Gå til innhold

Spørsmål til M. Moen om hormonspiral og smerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er 31 år, fikk et barn for snart ett år siden, og fikk satt inn hormonspiral (mirena) i februar. Mye vondt rett etterpå, og blødninger i to måneder, men så har det stoppet og vært helt fint. 

I litt over en uke nå har jeg hatt noe som ligner menssmerter, men ikke blod, bare en bitteliten rosa blødning en dag. Jeg har vært plaget med sterke menssmerter før, men disse er litt annerledes, litt mer på sidene og ned mot lysken. Jeg har tenkt å ta en graviditetstest for å være sikker. Hva gjør jeg hvis den er positiv? Og hva gjør jeg hvis den er negativ og smertene fortsetter?

Håper du kan hjelpe. 

Anonymkode: 40a50...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en god ide å ta en graviditetstest for å utelukke graviditet som i verste fall kan sitte utenfor livmoren. Hvis testen er positiv, bør du fortest mulig søke lege for vurdering, og det bør gjøres med ultralyd for å sjekke graviditetens lokalisasjon. Hvis testen er negativ bør du også få en sjekk hos din fastlege for å utelukke infeksjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Takk for svaret!

Testen var negativ. Jeg var på ferie og skulle vente til jeg kom tilbake før jeg kontaktet legen. Så forsvant smertene helt en stund, og nå har jeg fått blødning som nesten ligner en vanlig menstruasjon. Trodde det ikke kom til å bli sånn etter at mensen forsvant og var borte i noen måneder. Kan det ha noen sammenheng med at jeg i perioden har trappet ned på ammingen? Har redusert til bare så vidt en gang i døgnet nå, sånn har det vært i to måneder. Har lurt på om det kan være noen hormonelle endringer eller noe som skjer, for jeg svetter også helt enormt noen netter, sånn at det renner, og ikke fordi det er veldig varmt i rommet e.l. 

Anonymkode: 40a50...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var en nyttig tilleggsopplysning det med amming, det har du ikke før informert om. Ja, det er sannsynlig at du nå er ved å få din syklus tilbake -med egen hormonproduksjon-og da kan det komme en innkjøringsperiode over noen tid. Hvordan det vil bli med dine blødninger, kan man ikke forutse, men etter ett år vil ca 20-25% miste menstruasjonen. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, skulle vel nevnt det, men tenkte ikke på det før etterpå. Men det er nyttig å vite, så trenger jeg ikke bekymre meg mer for dette med det første. Tusen takk!

Anonymkode: 40a50...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det blir en del ekstra arbeid når man ikke får de aktuelle informasjoner, men det er ikke alltid så lett å vite hvilke informasjoner legen ønsker.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...