Gå til innhold

Menssmerter... en sytetråd😫


usikker

Anbefalte innlegg

Hjelpe hvor vondt jeg har i kveld!! Det må være minst 10 år siden sist jeg har kjent så sterke smerter!

Setter jeg meg ned i sofaen, støter det oppover i livmoren. Som smertelyn! Magen står ut som i 6 svangerskapsmåned! Krampene gjør hele meg anspent, jeg spenner alle muskler...

Livmormunnen er langt nedi kjeden, og kjennes åpen. Den er så hoven at jeg ikke kan kjenne trådene fra spiralen! 

Hjelpes! 

600 mg Ibux inntatt og jeg har kreket meg til sengs. 

Ett kjempestort syteinnlegg fra meg i kveld. Sov godt der ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, usikker skrev:

Hjelpe hvor vondt jeg har i kveld!! Det må være minst 10 år siden sist jeg har kjent så sterke smerter!

Setter jeg meg ned i sofaen, støter det oppover i livmoren. Som smertelyn! Magen står ut som i 6 svangerskapsmåned! Krampene gjør hele meg anspent, jeg spenner alle muskler...

Livmormunnen er langt nedi kjeden, og kjennes åpen. Den er så hoven at jeg ikke kan kjenne trådene fra spiralen! 

Hjelpes! 

600 mg Ibux inntatt og jeg har kreket meg til sengs. 

Ett kjempestort syteinnlegg fra meg i kveld. Sov godt der ute! 

Det hørtes voldsomt ut, om det er slik i dag også ville jeg tatt en tur på legevakten i tilfelle det er en betennelse eller noe. Høres ikke normalt ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke normalt at menstruasjonen skal være så smertefull. Jeg har ikke flere opplysninger om deg, men gjetter at du har en hormonspiral? Hvis du vil ha forslag om hjelp, må jeg kjenne din alder, om du har barn, om du har forsøkt annen behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! 

Bedre i dag heldigvis. 

Har kobberspiral, på 6 året. Har født to barn, men det er mer enn 15 år siden. Jeg selv er 43 år. 

I dag kommer smertene mer som sammentrekninger. Knip som varer i noen minutter av gangen. 

Jeg er helt støl bak i ryggen, etter å ha spent musklene så mye! 

Pleier ikke å ha menssmerter, derfor ble jeg så overrasket. Som regel har jeg korte, enkle menser, med vanlig mengde blødning. 

5 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ikke normalt at menstruasjonen skal være så smertefull. Jeg har ikke flere opplysninger om deg, men gjetter at du har en hormonspiral? Hvis du vil ha forslag om hjelp, må jeg kjenne din alder, om du har barn, om du har forsøkt annen behandling.

Vennlig hilsen Mette

 

Endret av usikker
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal ta en graviditetstest for å utelukke at det kan være abort/graviditet utenfor livmor. Det bør du få avklart ganske raskt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Here we go again 😰 

Ny mnd startet i går, og jeg har like vondt denne gangen! 

Har jo veer kjennes det ut som! 

Har nå inntatt 2 paracet, 2 naproxen og 2 pursennid! Har hard avføring, så kanskje det hjelper? Magen står ut! 

Jeg er ikke gravid... kanskje det er overgangsalder? Pleier ikke mensen å endre seg da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det kan være endometriose (hvor det er livmorslimhinne plassert på feil plass i bukhulen), eller kanskje heller varianten adenomyose hvor det er kjertelvev inne i livmorens muskulatur. Det er en godartet lidelse med symptomer i form av sterke smerter ved menstruasjon. Ved overgangsalderen forsvinner symptomene hos de fleste. Det kan være vanskelig å stille diagnosen, men ved ultralyd kan en erfaren gynekolog se forandringene. MR er den beste undersøkelsesmetode. Uansett om diagnosen er usikker, så anbefaler jeg at du bytter ut din kobberspiral med en hormonspiral. Det er første behandlingsforsøk ved adenomyose. Ellers er det bare fjerning av livmoren som er behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Selv takk, men jeg foretrekker en ny tråd når det har gått så lang tid. Da må jeg ha merarbeid med å samle alle trådene fra tidligere. En kort resyme i en ny tråde sparer meg for arbeid. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor hardt det er å slite når man får mensen. Jeg venter snart mensen, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg. Jeg gruer meg noe vannvittig, fordi jeg blir så dårlig når jeg har det. Føler meg ganske syk. Her går det også i ibux når jeg får mensen. Kraftig vondt i korsryggen, svimmel, hodepine, og magesmerter følger med. Og dagen før mensen så har jeg ofte en dag der jeg er i skikkelig dårlig humør. Det er vel normalt å ha slike smerter mer eller mindre når man får mensen... 

Jeg er 40 år, så trodde at dette kom til å avta etterhvert, men jeg har noen grusomme mensdager ennå. Blør ikke så voldsomt mye, men smertene er ganske plagsomme. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...