Gå til innhold

Bør jeg ta 3 dagers fri p-pille pause?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, i vinter fikk jeg et råd fra deg om å bare fortsette med p-pillebrett til p-pillebrett selv om jeg blødde. Det gikk dårlig. Ga opp og tok en 3 dagers pause midt i brett nr 2 i rekken. Da hadde jeg blødd i 2,5 uke. overkommelige mage-mensen-smerter. Dette var i jan/feb. Nå har jeg kommet midt i brett nr 4 og har blødd hver eneste dag siden 22. mai. Blødd i 6 uker snart nå. Begynte å blø i siste uken av brett nr 2. Det har vært ferskt rødt blod. Siste uken har jeg begynt å få blodklumper og skikkelig mensen smerter i korsrygg og mage regionen. Så intens at jeg ble kaldsvett og svimmel på jobb i går.Blir trøtt og får lyst å legge meg å sove midt på dagen. Jeg har begynt å gråte daglig uten at jeg forstår hvorfor. Blir fort irritabel. Bør jeg egentlig ta 3 dagers pille pause? eller skal jeg holde ut noen uker til, tilfelle det gir seg? Sjefen går ut i ferie til helgen, å da er jeg enerådig på jobben i hele juli. Må være i stand til jobben. Bekymrer meg at jeg blir svimmel. Hvordan er det egentlig at kroppen reagerer når den blør på p-pillen? Hvordan er det egentlig mulig å blø i 6 uker på p-pillen? Yasmin 21.

Mvh Kvinnen 44 år.

Anonymkode: fb0ab...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan jeg tolke det som du var blødningsfri fra februar til 22.mai? Det var da ikke så verst. Du blør nå rikelig, så da er det tid for en ny 3-dagers pause. Det kunne du ha gjort for lenge siden. Alt er mulig med hensyn til å blø på hormonell prevensjon. Med kombinasjonspillen og en ukes pause hver måned, kan det oppnås kontroll med blødningen, men var det ikke det du ville unngå?

Det er ikke kroppen som reagerer, men det er livmorslimhinnen, som reagerer, og det er ulikt fra kvinne til kvinne.

Prøv å holde ut i ett år, da mister 90% menstruasjonen, men blir det for vanskelig for deg, så kan du være nødt til å velge det tradisjonelle system med blødning hver måned.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for så raskt svar. Da tar jeg 3 dagers pause fra morgen til lørdagen. Prøver å unngå mensen hver mnd pga av endometriose. Får sånn smerter i mage/rygg og stikkinger i endetarmen. Generelt i dårlig form med mensen. Har ikke vært blødningsfri fra feb og til mai.

Begynte å blø 10 januar - 31 jan. Da tok jeg 3 dagers pille pause. Blødde til 5 feb.

 Bruker alltid å få spotting og blødninger i pillebrett nr 2. Så 24 feb- 3 mars tok jeg en planlagt mensen uke, for å slippe å få blødninger når jeg hadde time til gynekolog 10 mars.

Så fikk jeg spotting og blødninger 3. april- 16 april. Da var det pause i 5 uker før jeg fikk blødninger 22 mai- til i dag.

Livmorslimhinnen.. veldig intressant tema å lære om. Neste gang jeg er til gynekolog og tar ultralyd innvendig. Kan gynekologen se om jeg har kommet nærme overgangsalderen? Om hvor mange egg jeg har igjen? Eller må det sjekkes på andre måter enn innvendig ultralyd?

Nok en gang, takk for gode råd. 

 Mvh Kvinne 44 år.

Anonymkode: fb0ab...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, det finnes ingen metode for å se om du er ved å komme i overgangsalderen når du bruker p-pille.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...