Anonymkode: cf0b0...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva dette kan skyldes?  

Anonymkode: cf0b0...8b6

Høres helt normalt ut. Jeg kunne plutselig få mensen med to ukers mellomrom eller to uker over tiden på den alderen. Ikke unormalt at hormonene ikke er på rett kjør ennå når du er så ung. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke over tiden trenger ikke være noe som helst. Forutsatt at du ikke er gravid, men det er du jo sikker på.

Ikke tenk på alvorlige sykdommer - hvis du virkelig skulle være så uheldig å bli alvorlig syk (noe som er svært lite sannsynlig i din alder), vil du nok få tydeligere symptomer enn litt forskjøvet mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er faktisk først når menstruasjonen har vært borte i 3 måneder, at man starter utredning (noen mener man kan vente til det har fått et halvt år, men jeg synes personlig at det er lenge). Jeg synes ikke vi skal begynne å spekulere på mulige årsaker før vi vet om det er grunn til det. Hvis du ikke har fått menstruasjon innen en måned, kan du sende en ny tråd, så kan vi snakke mer sammen.

 

Da du nevner det med hjernesvulst, så kan vi godt ta det ‘på sparket’. En godartet svulst på hypofysen kan sende ut et hormon, prolaktin, som hemmer eggløsning og dermed menstruasjon. En slik svulst kan behandles med medikament, den skal ikke opereres og er ikke farlig. Det er en sjelden årsak til stopp i menstruasjon.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...