Gå til innhold

Blødninger og ubehag etter biopsi av livmorhals


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

For nøyaktig en uke siden tok jeg en biopsi av livmorhalsen, på grunn av hpv-funn 2 celleprøver på rad. Jeg opplevde biopsien som veldig ubehagelig, nesten smertefull, og følte meg litt "herja" med underveis. Gynekologen sa ingenting under hele prosedyren, noe som førte til at jeg nok spente meg veldig, fordi jeg aldri visste når smertene skulle komme. 

Selve prøven har jeg fått svar på, den var helt fin, uten celleforandringer. Det jeg stusser litt over er at jeg fortsatt blør fra skjeden, en uke etter. Jeg blødde veldig mye første døgn - da rant det jevnt, men det roet seg neste dag. Jeg trodde det gradvis kom til å avta, men det har bare fortsatt, og jeg blør ca samme mengde som jeg pleier midtveis i en vanlig menstruasjon. Blodet renner tynnere enn menstruasjonsblod (og jeg skal ikke ha mensen på 12 dager ) og kommer hvis jeg reiser meg brått, løfter, løper og også i forbindelse med urinering og avføring. Er det vanlig å blø så mye etter biopsi?

Jeg har ikke feber, men har fått fryktelig stiv og nesten nummen korsrygg, noe jeg tenker også kan skyldes spenninger fra biopsien?Har ikke smerter fra magen/underlivet, selv om jeg kjenner det verker litt - men det kan vel også skyldes at hun var litt hardhendt? Fastlegen sa det hørtes ut som det var mye blod, men mente jeg kunne se det an litt, men i og med at jeg reiser på ferie de nærmeste dagene kunne det vært greit å høre om dette er normalt.

Anonymkode: 44e87...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så fint at det ikke var noe unormalt ved prøven! Det kan være ganske mye blødning etter biopsi, men det skulle minke etter hvert. Det at du blør ved løp, avføring etc. betyr bare at blodet som har samlet seg i skjeden tømmes ut. Jeg synes absolutt du skulle få en sjekk før du reiser på ferie. Jeg vil anbefale deg å ringe til gynekologen som tok prøve, evt ringe til det lokale sykehuset og prøve å få snakke med vakthavende gynekolog. Du kan også i helgen gå omkring legevakten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei! Jeg tok en biopsi av livmorhalsen i går pga celleforandringer i prøver fra i vår og tidligere i høst. Jeg er 31 år og har ingen barn, har tatt en abort for åtte år siden. Jeg glemte å spørre legen, og de sa ingenting om det, derfor må jeg spørre her: Hvor lenge bør man vente med samleie etter en slik vevsprøve?

Anonymkode: 234e7...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...