Gå til innhold

Endometriose? Hysterektomi?


Arkekin

Anbefalte innlegg

Jeg snart time på gynekologisk poliklinikk, etter henvisning fra gynekolog. Oppsøkte gynekolog grunnet invalidiserende smerter før og under menstruasjon, langvarige blødninger og påfølgende ønske om hysterektomi.
Jeg har slitt med sterke menstruasjonssmerter og langvarige menstruasjoner fra 14 års alder, rundt to år etter første menstruasjon. P - piller forverret tilstanden. Har brukt hormonspiral fra 16 års alder, uten at den har effekt på smertene. De starter et par dager før menstruasjonen, og vedvarer så frem til den er over(blødningene varer for øvrig fra 9 til 14 dager). Jeg er sengeliggende store deler av denne perioden. Gynekologen min mener det kan foreligge endometriose eller adenomyose, men fant ikke tegn til dette på ultralyd. Jeg kan ikke ta MR grunnet metallklips i hodet. Er det sannsynlig at det foreligger endometriose/adenomyose? Bør jeg utredes videre for dette i forkant av en hysterektomi? Jeg blir nesten 24 innen timen, det foreligger ikke fremtidig barneønske.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke om menstruasjonene forsvant undre behandling med p-pille eller hormonspiral. Det viktigste moment ved hormonbehandling av endometriose er å stoppe blødningene. Jeg vil foreslå at du får utført laparoskopi før det tas bestemmelse om hysterektomi (fjerning av livmoren). En erfaren gynekolog vil kunne se om det er adenomyose i livmoren. Det er relativt sjelden i din alder. Vent i det lengste med å fjerne livmoren, det er et inngrep som ikke kan gjøres om og som i noen tilfeller kan i nye plager.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, menstruasjonene forsvant ikke under behandling med p - piller eller hormonspiral. Jeg fikk p - piller da jeg var 15, og forsøkte å ta dem kontinuerlig over nesten ett år. Jeg var da plaget med stadige blødninger, og smertene og plagene mine var enda verre enn før jeg begynte på p - piller. 

Etter nesten ett år med bortimot konstante plager ved bruk av p - piller, ba jeg om å få forsøke annen behandling. Jeg ble da henvist til gynekolog, og fikk innsatt hormonspiral. Dette nærmer seg 8 år siden. Hormonspiral bruker jeg fremdeles, og den ble sist skiftet for i underkant av 3 år siden. Menstruasjonene har jeg imidlertid fortsatt, og smertene er stadig like sterke, og har bare tiltatt med årene. Jeg har selvsagt forsøkt smertestillende, men det har ingen effekt på smertene; jeg er stadig nærmest kontinuerlig sengeliggende rett før og under menstruasjonen. Jeg er i praksis nede på rundt 10 velfungerende dager i måneden.

Ingenting ved tidligere ultralyd - undersøkelser har tydet på adenomyose i livmoren. Er det sannsynlig at det foreligger endometriose? Jeg har alltid trodd at endometriose ville forbedres ved p - pillebruk, og ikke forverres, og at det dermed var lite trolig at det forelå hos meg? Har heller ikke andre symptomer enn svært sterke smerter før og under menstruasjonen(langvarige blødninger er vel ikke et symptom på endometriose?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det viktigste ved hormonbehandling av endometriose er å stoppe blødningene, og det har man ikke oppnådd med den behandling  endometriose, men vi må vite hva som er årsak til dine plager. Langvarige blødninger er ikke symptom på endometriose, men kan disponere for endometriose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde ikke plager ved endometriose bedres ved hormonbehandling, uansett? Og i det minste ikke forverres? Er det hensiktsmessig med laparoskopi når sykdomsbildet mitt da strengt tatt ikke er typisk for endometriose?

Gynekologen min sa også at det var hensiktsmessig å finne ut hva som var årsaken til smertene mine i forkant av en fjerning av livmoren. Hun var imidlertid også inne på at det kunne være svært kraftig primær dysmenore og påfølgende sterke muskelkramper som lå til grunn. Om det stemmer, vil vel dette være vanskelig å påvise ved undersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på svar, da tanken på en lang prosess med utredning for en lidelse(endometriose)jeg ikke kan forstå at kan foreligge hos meg, skremmer meg...I utgangspunktet skulle jeg anta at et tiår med invalidiserende smerter og svært lav livskvalitet skulle være god nok grunn for å få fjernet livmoren, men det er muligens altfor optimistisk av meg å tro det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...